1. خانه
  2. مقالات
  3. کارآفرینی
  4. کارآفرینی سازمانی: راهی نو برای کارآیی سازمانی بالا

کارآفرینی سازمانی: راهی نو برای کارآیی سازمانی بالا

کارآفرینی سازمانی راهی نو

کارآفرینی سازمانی: راهی نو برای کارآیی سازمانی بالا

5/5 - (3 امتیاز)

کارآفرینی سازمانی راهی نو برای تغییر و دگرگونی جامعه

کارآفرینی سازمانی راهی نو برای کارآیی سازمانی بالاست. سابقه‌ی واژه کارآفرینی از لحاظ تاريخی به تلاش‌های شخصی افرادی برمی‌گردد که در تبديل چشم‌انداز رؤيايی به کسب‌وکاری موفق مهارت داشته‌اند. درحالی‌که  برخی از تعاریف روی خلق سازمان‌های جدید تأکید دارند. برخي ديگر روی ثروت‌آفرینی و مالکیت بر آن تمرکز می‌کنند.

کارآفرینی و کارآفرینی سازمانی

تعریفی که یکی دیگر از نویسندگان این حوزه در مورد کارآفرینی بیان کرده است بدین شرح است.

 

فرایند ایجاد ارزش با کنار هم قرار دادن ترکیبی یکتا از منابع به‌قصد بهره‌برداری از فرصت.

از منظر هیسریچ

 

كارآفرينی فرایند خلق چیزی ارزشمند و جدید با اختصاص زمان و تلاش موردنياز با در نظر گرفتن ريسك‌ها و عدم قطعیت‌های مالی، روانی و اجتماعی، به‌منظور دستيابی به پاداش‌های پولی و رضایت شخصی است.»

 

کارآفرینی سازمانی راهی نو برای توصیف رفتار کارآفرینانه درون سازمان در حال کار با اندازه‌ی متوسط یا بزرگ است. تعریف کارآفرینی سازمانی طی ۳۰ سال گذشته دستخوش تغییراتی شده است. در سطح ابتدایی، کارآفرینی سازمانی شامل توسعه، ایجاد و اجرای رفتارها و ایده‌های نوین توسط سازمان بوده است. این تعریف بر نوآوری و ایجاد محصولات جدید و فرایندهای جدید در سازمان تأکید دارد.

 

در حال حاضر با توجه به اقتصاد رقابتی جهانی کارآفرینی سازمانی راهی نو و درست برای کارآیی سازمانی بالا است. هم‌چنین محققان، کارآفرینی سازمانی را به‌عنوان یک پتانسیل مهم برای استراتژی رشد در نظر می‌گیرند. مفهوم کارآفرینی سازمانی در طی چهار دهه‌ی گذشته دچار تحولاتی شده است. و البته تعریف آن به‌طور قابل‌توجهی در طول زمان تغییر کرده است. در تحقیقات اولیه در دهه‌ی ۱۹۷۰ بر چگونگی توسعه کارآفرینی درون سازمان تمرکز شده بود. کارآفرینی سازمانی راهی نو

 

در دهه‌ی ۱۹۸۰، محققان کارآفرینی سازمانی را به‌عنوان رفتار کارآفرینانه‌ا‌‌ی معرفی کردند. این فرایند نیازمند منابع و فرمان‌های سازمانی با هدف ایجاد انواع مختلفی از نوآوری‌ها برای ایجاد ارزش است. در آن مقطع به‌صورت ساده کارآفرینی سازمانی به‌عنوان فرایند بازآفرینی سازمانی تعریف شد.

 

در دهه‌های گذشته محققان بر روی کارآفرینی سازمانی به‌عنوان افزایش‌دهنده‌ی توانایی شرکت در ایجاد مهارت‌ها برای ایجاد نوآوری تمرکز کردند. در این دهه تعاریف جامع‌تری از کارآفرینی سازمانی شکل گرفت. کارآفرینی سازمانی راهی نو

دسته‌بندی کارآفرینی سازمانی

کارآفرینی سازمانی به دو بخش تقسیم می‌شود.

 

کسب‌وکار مخاطره‌آمیز سازمانی شامل ۳ بخش اصلی است که عبارت‌اند از

 

  • کسب‌وکار مخاطره‌آمیز داخلی؛
  • کسب‌وکار مخاطره‌آمیز بیرونی؛ و
  • کسب‌وکار مخاطره‌آمیز مشارکتی.

 

کارآفرینی راهبردی نیز دارای ۵ بخش اصلی است که عبارت‌اند از

  • نوسازی راهبردی؛
  • تجدید تولید پایدار؛
  • بازتعریف دامنه‌ی بازار؛
  • نوسازی سازمانی؛ و
  • بازسازی مدل کسب‌وکار.

 

کسب‌وکار مخاطره‌آمیز سازمانی اولین دسته‌ی کارآفرینی سازمانی است و شامل روش‌های مختلف برای خلق، اضافه کردن یا سرمایه‌گذاری بر روی یک کسب‌وکار جدید است. در حالت کسب‌وکار مخاطره‌آمیز درون‌سازمانی، کسب‌وکار جدید داخل سازمان ایجادشده و مالکیت آن با سازمان خواهد بود. این نوع کسب‌وکارها معمولاً در اوایل کار از داخل ساختار شرکت ساخته می‌شوند ولی در ادامه‌ی کار به خارج از شرکت منتقل‌شده و معمولاً به‌عنوان یک موجودیت نیمه‌مستقل عمل می‌کنند. کارآفرینی سازمانی راهی نو

 

کسب‌وکار مخاطره‌آمیز مشارکتی به فعالیت کارآفرینانه‌ای اشاره دارد که کسب‌وکار جدیدی به‌وسیله‌ی مشارکت یک یا چند شریک خارجی ایجاد می‌شود. کسب‌وکارهای مخاطره‌آمیز مشارکتی در واقع خارج از مرزهای سازمانی شرکای مؤسس آن فعالیت می‌کنند.

