1. خانه
  2. مقالات
  3. کارآفرینی
  4. زمینه کاری مناسب

زمینه کاری مناسب

زمینه کاری

زمینه کاری مناسب

5/5 - (4 امتیاز)

به دنبال زمینه کاری مناسب بگردید.

زمینه کاری مناسب یکی از دغدغه‌هایی‌ست که کارآفرینان تازه‌کار را به شدت هراسان می‌کند. فکر رقابت با شرکت‌هایی که از لحاظ سابقه و منابع مالی بسیار قوی‌تر از آنها هستند. در حالی که یک راه‌حل بسیار ساده برای این مشکل وجود دارد. با آنها وارد رقابت نشوید! به جای رقابت با آنها به دنبال زمینه کاری کوچکی بگردید که برای شرکت‌های بزرگ بسیار بی‌ارزش باشد که نخواهند وارد آن شوند. پس از پیدا کردن این زمینه، هیچ زمانی را برای پیشرفت در آن از دست ندهید.

 

در بازاری که همه شرکت‌ها بزرگ و قدر هستند، کوچک بودن می‌تواند مزیت‌های ویژه‌ای داشته باشد. یکی از مزیت‌ها وارد شدن در زمینه‌هایی‌ست که شرکت‌های بزرگ به خاطر اینکه از لحاظ اقتصادی برایشان ارزش زیادی ندارند واردش نمی‌شوند. به عنوان مثال، فروشگاه اینترنتی بَث‌اِستور‌دات‌کام را در نظر بگیرید که فروش آن منحصر به لوازم حمام‌ست. یا عطر فروشی پِنهالیگون. یا فروشگاه لِفت‌هَندِد که وسایل مخصوص چپ‌دستان می‌فروشد. و یا حتی رستوران اُزریزوتو در لندن که فقط غذای ریزوتو (غذایی‌ست که از ترکیب برنج، پنیر، سبزیجات و قطعات گوشت تهیه می‌شود) سرو می‌کند. همه این شرکت‌ها با تمرکز بر روی یک محصول خاص و کسب مهارت و دانش درباره‌ آن، موفقیت تحسین‌برانگیزی را برای خودشان به‌وجود آوردند. به‌طوری‌که اگر یک مشتری بخواهد ریزوتو میل کند، مقصدش را می‌داند.

بزرگترین اشتباه کارآفرین

دنیل رونین، سرپرست شرکت مشاوره‌ای دی‌اُاِس‌یوکی می‌گوید: «بزرگترین اشتباهی که صاحبان کسب‌وکارهای کوچک مرتکب می‌شوند، رقابت با شرکت‌های بزرگ‌ست. درصورتی که راز موفقیت در این‌ست به هیچ‌وجه با آنها وارد رقابتِ شانه‌به‌شانه و رودررو نشوید. به جای تلاش برای رقابت با شرکت‌های بزرگی که از لحاظ مالی از شما بهترند، سعی کنید جریان را به آرامی به سمت دلخواه‌تان هدایت کنید. خدمات‌تان را طوری ارائه دهید که شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ نخواهند و یا نتوانند با شما وارد رقابت شوند. این کار را می‌توانید با افزایش سرویس‌ها و یا گزینه‌های موجود در محصولات و یا تغییر شیوه ارسال سفارشات انجام دهید.»

 

وی اضافه می‌کند: «شرکت‌های کوچک می‌توانند وارد زمینه‌هایی شوند که شرکت‌های بزرگ توانایی فعالیت در آن را ندارند. شرکت‌های بزرگ در زمینه‌هایی که برایشان نسبت به دیگر زمینه‌ها سوددهی زیادی نداشته باشد سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. ولی شما به عنوان مدیر یک شرکت کوچک، می‌توانید با همان سود کم خودتان را بالا بکشید. به همین دلیل فعالیت در این نوع زمینه‌ها که جایی برای شرکت‌های بزرگ در آن وجود ندارد، می‌تواند برای شرکت‌های کوچک سود نسبتاً خوبی را فراهم آورد. نکته مهم این‌ست که باید بازی را بر اساس شرایط خودتان ایفا کنید نه شرایط آنها.»

مزیت زمینه کاری کوچک

یکی دیگر از مزیت‌های زمینه کاری کوچک این‌ست که در صورت ارائه خدمات تخصصی، نه تنها شرکت‌های بزرگ نمی‌توانند وارد آن شوند. بلکه شما می‌توانید توسط آن به مشتری نزدیک‌تر شوید. به این مفهوم که می‌توانید تمرکزتان را بر روی نیازهای مشتری بگذارید و خدمات را هرچه بیشتر مطابق با آن نیاز تغییر دهید.

 

ارائه خدمات تخصصی و همچنین دانستن نیازهای مشتری به آن معناست که شما می‌توانید برای محصولات و یا خدمات‌تان هزینه بیشتری از مشتری دریافت کنید. برای مثال، فروشگاهی که شکلات‌های مخصوص تهیه می‌کند می‌تواند نسبت به فروشگاه‌هایی که شکلات‌های عادی عرضه می‌کنند، هزینه بیشتری از مشتری طلب کند. به دلیل اینکه این فروشگاه دانشی دارد که دیگر فروشگاه‌ها از آن محروم‌ند.

