1. خانه
  2. مقالات
  3. کارآفرینی
  4. امريكن اکسپرس و کارآفرینی سازمانی

امريكن اکسپرس و کارآفرینی سازمانی

امریکن اکسپرس

امريكن اکسپرس و کارآفرینی سازمانی

5/5 - (2 امتیاز)

امریکن اکسپرس و فرایند نوآوری شرکتی و کارآفرینی سازمانی

امریكن اکسپرس در ۱۸۵۰ در اصل برای کسب‌وکاری به عنوان سرویس تحویل سریع‌السیر حمل‌ونقل و اشیاء با ارزش، نه به عنوان شرکت کارت شارژ یا مؤسسه مالی راه‌اندازی شد. در آن زمان، خدمات پستی ایالات متحده كند و گران بود. و هر چیزی که بزرگ‌تر از بسته پاکت نامه بود تحویل داده نمي‌شد. امریكن اکسپرس این فرصت را غنيمت شمرد و خیلی زود به بازیگري مهم در گستره‎ی غرب آمریکا تبدیل شد.

داستان امریکن اکسپرس

در عين حالي‌كه پست آمریکا مؤسسه مالی نبود، بسیاری از مشتریان آن بانک‌ها بودند. پست آمریکا خودش را ارائه‌دهنده بسته‌های کوچکي یافت که شامل گواهی سهام، ارز، یادداشت‌ها و دیگر ابزارهای مالی بود. این شرکت ارائه خدمات تحویلی‌ش را کوچک و فروش محصولات مالی‌ش را آغاز کرد. در ۱۸۹۱، امريكن اکسپرس اولین چک مسافرتی پذیرفته‌شده در سطح جهاني را فروخت. این محصول كه در كانون توجه جهانی قرار گرفته بود نیاز به ایجاد دفاتر كاري در نقاط مختلف دنیا داشت. در ۱۸۹۵، امريكن اکسپرس اولین دفتر اروپایی خود را در پاریس افتتاح کرد. و در ۱۹۱۰ این شعب در اروپا به ۱۰ شعبه رسید.

 

امریكن اكسپرس از جنگ جهانی اول و رکود بزرگ جان سالم به در برد. و تا ۱۹۵۰ رشد ثابتی را تجربه کرد. همين امر باعث استخدام ۵۵۰۰ کارمند در ۱۷۳ کشور در سراسر دنيا شد. با توجه به ريسك سوخت پول – چک مسافرتی – امريكن اکسپرس کارت اعتباري خودش را راه‌اندازي کرد.

انگیزه کارآفرینی سازمانی

در آغاز قرن بيستم، پست آمریکا دو انگیزه اصلی برای کارآفرینی سازمانی داشت. نخست، مدیران اهمیت تطبیق با تغییرات زمان را به رسمیت شناخت. و نگران موضوع اینترنت بودند که تازه محبوبیت‌ یافته بود. و به راحتی در دسترس‌ست تا ببينند چگونه کسب‌وکار آنها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. دوم، امریكن اکسپرس شناسایی کرده بود که قابلیت جذب و توسعه کارمندان بااستعداد را از دست داده‌ست. کارآفرینی سازمانی می‌تواند شبکه استخدامی را توسعه دهد. و پرورش استعدادها را فراهم آورد.

 

مدیریت پست آمریکا ريسك واگرایی بیش از حد کسب‌وکار محوری خود را درک كرد. و مطمئن شد که كل کارآفرینی سازمانی بر کسب‌وکار و راهبرد‌های محوری تمركز دارد. شورای مدیران مصمم شدند تا از اشتباهات شرکت‌های دیگر یاد بگیرند. و به‌زودی دریافتند که مسير دستیابی به موفقیت قرارگیری در كنار چیزی‌ست که آنها را بهتر می‌شناساند. ازآنجایی‌که کارآفرینی سازمانی اثرگذار شد، امریكن اکسپرس نمونه‌ای از شرکتی شد که در آن فعالیت‌های کارآفرینی موفقیت‌آمیز بود.

