1. خانه
  2. مقالات
  3. رشد
  4. چهار هوش خود را مدیریت کنید – بخش دوم

چهار هوش خود را مدیریت کنید – بخش دوم

هوش ذهنی

چهار هوش خود را مدیریت کنید – بخش دوم

5/5 - (7 امتیاز)

هوش ذهنی خودتان را مدیریت کنید

هوش ذهنی یا توانمندی ذهنی با سه کار افزایش پیدا می‌کند: اول مطالعه و تحصیلات نظام­‌مند و باانضباط، شامل مطالعه خارج از زمینه کاری خودتان، دوم افزودن بر خودآگاهی، و سوم یادگیری از طریق آموزش و انجام.

مطالعه و تحصیلات پیوسته، نظام­‌مند، و باانضباط

کسانی که متعهد به آموختن، رشد، و به‌سازی خود هستند، کسانی هستند که توانایی تغییر یافتن، تطبیق دادن، و رو‌به‌رو شدن یا حقایق زندگی را دارند. امنیت اقتصادی ما در قدرت‌مان برای برآورده ساختن نیازهای دیگران خلاصه می­‌شود. بنابراین، هر چه وضع بحرانی­‌تر شود، نیازهای انسان آشکارتر می­‌گردد. امنیت ما متکی به سازمان یا شغل ما نیست. فناوری‌های اخلال­گر می­‌توانند این امنیت را از بین ببرند. اما اگر ما قدرتمند، پویا، هشیار، و بالنده باشیم، و ذهن‌مان آماده یادگیری باشد، می­‌توانیم از پس مشکلات برآییم. این موضوع که می­‌گویند بهره هوشی هرگز تغییر نمی­‌کند، درست بودن آن مدت‌هاست رد شده‌ست. از ذهن هرچه بیشتر استفاده کنیم، قوی­‌تر می­‌شود.

 

من قویاً معتقدم که باید تلویزیون را کنار بگذاریم و خواندن را از نو شروع کنیم. وسیع و عمیق بخوانیم مطالب خارج از زمینه کاری خودتان را مطالعه کنیم. زنم پیوسته مرا به خواندن رمان تشویق می­‌کند. و معتقدست که باید بیشتر زندگینامه بخوانم. فکر می­­‌کنم که راهنمایی درستی می­‌کند.

یادگیری چهار بخشی

راه دیگری برای یادگیری اینکه آنچه را به عنوان سخنرانی می­‌شنوید. و هر کتابی را که می­‌خوانید به چهار بخش تجزیه کنید: اول مقصود، دوم پیام اصلی، سوم اعتبار، و چهارم کاربرد.

 

به طور اصولی، هر کسی خودش باید تصمیم بگیرد که چگونه می­‌خواهد علم کسب کند، در عصر دانشگران، تحصیل علم کردن بسیار حیاتی و ارزشمندست. اشخاص باید به این نکته توجه کنند که با وقت خودشان چه کار می­‌کنند. خیلی‌ها می­‌گویند به قدری سرشان شلوغ‌ست که فرصت رسیدگی به فرزندان‌شان را ندارند. از این دست افراد زیاد پیدا می­‌شود. اما واقعیت اینکه اغلب مردم دست کم نیمی از کارهایشان مهم و یا اهمیت نیست. هر چند برای انجام دادن آنها اضطراری احساس می­‌کنند. هر چه اشخاص بتوانند بیشتر به چیزهای مهم توجه کنند، راحت­‌تر به چیزهای مهم آری و به کارهای غیرمهم نه می­‌گویند. هوش ذهنی

افزودن برخودآگاهی

خودآگاهی در برگیرنده تمام چهار هوشی‌ست که به آنها اشاره کردیم. این در واقع کلمه دیگری برای توصیف فضای میان محرک و پاسخ‌ست – فضایی که در آن می­‌توانیم مکث کنید، و بعد تصمیم بگیرید و دست به انتخاب بزنید. افزودن بر خودآگاهی از طریق تلاش برای درک کردن و روشن ساختن فرضیه­‌ها، نظریه­‌ها، و الگوهای زیربنایی، بی­‌تردید از مهم­‌ترین فعالیت‌هایی‌ست که شخص می­‌تواند درگیر آن شود.

