1. خانه
  2. مقالات
  3. رشد
  4. چهار هوش خود را مدیریت کنید – بخش سوم

چهار هوش خود را مدیریت کنید – بخش سوم

مدیریت هوش هیجانی

چهار هوش خود را مدیریت کنید – بخش سوم

5/5 - (3 امتیاز)

هوش عاطفی خود را تقویت کنید

هوش عاطفی یا هیجانی در زندگی بسیار مهم است. جالب اینجاست اگر به دقت نوشته­‌های هوش عاطفی را مطالعه کنید، به این نتیجه می­‌رسید که هوش عاطفی در بلندمدت بسیار تاثیرگذار است، و دوم اینکه می­‌توان بر میزان آن افزود. با این حال در این باره که چگونه می­‌توانیم بر هوش عاطفی خود بیفزاییم مطالب چندانی به رشته تحریر در نیامده است.

 

پنج رکن هوش عاطفی عبارت­‌اند از

 

  • خودآگاهی؛
  • انگیزه شخصی؛
  • نظم دادن به خود؛
  • همدلی؛ و
  • مهارت‌های اجتماعی.

 

من [استفان کاوی] به این نتیجه رسیده­‌ام که بهترین روش برای مدیریت و پرورش پنح رکن هوش عاطفی استفاده از هفت عادت مردمان مؤثر است. همان‌طورکه می‌دانید، در این یادداشت مجالی برای توضیح مفصل هفت عادت وجود ندارد. اما در ادامه یادداشت به جوهر و جان کلام هر یک از این هفت عادت اشاره کرده­‌ام. شما می­‌توانید در صورت تمایل کتاب هفت عادت را بار دیگر مطالعه کنید.

اصول موجود در ۷ عادت

عادت اول: عامل باشید

اصول این عادت شامل مسئولیت و ابتکار است.

عادت دوم: نتیجه نهایی را در نظر بگیرید

اصول این عادت شامل پنداره و ارزش‌ها است.

عادت سوم: به اولویت‌ها بها بدهید

اصول این عادت شامل تمامیت و اجرا است.

عادت چهارم: برنده – برنده بیاندیشید

اصپل این عادت شامل احترام متقابل است.

عادت پنجم: ابتدا بفهمید و بعد فهمیده شوید

اصول این عادت شامل درک متقابل است.

عادت ششم: هم‌کوشی داشته باشید

اصل این عادت همکاری خلاق است.

عادت هفتم: اره را تیز کنید

اصل این عادت احیاء کردن است.

پرورش پنج بُعد هوش عاطفی به کمک هفت عادت

اجازه بدهید پنج رکن هوش عاطفی را با توجه به هفت عادت توضیح بدهم.

خودآگاهی

۱) عامل باشید

انگیزه شخصی

۲) نتیجه نهایی را در نظر بگیرید

نظم دادن به خود

۳)به اولویت‌ها بها بدهید

۷) اره را تیز کنید

همدلی

۵) ابتدا بفهمید و بعد فهمیده شوید

مهارت‌های اجتماعی

۴) برنده – برنده فکر کنید

۵) ابتدا بفهمید و بعد فهمیده شوید

۶) هم‌کوشی داشته باشید

خودآگاهی

آگاهی از خود، آگاهی از آزادی و قدرت انتخاب، جان کلام عادت «عامل باشید» است. به عبارت دیگر، شما از فضای میان محرک و پاسخ با اطلاع هستید. از وضعیت وراثتی و زیستی خود آگاه هستید. از طرز تربیت خود و از نیروهای محیطی واقع در پیرامون‌تان آگاه هستید. شما برخلاف حیوانات می­‌توانید انتخاب‌های عاقلانه بکنید.

انگیزه شخصی

انگیزه شخصی مبنای آن انتخاب‌هاست. به عبارت دیگر، درباره بالاترین اولویت‌های خود تصمیم می­‌گیرید و هدف‌ها و ارزش‌های خود را انتخاب می­‌کنید. این همان موضوع عادت شماره ۳ است که می­‌گوید: «نتیجه نهایی را در نظر بگیرید». این تصمیم­‌گیری برای هدایت زندگی­‌تان تصمیم اصلی و اولیه شماست.

