1. خانه
  2. مقالات
  3. کارآفرینی
  4. یونیلیور و کارآفرینی سازمانی

یونیلیور و کارآفرینی سازمانی

یونیلیور

یونیلیور و کارآفرینی سازمانی

5/5 - (1 امتیاز)

کارآفرینی و نوآوری سازمانی در شرکت یونیلیور چگونه اجرا می‌شود

یونیلیور مانند بسیاری از شرکت‌های نوآور، برای نوآوری، پژوهش، توسعه و محصولات جدید و منحصربه‌فرد ارزش قائل است. برای حمایت از ۴۰۰ نام تجاری که در محدوده‌ی ۱۴ صنعت فعالیت می‌کنند. شرکت به طور منظم حدود یک میلیارد یورو در تحقیق‌وتوسعه صرف می‌کند. بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی جدید به دانشگاه‌ها داده می‌شود تا کشف و خلق شوند. اما رهبران و مدیران یونیلیور شروع به اخطار کردند که ایده‌های خلق‌شده توسط دانشگاه به طور فزاینده‌ای در حال جذب توسط شرکت‌های سرمایه‌گذار مخاطره‌آمیز هستند.

 

این شرکت متوجه شد که از فرصت‌های توسعه‌ی بسیار عالی صرف‌‌نظر کرده است. هم‌چنین دریافت که ایده‌های تولیدشده‌ی داخلی شرکت برای اینکه به طور مؤثر به عنوان کسب‌وکار عمل کند نیز بسیار مشکل است. به جای ایجاد فضای کارآفرینانه‌ به صورت داخلی، مدیران یونیلور تصمیم گرفتند تا سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز کارآفرینانه سازمانی و نوآوری با راهبرد کسب‌وکار را از طریق منابع بیرونی تحریک کنند. برنامه‌ی سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز کارآفرینی سازمانی در نهایت حمایت مدیریت ارشد را دریافت کرد. در نتیجه، یونیلیور فناوری ونچر [UTV] در کالیفرنیا، و یونیلیور ونچر [UV] در لندن تأسیس شد که هر دو نهاد از یونیلیور مستقل بودند.

یو‌تی‌وی و یو وی برپایه‌ی سه عنصر اصلی اداره می‌شوند

اول، مدیریت برنامه‌های راه‌اندازی سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز کارآفرینانه سازمانی را ایجاد می‌کرد. با الگوی سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز تا حد امکان شباهت داشته باشد.

 

دوم، مدیریت راه‌اندازی کسب‌وکار کارآفرینانه سازمانی را به حوزه‌ها و نقش‌های مختلف تمرکز سرمایه‌گذاری تقسیم می‌کنند. مانند نوپاها، توسعه‌ی مرحله‌ی بعدی و خرید سهام.

 

سوم، به منظور اطمینان از اینکه پروژه‌های واگذارشده به عنوان کسب‌وکاری منحصربه‌فرد مدیریت می‌شوند. مدیران یونیلیور ونچر تصمیم گرفتند تا دیگر شرکای سهامی خاص و سرمایه‌گذاران مخاطره‌آمیز را در فرایند تأمین مالی مشارکت دهند.

سه هدف اصلی برنامه‌ی راه‌اندازی کسب‌وکار کارآفرینانه‌ی سازمانی

اولین هدف علاقه به ایجاد گزینه‌های رشد برای یونیلیور با ایجاد کسب‌وکارهای جدید یا با در نظر گرفتن سهام در شرکت‌هایی بود که ظرفیت برای رشد و سودآوری را نشان می‌دادند؛ هدف این بود که نام تجاری یونیلیور به حوزه‌های جدید وارد شود.

 

هدف دوم حصول اطمینان از اینکه یونیلور بر روی نوپاهای فنآوری برای دسترسی به فنآوری‌های جدید و در حال ظهور سرمایه‌گذاری می‌کند.

 

سوم، کسب‌وکارهای جدید برای چرخش بیرونی از طریق استفاده از مالکیت معنوی یونیلیور ایجاد گردید. هدف از برنامه‌ی یونیلیور ونچر کمک به یونیلیور برای کسب پول بود.

