1. خانه
  2. مقالات
  3. کارآفرینی
  4. ۴ عنصر کلیدی نوآوری استراتژی

۴ عنصر کلیدی نوآوری استراتژی

فرایند نوآوری

۴ عنصر کلیدی نوآوری استراتژی

5/5 - (1 امتیاز)

قدرت نوآوری استراتژی می‌تواند به رشد کسب و کارتان در حال و آینده کمک کند

فرایند نوآوری استراتژى در یک شرکت مى‌تواند مبتنى بر اجراى یک پروژه انجام شود. اغلب نمونه‌های ابتکارات انجام‌شده توسط تیم‌هاى پروژه‌اى گزارش شده است. در عین حال، علاقه‌مندى در توسعه یک قابلیت داخلى براى نوآورى استراتژى در حال رشد است. در این یادداشت برخى از عناصر ضرورى در توسعه یک قابلیت مدون و مداوم براى نوآورى استراتژى را مى‌توانید ببینید. اینکه آیا نوآورى استراتژى در هر بنگاهى بر پایه فعالیتى موقت یا همیشگى انجام بگیرد، به چهار عنصر زیر بستگى دارد.

 

  • الزام مدیریت
  • زیرساخت شرکت
  • فرایند نوآورى
  • فرهنگ سازمانی

الزام مدیریت

تا وقتى مدیریت در یک شرکت تعهد خود را به نوآورى استراتژى نشان نداده است، پاسخى براى آن دریافت نخواهید کرد. کارکنان عموماً تعهدشان را به قسمى تنظیم مى‌کنند که سازگار با تعهد مشاهده‌شده از طرف مدیریت باشد. بنابراین، الزام قوى‌تر مدیریت در رابطه با نوآورى استراتژى، یک ابتکار باکیفیت بالاتر را سریع‌تر به ثمر خواهد رساند. براى شرکتى که ایجاد نوآورى استراتژى را به عنوان یک شایستگى محورى مى‌بیند. این الزام باید در نظام‌هاى کسبوکارش پایه‌گذارى گردد.

زیرساخت شرکت

نیازمندى‌هاى زیرساختى براى نوآورى استراتژى مى‌تواند به روشنى ساده، و شامل تیمى از افراد و میزانى از بودجه باشد. توصیه‌هایى در یافتن افراد «مناسب» براى تشکیل تیم وجود دارد. براى شرکت‌هاى بزرگتر، این تیم باید یک تیم فراواحدى و با اندیشه واگرا متشکل از هشت تا دوازده نفر از میان مدیران ارشد و میانى باشد که مسئولیت پیاده‌سازى ابتکارات استراتژیک جدید در شرکت را دارند.

 

شرکت‌هاى کوچک‌تر تیم‌هاى چهار تا شش نفره را تشکیل مى‌دهند. و شامل افرادى هستند که مستقیماً با تصمیمات استراتژیک در داخل شرکت درگیر مى‌شوند. این تیم باید رهبرى براى هدایت فرایند و یک حامى از مدیران اجرایى در سطح کلان براى تخصیص بودجه به آن داشته باشد.

 

نیازمندى‌هاى بودجه‌اى براى یک ابتکار نوآورى استراتژى محدوده وسیعى را خواهد داشت و به اندازه شرکت، صنعت، و نحوه پشتکار تیمی بستگى دارد که مى‌خواهد به کاوش در مرزهاى استراتژیک خود بپردازد. بعضى شرکت‌ها متعهد به پرداخت بودجه ابتکارات نوآورى استراتژى تا سقف هزینه ۲۰۰ میلیون دلاری شده‌اند. در حالى‌که دیگر شرکت‌ها (معمولاً کسب‌وکارهاى بزرگ و جهانى) بودجه‌هاى مناسب و میلیاردي براى این کار در نظر گرفته‌اند. بنابراین، تیم است که بودجه را تخمین مى‌زند و براساس آن فعالیت‌هایى را شناسایى مى‌کند که براى پیگیرى مهم هستند.

فرایند نوآورى

یک تیم خوب نیازمند یک فرایند نوآوری مناسب براى نحوه حرکت به سمت خلق فرصت‌هاى جدید کسب‌وکار است که نوآورى استراتژى را هدایت مى‌کند. فرایند اکتشاف براى تحقق این نیاز طراحى مى‌شود. این پنج مرحله که در بخش بعدى به صورت مفصل تشریح خواهد شد، براى ارائه ساختار موردنیاز طراحى مى‌شود؛ اما انعطاف‌پذیرى فعالیت‌ها در این مراحل با هدف انطباق با محدوده‌ى وسیعی از صنایع و بنگاه‌ها را باید مدنظر قرار داد.

فرهنگ سازمانی

در صورتى که یک ابتکار نوآورى استراتژى بر مبناى پروژه انجام شود، تیم مى‌تواند براى خودش نوع خلاقیت، مشارکت، و ضرورت فرهنگى یا محیط سرمایه‌گذارى در جهت موفقیت تیمى را ایجاد کند. در عین حال، اگر شرکتى بخواهد یک قابلیت رسمى در نوآورى استراتژى را توسعه دهد، ممکن است نیاز باشد تا اصلاحاتى در فرهنگ سازمانی ایجاد نماید تا تیم را آماده رشد و پیشرفت کند.

 

[newsletter_signup_form id=1]

امتیاز به این مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب بیشتر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فرایند نوآوری
رهبری نااستفاده: استفاده از قدرت رهبران کم‌نمایندگیاطلاعات بیشتر
+