آغاز کارآفرینی سازمانی

امریكن اکسپرس فرایند نوآوری شرکتی و کارآفرینی سازمانی را با تعریف واضح‌تری از کسب‌وکار محوری و مرزهای رقابتی آغاز کرد. به عنوان مثال، امریكن اکسپرس تمام سرمایه‌گذاری مخاطره‌آميزش را در مرزهای کسب‌وکار کارت اعتباری نگه داشت. به‌طور ضروری، امریكن اکسپرس سه قاعده عملیاتی برای کارآفرینی سازمانی را راه انداخت. اول، کسب‌وکار باید ارزش بالاتری برای مشتریان امریكن اکسپرس را فراهم کند. دوم، کسب‌وکار باید این ارزش را با دستیابی به بهترین سطح اقتصادی میسر کند. سوم، کسب‌وکار باید نشان تجاری امریكن اکسپرس را ارتقاء دهد. اگر چه اینها به نظر ساده می‌رسند، پیروی از هر سه قاعده قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار چالش‌برانگیز بود. اما اجرای این اصول به طور شفاف معیارهای سرمایه‌گذاری شرکت را تعریف می‌کند که این معیارها به این شرکت اجازه می‌دهد تا به طور موفقیت‌آمیزی فرایند کارآفرینی سازمانی را پیاده‌سازی کند.

 

نمونه‌ای از کارآفرینی سازمانی امريكن اکسپرس مارکت‌مایل‌ست. در مارس ۲۰۰۱، امريكن اکسپرس ۱۷ میلیون دلار در مارکت‌مایل سرمایه‌گذاری کرد. این نوکسب‌وکار بر کمک به شرکت‌هایی با اندازه متوسط (بین ۱۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد دلار درآمد سالانه) برای کاهش هزینه‌ها با ساده‌سازی و مؤثرسازی فرایندهای خرید کالا و خدمات تمرکز کرده بود. سرمایه‌گذاری در مارکت‌مایل به پست آمریکا اجازه داد تا در این بازار با اندازه متوسط از طریق کسب‌وکار محوری خودش یعنی کارت اعتباری شروع به تجارت کند. اساساً، مارکت‌مایل ساده‌سازی و مؤثرسازی برای کاهش تهیه غیرمستقیم خرید. و خدمات یک شرکت را در صورت پرداخت انحصاری این مشتریان با کارت پست آمریکا، از ۹۵ دلار به تنها ۵ دلار فراهم می‌کند.

سال‌های اولیه

امریكن اکسپرس سال‌های اولیه نوآوری شرکتی و کارآفرینی سازمانی را غیررسمی، اما با موفقیت آغاز کرد. در واقع، کن چنالت، مدیر عامل شرکت امریكن اکسپرس، به یاد می‌آورد که او حتی از سرمايه‌گذاري مخاطره‌آميز اولیه آگاه نبود تا زمانی‌که امریكن اکسپرس یک گروه کارآفرینی رسمی ایجاد کرد. هدف از رسمیت گروه کارآفرینی هدایت سرمایه‌گذاری، ایجاد مشارکت در مدیریت، و رشد توأمان کسب‌وکار اصلی پست آمریکا و نشان تجاری آن بود.

تلاش‌های کارآفرینی سازمانی

در ظرف بیش از ۱۰۰ سال تلاش‌های کارآفرینی سازمانی، پست آمریکا پنج روش را ایجاد کرد که به طور چشمگيري موفقیت سرمايه‌گذاری‌های جدیدش را افزایش داده‌ست. مهم‌ترین آن درک ارزش محتاطانه انتخاب سرمایه‌گذاری‌ست. امریكن اکسپرس می‌داند که همان سعی و کوششی که در هنگام انتخاب شرکای تجاری لازم‌ست. هنگام استخدام کارکنان نیز مورد نیازست. این شرکت سه روش را برای اجتناب از بروز اشتباه پیاده‌سازی کرده‌ست. مدیریت دقیق پول نقد در دست شریک. هرگز نبايد از یک مرحله به مرحله بعدی حركت بیش از حد سریع داشت. و هرگز نبايد در پیشنهاد محصولات یا خدمات ناقص درگیر شوند.

 

در حال حاضر، دو بخش اصلی عملیاتی پست آمریکا شامل گروه مصرف‌کننده جهانی و گروه كسب‌وكارباكسب‌وكارست. اگرچه هر دو گروه خدماتی را برای مشتریان‌ش ارائه می‌دهند، منبع اصلی درآمد این شرکت هم‌چنان از کارت اعتباري سالانه آن‌ست. مشتریان از طریق انباشت امتیازات تشویق می‌شوند. و می‌تواند برای پاداش مصرف شوند. از ۲۰۰۹، امریكن اکسپرس با بیش از ۹۲ میلیون کارت اعتباري، گردش درآمدی ۳۱.۹ میلیارد دلاري دارد.

 

منبع: کتاب «کارآفرینی سازمانی» هیسریج

 

دوره رهبری کسب‌وکار

امتیاز به این مطلب

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب بیشتر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
امریکن اکسپرس
مدیریت استرس با بازتنظیم ذهن و بدناطلاعات بیشتر
+