 

از آنجایی‌که کسب‌وکارهای حمایتی بوسیله تأمین مالی به مالکیت معنوی و پایگاه فنآوری یونیلیور دسترسی دارند. ایده‌ی ساخت دو یا سه کسب‌وکار در طول پنج تا هشت سال بود. که می‌تواند یونیلیور علاقه به خرید آن‌ها را داشته باشد. کسب‌وکارها باید با گسترش نام تجاری یونیلیور با محصولات و خدمات جدید و نوآورانه به سودآوری برسد. هم‌چنین، مدیران یونیلیور معتقد بودند که نگاه اجمالی به آنچه سایر شرکت‌های بزرگ انجام می‌دهند برای شرکت مهم است. و تأمین مالی بیرونی نوپاها راهی ایده‌آل برای انجام این کار بود.

زمینه‌های تأمین مالی

یونیلیور تکنولوژی ونچر برای تمرکز در ارائه‌ی تأمین مالی به شرکت‌ها درون فضای فنآوری تشکیل شده بود. یو‌تی‌وی در سال ۲۰۰۲ بنا نهاده شد و بر روی سرمایه‌گذاری در نوپاهایی درباره‌ی فضای علوم زندگی و مواد تمرکز کرده بود. و تا سال ۲۰۰۹ برای جذب شرکت‌هایی در سایر زمینه‌های کسب‌وکار گسترش یافت. این زمینه‌ها مانند

 

  • فنآوری‌های جدید (به عنوان مثال، نور و فیزیک و پژوهش ذهن)؛
  • طراحی‌های محصول علم رفتاری و انتخاب، نانوفنآوری، فنآوری فرایند (از جمله کوچک‌سازی، بهینه‌سازی، رباتیک، سنسور، فیزیک و شیمی در مواد غذایی و خانه)؛
  • مراقبت شخصی (از قبیل طراحی ویژگی‌ها، الگوی‌سازی، فنآوری ساخت، ایمنی، خودمونتاژی، علم اندازه‌گیری و روش‌های جدید تصفیه آب)؛ و
  • علوم زندگی شامل زیست‌فنآوری، ژنتیک، غذا و تغذیه، تجهیزات تولید دارو، داروسازی، سامانه‌های زیست‌شناسی، شیمی جدید، تشخیص و دستگاه‌هایی برای استفاده لوازم آرایشی و بهداشتی.

 

از آنجایی‌که بیشترین بهره‌ی یونیلیور در تمرکز چنین نوآوری فنآوری و علم عمیق است، یونیلور، به عنوان بنگاه مادر، دریافت که سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های نوپای فنآورانه به ترویج مداوم محصولات نوآورانه و حرکت در مرزهای دانش یونیلیور کمک خواهد کرد.

شیوه سرمایه‌گذاری و سهامداری

شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایده‌آل کمتر از ۱۰۰ نفر کارمند دارند و بین ۵ میلیون تا ۲۰ میلیون دلار ارزش‌گذاری می‌شوند. در صورت امکان، یو‌تی‌وی ترجیح می‌دهد تا سهم اقلیتی در هر شرکت بردارد. و به عنوان ناظر با توجه به تخصیص سرمایه‌گذاری باقی‌ بماند. در همراهی با راهبرد سرمایه‌گذاری، یو‌تی‌وی مشاوره‌ی مالی و عملیاتی راهبردی حیاتی را فراهم می‌کند. هم‌چنین با شبکه گسترده‌ای از روابط، دانش زنجیره تأمین جهانی و تجربه‌ی تحقیق و توسعه در صنایع مختلف به کسب‌وکارها کمک کرد.

 

یو‌تی‌وی شرکت‌هایی را انتخاب می‌کرد که فنآوری یا محصولی منحصر‌به‌فرد، پیشرفته و ویژه را ایجاد می‌کردند. که برای رقبا مشکل بود تا به سرعت آن را کپی کنند. شرکت هم‌چنین باید این موارد را داشته باشد: بازار بزرگ، فرصت جذاب، تیم عالی که دارای توانایی‌های فنی و علمی پیشرفته هستند.