 

همچنین اگر بتوانید دانش مشتریان‌تان را در زمینه خدمات ارائه شده بیشتر کنید. آنها قطعاً به خدمات شما علاقمندی بیشتری نشان خواهند داد. و این نشان‌دهنده آن‌ست که دارید مسیر پیشرفت را به درستی طی می‌کنید. همین‌طور که رنین می‌گوید: «مشتری‌های این دوره از زمان دیگر به دنبال خدمات عمومی و کلی نیستند. و دیگر نمی‌خواهند خودشان را با آنچه در بازار موجودست هماهنگ کنند. بلکه به دنبال چیزی هستند که دقیقاً برآورده کننده نیازشان باشد.»

ملاحظات انتخاب زمینه کاری

البته به منظور انتخاب زمینه کاری مناسب و تضمین موفقیت آن، ملاحظاتی نیز باید در نظر گرفته شوند. برای مثال شما هرقدر هم در زمینه کاری ساخت سطل زباله مطلّا مهارت داشته باشید به نظر نمی‌رسد بتوانید مشتریان زیادی برای محصول‌تان پیدا کنید. هرگاه متوجه شدید مشتریان زیادی برای محصولتان وجود ندارد، باید بدانید در انتخاب زمینه کاری خودتان دقت کافی نداشته‌اید. به عنوان مثال، فازیلا کولینزو جورجینا لنگ زمینه‌ای پیدا کردند که خوشبخت‌شان کرد. آنها اکنون ششمین شعبه غذاخوری خودش را با نام فازیز گراب که در زمینه تهیه کباب یک‌شنبه تخصص دارد، افتتاح کردند. در این غذاخوری، مراجعه کنندکان انتخاب‌های گوناگونی را پیش‌روی خودشان دارند.

 

کولینز می‌گوید: «رقابت در بازار خورد و خوراک بسیار زیادست. بنابراین می‌دانستیم برای موفقیت باید کار ویژه‌ای انجام دهیم. چراکه انتخاب‌های زیادی برای مشتریان وجود دارد. البته به کباب یکشنبه بسیار علاقمند بودیم. و این علاقه نیز در تصمیم ما تاثیرگذار بود.»

 

کولینز همچنین می‌گوید: «وارد شدن در این زمینه کاری برای ما مزایای بسیاری به همراه داشت. غذاخوری ما، فازیزگراب، به دلیل ارائه خدمات تخصصی در بین مشتری‌ها بسیار محبوب‌ست. ما هیچ‌گاه برای کارمان تبلیغات نکردیم. کیفیت ما به صورت دهان به دهان بین مردم پخش شد به طوری که غذاخوری‌مان به نوعی مقصد برای مردم تبدیل شده‌ست. گرچه غذاخوری ما در مسیر اصلی شهر قرار ندارد، مردم به دنبال‌مان می‌گردند و پیدایمان می‌کنند.»

چگونه زمینه کاری را بیابید

خُب چطور می‌توانید فرصت شغلی مناسب و پر درآمد خودتان را بیابید؟ در اولین گام باید به بررسی شرایط موجود در بازار بپردازید. سپس ببینید آیا زمینه‌ای تخصصی وجود دارد که در حال حاضر توسط شرکت‌های دیگر برآورده نمی‌شود. بعد از یافتن چنین زمینه‌ای، دومین گام مربوط به بررسی مقدار تقاضا برای محصول و یا خدمات مورد نظرست. این سؤال را از خودتان بپرسید که آیا مشتری به تعداد کافی برای محصول من وجود دارد؟ سومین گام کسب تخصص در زمینه مورد نظرست. به طوری که شما را به اولین تماس مشتریان تبدیل کند. به عبارتی دیگر، اگر می‌خواهید کاری را انجام دهید، آن را کامل و به نحو احسن انجام دهید.

 

کیم فلچر، که در شرکت بیزینس‌لینک به مشاوره در زمینه کسب‌وکار می‌پردازد اعتقاد دارد برای رسیدن به یک زمینه کاری مناسب باید به طور دائم بازار را تحت نظر داشته باشید. وی اضافه می‌کند: «مهم‌ترین کار این‌ست که بدانید مشتریان به چه چیزی فکر می‌کنند. و اینکه چه چیزی فکرشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همیشه باید به‌روز باشید. در غیر این‌صورت نمی‌توانید خودتان را در بازار نگه دارید.» سعی کنید در زمینه کاری خودتان حرفه‌ای شوید.

 

بنر دوره برنامه رشد فردی

امتیاز به این مطلب

5/5 - (4 امتیاز)

مطالب بیشتر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
زمینه کاری
رهبری نااستفاده: استفاده از قدرت رهبران کم‌نمایندگیاطلاعات بیشتر
+