1. خانه
  2. مقالات
  3. کارآفرینی
  4. تحول فناورانه با ۳آی

تحول فناورانه با ۳آی

تحول فناورانه

تحول فناورانه با ۳آی

5/5 - (3 امتیاز)

تحول فناورانه در کسب‌وکارتان را با ۳آی اجرا کنید

تحول فناورانه در کسب‌وکار سفری است که دامنه‌ی وسیع و متفاوتی از ابتکارات را در بر می‌گیرد که سازمان‌ها با هدف دستیابی به بهبودهای چشم‌گیر در عملکرد کسب‌وکار آن را آغاز می‌کنند. فناوری اطلاعات تسریع‌کننده‌ای است که با ارزش‌هایی ایجاد شده است تا کسب‌وکار قادر باشد به موفقیت و عملکرد بازار دست پیدا کند. دنیای کسب‌وکار امروز، در عین چالش‌های مختلف بر اثر رقابت بین کسب‌وکارها، فرصت‌های زیادی را در پیش روی خود دارد. برای موفقیت در تحول کسب‌وکار عوامل مختلفی وجود دارد، اما در حرکت سریع و مدرن، فناوری به عنوان پیشران مهم در این عرصه خودنمایی می‌کند و فناوری اطلاعات خصوصاً نقش کلیدی را بازی می‌کند. برای ساده‌سازی این تغییر و تحول عمیق، هماهنگی و هارمونی بین فناوری اطلاعات با فرهنگ و اهداف کسب‌وکار می‌تواند حیاتی باشد و فناوری اطلاعات در سطوح مختلف می‌تواند این دگرگونی را هدایت کند.

 

در اینجا ما مفهوم ۳آی را پیشنهاد می‌دهیم که کمک می‌کند تا تحول کسب‌وکار به آسانی صورت گیرد؛ علاوه بر اینکه فناوری اطلاعات به عنوان یک پیشران در خلق خدمات ارزش‌افزا برای کسب‌وکار عمل خواهد کرد. این ۳آی شامل بهبود (Improvement)، اطلاعات (Informative)، نوآوری (Innovative) می‌باشد که در ادامه توضیح داده می‌شود. فناوری اطلاعات نه تنها می‌تواند یک پیشران قوی باشد، بلکه یکپارچه‌کننده‌ی نیز هست که کمک می‌کند تا هزینه‌های این دگرگونی براساس ارزش خلق شده به کمترین میزان خود دست پیدا کند و شرکای راهبردی کسب‌وکار را پشتیبانی و حمایت کند.

بهبود (Improvement)

فناوری اطلاعات تنها واحدی در سازمان‌ها است که می‌تواند تعامل و پیوندی بین دیگر واحدهای کسب‌وکار به وسیله ابزارها یا سیستم‌ها یا نرم‌افزارها برقرار کند. در اینجا فناوری اطلاعات بایستی نقش رهبری در سازمان برای پیدا کردن بهبودها را به شرح زیر ایفاء کند:

    • بهبود، بهینه‌سازی، و خودکارسازی فرایند – شناسایی هر یک از فرایندها و فعالیت‌هایی که می‌تواند خودکار شود، با توجه به گزینه‌های ممکن از تصویرسازی فرایند در وضعیت موجود که به صورت دستی انجام می‌گیرد.
    • کاهش مسائل تعاملی – قرار دادن سیستم‌هایی که می‌تواند فرایند را نظارت کند به جای اینکه افراد نظارت کنند و این فرایندها به سمت استانداردسازی بیشتر پیش بروند.
    • مشاهده امکان دستیابی به منافع کارآیی و بهره‌وری عملیاتی با ساده‌سازی فرایند و الگوهای مختلف خودکارسازی.
    • شمارش دوباره‌کاری – اندازه‌گیری و پایش هزینه‌ها (یا نرخ بازگشت سرمایه) می‌تواند بدون انحراف از دوباره‌کاری‌هایی که اتفاق می‌افتد که براساس هر یک از بهبود فرایند حاصل می‌شود.

این قبیل مواردی که ذکر شد، می‌تواند هزینه‌ها، ریسک، شکایات مشتریان، تلاش‌های ناکارآمد، ضایعات، تعارض فرایند، اضطراب کارکنان را به شدت کاهش دهد. از آنجایی‌که اجرای چنین بهبودهایی در کسب‌وکار با خودکارسازی، بهینه‌سازی، و ساده‌سازی فرایند اتفاق می‌افتد، فناوری اطلاعات ارزش بیشتری را خلق خواهد کرد و تمامی این بهبودها چه مستقیم یا غیرمستقیم برای کسب‌وکار ارزش خلق می‌کند و کمک می‌کند تا روند تغییر و تحول به سرعت ایجاد شود.

اطلاعات (Informative)

سطح بعدی که شما می‌توانید تحول فناورانه کسب‌وکارتان را ایجاد کنید قدرت اطلاعات است. فناوری اطلاعات با داده نقش خود را ایفاء می‌کند و در اینجا با تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری براساس اطلاعات تحول راهبردی را محقق می‌سازد. رهبران فناوری اطلاعات نمی‌توانند صرفاً براساس شیوه‌های سنتی جمع‌آوری و تحلیل داده این کار را انجام دهند، بلکه باید با حرکت به سمت تحلیل‌گر داده یا دانشگر داده بینش‌هایی را به دست آورند که می‌تواند برای سایر رهبران در سطوح مختلف کسب‌وکار مفید باشد.