 

شعبه‌ی دوم از یونیلیور ونچر (یو‌ وی) در مرکز لندن است و بر توسعه در اروپا تمرکز می‌کند. تمرکز صنعتی شامل محصولات و خدمات مصرفی، بهداشت و درمان، اوقات فراغت، خرده‌فروشی، رسانه‌ها و خدمات محیطی است. یو‌ وی در جستجوی سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهایی است که متناسب و قادر به پذیرش نام تجاری یونیلیور، فنآوری، تخصص یا دانش موجود یونیلیور هستند.

 

ابتدای شکل‌گیری سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا برای جستجوی رشد موفقیت‌آمیز بود. یو وی در حال حاضر به دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی است که در مراحل آخر از توسعه به نظر می‌رسند. و نیز برای خرید سهام هم این موضوع را در نظر گرفته است. شرکت‌های توسعه‌ای‌ مرحله‌ی آخر از فرایندهای سرمایه‌گذاری یو‌ وی استفاده می‌کنند. تا بتوانند رشد خود را با تأمین مالی در افزایش تولید و توسعه محصول علاوه بر سرمایه در گردش اضافی شتاب بخشند.

 

خرید سهم مدیریتی با در نظر گرفتن ارزش سرمایه‌گذاری تا حد ۵۰ میلیون یورو در نظر گرفته می‌شود. معیارهای خریداری شامل سرمایه‌گذاری مستقل یا افزایش راهبردی سبد کسب‌وکارهای موجود در یونیلیور است.

نتایج نوآوری و کارآفرینی سازمانی

بین سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۹، یونیلیور ونچر بر روی حدود ۲۰ کسب‌وکار سرمایه‌گذاری کرد. یکی از کسب‌وکارهایی که یونیلیور ونچر به طور مشترک با یکی دیگر از شرکت‌های سرمایه‌گذاری یعنی وکتور گروپ در ماه می ۲۰۰۶ تأسیس کرد، فارماکدکس بود. هدف فارماکدکس ایجاد خط ارتباطی نسخه‌های دارویی و سلامت مصرف‌کنندگان بود. این کسب‌وکار بر روی ایجاد محصولات پزشکی بهبودیافته، بازپیشنهاد داروهای موجود و ایجاد راه‌های مدیریت جدید متمرکز شد.

 

با استفاده از فنآوری موجود و مالکیت معنوی وکتور و یونیلیور فارماکدکس شانس بسیار خوبی در موفقیت داشت. در سرمایه‌گذاری دیگری در آوریل ۲۰۰۸، یونیلیور ونچر (همراه با پورتون کپیتال، پلوقشر اینوویشن و رین‌بو سید فاند) بر روی پی‌آی ال‌تی‌دی سرمایه‌گذاری کرد، کسب‌وکار یون-ماسک یعنی مایع دافع فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد.

 

از مدت‌ها پیش محقق شده است که نوآوری‌های فنی و واقعی به سمت نادر بودن تمایل دارند. و یونیلیور روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند و به راه‌اندازی چیزی کمک می‌کند که اختراع انقلابی است. سایر سرمایه‌گذاری‌های کسب‌وکار یونیلیور در این چنین خدماتی مانند برین جویسر می‌باشد. کسب‌وکار تحقیقات آنلاین کمی با استفاده از نرم‌افزارهای نوآورانه برای تولید بهتر، اطلاعات بازاریابی کیفی فراهم می‌کند.

 

امروزه، یونیلیور حدود ۱۷۴.۰۰۰ کارمند، مدیران ارشد از ۲۰ ملیت و در حال فعالیت در ۱۰۰ کشور جهان از جمله در ایران است. این شرکت هم‌چنان به نوآوری از طریق فرایند تأمین مالی منحصر‌به‌فردی ادامه می‌دهد.

 

منبع: کتاب «کارآفرینی سازمانی» هیسریچ

 

[newsletter_signup_form id=1]

امتیاز به این مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب بیشتر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
یونیلیور
پانزده روز تغییر، ۳۶۵ روز رشداطلاعات بیشتر
+