 

اجازه بدهید تجربه­‌ای را با شما در میان بگذارم. به این تمرین ۹ نقطه­‌ای می­‌گویند. حتی اگر این تمرین را قبلاً انجام داده­‌اید، توصیه می­‌کنم که بار دیگر آن را انجام بدهید.

تمرین ۹ نقطه‌ای

در شکل ۱، ۹ نقطه وجود دارد. باید بدون اینکه قلم‌تان را از روی کاغذ بردارید، با چهار خط مستقیم همه این نقاط را به هم متصل سازید.

تمرین ۹ نقطه‌ای هوش ذهنی

شکل ۱: تمرین ۹ نقطه‌ای

آیا با مشکلی روبه‌رو شدید؟ اگر نتوانستید این کار را بکنید، خارج از محیط مربع بیاندیشید. احتمالاً فکر می­‌کردید که خطوط‌تان باید در محدوده درون این مربع کشیده شود. حالا به کاری که می­‌کنید توجه کنید. شما به اندیشه‌تان فکر می­‌کنید. هیچ حیوانی نمی­‌تواند این کار را بکند. حالا بار دیگر سعی کنید. هوش ذهنی

 

حال ببینیم وقتی به بیرون از محدوده مربع می­‌اندیشید چه اتفاقی می­‌افتد. به شکل ۲ توجه کنید. خط اول را طوری بکشید که از محدوده مربع خارج شود.

تمرین اول هوش ذهنی

بعد خطوط بعدی را رسم کنید (شکل ۳)

تمرین خطوط برای هوش ذهنی

بسیار خوب، حالا تمرین دیگری را انجام بدهید. خطی مستقیم بکشید که همه ۹ نقطه را به هم وصل کند. حالا ذهن‌تان را بررسی کنید. به چه فکر می­‌کنید؟ خطی مستقیم که از هر ۹ نقطه بگذرد. نمی‌تواند نقطه­‌ها را جا به جا کنید. در چه فکری هستید؟

 

موضوع بر سر عرض خطی‌ست که می­‌کشید. به شکل ۴ توجه کنید. هوش ذهنی

 

خودآگاهی در برگیرنده هر چهار هوش‌ست، و این یکی از توانمندی‌های منحصر به فرد انسانی‌ست.

نمونه‌های دیگر

اجازه بدهید برای پرورش خودآگاهی به نمونه­‌های دیگری اشاره کنم. دختر من، کالین، هفتاد دفترچه یادداشت دارد که در آن افکارش را به رشته تحریر درآورده‌ست تا بتواند آنها را ببیند. او به کمک این یادداشت‌برداری‌ها می­‌تواند دست به انتخاب بزند. دیده­‌ام که او با توجه به راهنمایی وجدان و یا هوش معنوی­‌اش تصمیمات بسیار مهمی گرفته‌ست. در این حالت او دو هوش ذهنی و عاطفی خودش را در مرتبه بعدی قرار داده‌ست و بعد دقت کرده که هر سه هوش از هماهنگی لازم برخوردار باشند.

 

به رشته تحریر درآوردن اندیشه­‌ها شیوه بسیار قدرتمندی‌ست. وقتی از شکست درس بیاموزیم، تبدیل به موفقیت می­‌شود. بنابراین، در زندگی شکستی به مفهوم واقعی کلمه نباید وجود داشته باشد، زیرا هر شکست مقدمه یک پیروزی‌ست.