تحول فناورانه

    • کشف بستر تحلیلی کسب‌وکار که اطلاعات را با فناوری ترکیب می‌کند.
    • تیم فناوری بایستی نقش دانشگر داده را بازی کند که شاخص‌های عملکردی، بینش‌های کاربردی، سنجه‌ها، شاخص‌ها، دامنه‌ی برنامه‌ریزی آینده‌نگر کسب‌وکار، و فرصت‌های ناب پیش‌روی آن را ببیند.
    • فناوری اطلاعات باید در تحلیل کسب‌وکار و بازاریابی دیجیتالی مشارکت کند.
    • استفاده‌ی راهبردی از داده به عنوان بهبود در زنجیره‌ی تأمین تا صرفاً به عنوان انباره‌ی اطلاعات.
    • مشاهده امکان گردش اطلاعات در الگوهای تصویری کسب‌وکار که می‌تواند بینش‌های آگاهانه برای رهبران کسب‌وکار آسان کند.
    • هدایت سازمان هوشمند برای مشاهده هوش کسب‌وکار (چه چیزی اتفاق افتاده است)، پیش‌بینی (چه چیزی اتفاق خواهد افتاد)، پیش‌گویی (چه چیزی می‌تواند اتفاق بیفتد)، و بهینه‌سازی (بهترین مسیر چیست).
    • بینش‌هایی را برای نوآوری فراهم کند تا رقابت‌پذیری حفظ شود.

تحول فناورانه

استفاده و کاربردی کردن اطلاعات در یک منظر راهبردی به کسب‌وکارتان کمک می‌کند تا برای دستیابی به بازارهای متنوع، فرصت‌های ناب و ایده‌های جدید تغییر و دگرگونی را سرلوحه‌ی امور خود کنید.

نوآوری (Innovative)

فناوری اطلاعات بایستی پیشران اصلی نوآوری در کسب‌وکار شما باشد و رهبران فناوری اطلاعات نقش ابتکاری را به دست گیرند تا خلاقیت هدایت و فرایند نوآوری اجرا شود. با انجام این نقش هدایت‌گری در فرایند نوآوری، موفقیت حاصل مجموعه‌ای از شایستگی‌ها و مهارت‌های رهبران فناوری اطلاعات خواهد بود.

برای راه‌اندازی فرایند نوآوری در سازمان، فناوری اطلاعات باید زمان واقعی تعامل با سایر رهبران کسب‌وکار را بداند، چالش‌های راهبردی کسب‌وکار را بشناسد و در نهایت، به عنوان یک تیم، یک مفهوم و ارزش نوآورانه را ارائه دهد. نوآوری همیشه تحقیق و توسعه نیست، بلکه بکارگیری روندها و فناوری‌های درست است که به رشد کسب‌وکار کمک می‌کند.

    • رهبران فناوری اطلاعات بایستی به عنوان مشاور کسب‌وکار باشند. اگر یک برنامه کاربردی یا نرم‌افزار می‌تواند زمان عملیاتی را از ۲ ساعت به ۲۰ دقیقه کاهش دهد، این نوآوری است.
    • فناوری درست را به کار بگیرید و با روندهای بزرگ سازگار شوید.
    • جهانی‌سازی و همراه‌سازی را در نظر بگیرید و کشف کنید – کسب‌وکار بی‌سیم.
    • فرایند پایان-تا-پایان نوآوری را توسعه دهید و اجرا کنید.
    • راه‌اندازی و مدیریت فرایند نوآوری را به عهده بگیرید و هدایت کنید – مشارکت و رهبری فناوری اطلاعات.
    • فرایند نوآوری به ابداع و فرایند مدیریت و راهبردها کمک می‌کند.

تحول فناورانه

نوآوری فرایندی جدید است و رهبران فناوری اطلاعات باید نقش حیاتی در این فرایند ایفاء کنند. برای ارتقاء تجارب جدید، رقابت در بازار، توسعه‌ی نشانگاه فروش منحصربه‌فرد کسب‌وکارتان با یک شریک نوآورانه متحول خواهد شد و اینجاست که رهبران فناوری اطلاعات انتخاب درستی برای این تغییر و دگرگونی است.

مشق تغییر

اکنون گام بعدی چیست؟ تغییر و دگرگونی کسب‌وکارتان را از طریق تحول فناورانه با شیوه ۳‌آی دنبال کنید. با استفاده از این شیوه شما می‌توانید هزینه‌ها، ریسک، شکایات مشتریان، تلاش‌های ناکارامد، ضایعات، تعارضات فرایندی، و اضطراب کارکنان را کاهش دهید و از سوی دیگر، سهم بازار، حاشیه‌ی سود، نرخ بازگشت سرمایه، کارآیی سازمانی، کیفیت، رضایت مشتری، ماندگاری کارکنان، حضور و نفوذ خود در بازار را افزایش دهید. همین الان تحول را آغاز کنید. بین فناوری اطلاعات و فرهنگ و اهداف کسب‌وکارتان هارمونی ایجاد کنید و اجازه دهید تا قدرت کسب‌وکارتان به افق‌های جدیدی از عملکرد ارتقاء پیدا کند.

 

[newsletter_signup_form id=5]

امتیاز به این مطلب

5/5 - (3 امتیاز)

مطالب بیشتر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
تحول فناورانه
رهبری نااستفاده: استفاده از قدرت رهبران کم‌نمایندگیاطلاعات بیشتر
+