 

مورد آخر در این دسته کسب‌وکار مخاطره‌آمیز بیرونی است که به فعالیت‌های کارآفرینانه‌‌ای اشاره دارد. که در آن کسب‌وکاری جدید خارج از سازمان ایجاد می‌شود. و یا اینکه سازمان بر روی یک کسب‌وکار خارجی سرمایه‌گذاری می‌کند. یا یک کسب‌وکار دیگر را جذب می‌کند. این نوع کسب‌وکار معمولاً خیلی نوپا و جوان هستند.

 

کارآفرینی راهبردی که دسته‌ی دوم از کارآفرینی سازمانی است به فعالیت‌ها و ابتکارات کارآفرینانه‌ای درون‌سازمانی گفته می‌شود. که لزوماً به کسب‌وکار جدیدی منجر نخواهد شد. کارآفرینی راهبردی درواقع نوآوری‌هایی است که درون سازمان در مورد هر چیزی و هرجایی اتفاق می‌افتد. این نوآوری‌ها می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در استراتژی‌ها، محصولات، بازارها، ساختارهای سازمان، فرایندها، قابلیت‌ها یا مدل‌های کسب‌وکار سازمانی شوند. کارآفرینی راهبردی می‌تواند شامل یکی از پنج فرم نوسازی راهبردی، بازتولید پایدار، بازتعریف دامنه، نوسازی سازمانی و بازسازی مدل کسب‌وکار باشد. کارآفرینی سازمانی راهی نو

چرا کارآفرینی سازمانی مهم است

همان‌طوری که سازمان‌ها، صنایع و مصرف‌کنندگان پویاتر می‌شوند، کارآفرینی سازمانی نيز مهم‌تر می‌شود. در‌حالی‌که کارآفرینی به‌طور سنتی به‌عنوان پدیده‌اي فردي مطرح‌شده است. کارآفرینی سازمانی و اجتماعی در بعضي از حوزه‌هاي مختلف از جمله سازمان‌های غيرانتفاعي، انتفاعي، و دولتی توسعه پیدا کرده است. در حوزه‌ی کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی یکی از سریع‌ترین رشدها را دارد.

 

بسیاری از کارآفرینان زمانی که سرمایه‌گذاری را ايجاد کرده‌اند، مدیریت و گسترش آن را امری دشوار می‌دانند. علاوه بر اين، برای بسیاری از مدیران سخت است که به کاركنان نوآور اجازه دهند تا در فعالیت‌های سرمایه‌گذاری مشارکت کنند. بنابراین کارآفرینی سازمانی راه‌حلی مناسب و جامع برای کارمندان و مدیران خواهد بود تا به اهداف موردنظر خود نائل شوند. کارآفرینی سازمانی راهی نو

 

روشن است که برخی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های نوآورانه امروز در حال فعالیت مضاعف برای کشف روش حفظ محیط نوآورانه در میان تغییر ثابت هستند. اپل، تری‌ام، پراکتر اند گمبل و گوگل تنها چهار نمونه از شرکت‌های در حال رشد هستند که شعارهای آن‌ها بیش‌ازحد شبیه است.

 

حفظ محیط داخلی نوآوری به‌منظور تعالی در قرن بیست‌ویک

 

این شرکت‌ها و هزاران مورد دیگر متوجه شدند باید عواملی در درون سازمان خود داشته باشند. که به‌منظور افزایش ظرفیت نوآورانه مدیران شرکت‌ها مدیریت شود. نوشته‌های متعددی در مورد سیستم‌های پاداش، پشتیبانی مدیریت و استقلال مدیریتی برای تشویق محیط نوآورانه وجود دارد. اما چگونه رهبران سازمانی قرار است تا این عناصر را اندازه‌گیری کنند؟ کارآفرینی سازمانی راهی نو

 

کارآفرینی سازمانی و نوآوری مفاهیمی هستند که علاقه‌ی مدیران را در بسیاری از اتاق‌های هیئت‌مدیره‌ی شرکت‌های بزرگ به خود جلب کرده‌اند. شرکت‌هایی که کارآفرینی سازمانی را جدی می‌گیرند معمولاً پویا و انعطاف‌پذیر هستند و آمادگی استفاده از فرصت‌های کسب‌وکار جدید را دارند. آن‌ها حوزه‌های کسب‌وکار جدید و نیز روش‌های هدایتی جدید برای کسب‌وکارها در حوزه‌های موجود را کشف می‌کنند.

 

منبع: کتاب کارآفرینی سازمانی هیسریچ

 

[newsletter_signup_form id=1]

امتیاز به این مطلب

5/5 - (3 امتیاز)

مطالب بیشتر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
کارآفرینی سازمانی راهی نو
پانزده روز تغییر، ۳۶۵ روز رشداطلاعات بیشتر
+