 

روش دیگری برای بالا بردن آگاهی خود و دیگران، دریافت بازخورد از افرادست. همه ما نقاط کوری داریم که بعضی از آنها ما را فلج می­‌کند، اما اگر عادت کنیم که نظر دیگران را بخواهیم، بر سرعت افزایش آگاهی‌های خودمان می­‌افزاییم. هوش ذهنی

 

بسیاری از اشخاص، از جمله خود من، به این نتیجه رسیده­‌ایم که مراقبه و نیایش صمیمانه هم می­‌تواند بر خودآگاهی‌های ما اضافه کند. این‌گونه به نتیجه می­‌رسیم که باید کوشش کنیم. خدمتگزار باشیم، و از فرصت‌ها برای کمک به دیگران استفاده نماییم. نیایش کردن به ما کمک می­‌کند تا قدمی به عقب برداریم، و به اشتباهات‌مان اذعان کنیم. در مقام عذرخواهی برآییم، از نو متعهد شویم، و دوباره به مسیر درست برگردیم.

یادگیری به کمک آموزش و انجام

تقریباً همه قبول دارند که وقتی به کسی درس می­‌دهید، آن مطلب را برای خودتان درونی می­‌کنید و بهتر آن را یاد می­‌گیرید. دانستن و انجام ندادن در واقع ندانستن‌ست. به عبارت دیگر، فهمیدن و به کار نبردن در اصل نفهمیدن‌ست. تنها در انجام دادن و به کار بردن‌ست که دانش و درک کردن درونی می­‌شوند. هوش ذهنی

بی­‌توجهی به پرورش ذهن

ما در دنیای پیچیدگی و در سرعت دیجیتال زندگی می­‌کنیم. بازارها و فناوری‌ها حالت جهانی پیدا می­‌کنند. نوع جدیدی از تروریسم – نوعی که تأثیر تخریب جهانی دارد – در اغلب دل‌ها تخم هراس می­‌کارد. تمامی جوامع دچار ابهام و سردرگمی هستند و نمی­‌دانند چه ارزشی را باید برای خودتان انتخاب کنند. خانواده­‌ها به طرزی بی­‌سابقه دچار تنش هستند. موتور ما که باید با این چالش‌ها روبه‌رو گردد، ذهن‌ست، قدرت فکر کردن‌ست: «اگر فکر می­‌کنید که تحصیلات گران تمام می­‌شود، جهل را انتخاب کنيد.»

 

در زندگی یا باید رشد کرد و یا مُرد. نیمه عمر بسیاری از مشاغل و حرفه­‌ها تنها چند سال‌ست. اگر مسئولیت رشد ذهنی خودمان را به سازمانی که ما را در استخدام خودش دارد واگذار کنیم، به شکل فزاینده­‌ای وابسته ناسالم می­‌شویم و ممکن‌ست به لحاظ شغلی و حرفه­‌ای از دور خارج شویم. این از توانایی ما برای کسب درآمد می­‌کاهد. ممکن‌ست شغل‌مان را از دست بدهیم. بدن‌مان سریع­‌تر تحلیل می­‌رود و زودتر می­‌میریم.

رشد فردی با تمرین هوش ذهنی

شکل ۴

بی­‌اعتنایی به ذهن چه تاثیری بر دل و روابط‌مان دارد؟ بیشتر و بیشتر تحت حاکمیت جهل، تعصب، افکار قالبی، و برچسب‌ها قرار می­‌گیریم. ممکن است دچار خودشیفتگی و یا بدبینی شویم. برداشت‌مان از زندگی باریک می­‌شود و تحلیل می­‌رود. هوش ذهنی

 

وقتی دست از یادگیری برمی­‌داریم، چه تأثیری بر روان‌مان گذاشته می­‌شود؟ ابتدا وجدان‌مان کرخت می­‌شود، مکدر می­‌شود، و کارش به سکوت و خموشی می­‌کشد، زیرا پیوسته به ما می­‌گوید که بیاموزیم و رشد کنیم. پنداره خودمان را از زندگی از دست می­‌دهیم و تلاش‌مان برای یافتن صدای‌مان متوقف می­‌شود. هوش

 

منبع: عادت هشتم: از مؤثر بودن تا عظمت

 

بنر دوره برنامه رشد فردی

امتیاز به این مطلب

5/5 - (7 امتیاز)

مطالب بیشتر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
هوش ذهنی
رهبری نااستفاده: استفاده از قدرت رهبران کم‌نمایندگیاطلاعات بیشتر
+