نظم دادن به خود

نظم دادن به خود، راه دیگری برای ابراز «اولویت‌ها را در نظر بگیرید» است که همان عادت شماره ۳ است. عادت شماره ۷، یعنی «اره را تیز کنید» نیز مشمول نظم دادن به خود می­‌شود.

همدلی

همدلی نیمه اول عادت شماره ۵، یعنی «ابتدا بفهمید» است. این به معنی آن‌ است که به فراسوی زندگی خود بروید و در ذهن و دل دیگران نفوذ کنید.

مهارت‌های اجتماعی

ترکیب عادات ۴ و ۵ و ۶، مهارت‌های ارتباط اجتماعی را شکل می­‌دهد. شما به سود طرفین فکر می­‌کنید (عادت شماره ۴- برنده – برنده فکر کنید)، خواهان درک متقابل هستید (عادت شماره ۵ – ابتدا بفهمید و بعد فهمیده شوید). اینها جملگی برای این است که همکاری فعال و پویا داشته باشید (عادت شماره ۶ – هم‌کوشی داشته باشید).

 

بار دیگر تکرار می­‌کنم که رابطه میان ۷ عادت و ۵ رکن هوش عاطفی را به اختصار تمام توضیح داده­‌ام. اگر می­‌خواهید برای رسیدن به هوش عاطفی بیشتر کاری جدی­‌تر انجام دهید، توصیه من این است که کتاب ۷ عادت مردمان موثر را مطالعه کنید.

بی­‌توجهی به هوش عاطفی

داک چیلدر و بروس کرایر در کتاب خود به تاثیر بی­‌توجهی به صدای هوشمند دل روی جسم پرداخته­‌اند. وقتی خستگی، نومیدی، اضطراب، و یا سایر ناراحتی‌های درونی حاکمیت دارند، توانمندی هوشی انسان کاستی می­‌گیرد، در نتیجه دل به وظایف خود عمل نمی­‌کند و کارایی عصبی کاهش می­‌یابد. این یکی از دلایلی است که آدم‌های باهوش هم ممکن است رفتارهای احمقانه نشان دهند. وقتی به انسجام درونی اولویت همه روزه می­‌دهید، در زمان و انرژی خود صرفه­‌جویی می­‌کنید. آنها در ضمن به این نکته اشاره کرده­‌اند که وقتی ما برخلاف ارزش‌ها و وجدان خود عمل می­‌کنیم، دستگاه ایمنی بدن‌مان ضعیف می­‌شود، اما وقتی با تمام وجود محبت می­‌کنیم، دستگاه ایمنی بدن‌مان تقویت می­‌گردد.

 

اگر هوش عاطفی خود را رشد ندهیم، با فشار عصبی و دشواری‌های اجتماعی رو به رو می­‌گردیم و احساسات مخربی مانند خشم، غبطه، حسادت، و احساس گناه غیرمنطقی را تجربه می­‌کنیم. وقتی رابطه­‌ای با اهمیت همراه با فشار عصبی باشد، روی بدن و دستگاه ایمنی ما تاثیر مخرب بر جا می­‌گذارد. مردم سردرد و بیماری‌های روان تنی پیدا می­‌کنند. ذهن‌شان افسرده می­‌شود و تمرکزشان از بین می­‌رود. در این زمان روان هم افسرده و مایوس می­‌شود. اشخاص اغلب احساس یأس و درماندگی می­‌کنند، احساس می­‌کنند که قربانی شده­‌اند، و گاه شدت احساس یاس و درماندگی به حدی می­‌رسد که شخص به فکر خودکشی می­‌افتد. به همین دلیل است که ضرورت دارد پیوسته در بهبود روابط خود با دیگران بکوشیم.

 

منبع: عادت هشتم: از مؤثر بودن تا عظمت

 

بنر دوره برنامه رشد فردی

امتیاز به این مطلب

5/5 - (3 امتیاز)

مطالب بیشتر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
مدیریت هوش هیجانی
پانزده روز تغییر، ۳۶۵ روز رشداطلاعات بیشتر
+