1. خانه
  2. رادیو تغییر
  3. تصمیم‌گیری

تصمیم‌گیری

تصمیم گیری

تصمیم‌گیری

5/5 - (8 امتیاز)

شما چگونه تصمیم می‌گیرید و انتخاب می‌کنید؟

تصمیم گیری برای انتخاب‌ها هر روز پیش روی ماست. اینکه این تصمیم چه نتایج و دستآوردهایی را در زندگی ما می‌سازد بستگی به شیوه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری ما دارد. در برخی از تصمیمات ما شهودی عمل می‌کنیم و در برخی دیگر منطقی. شاید در برخی موارد هم هیچ‌کدام!

 

به انتخاب سختی که در آینده نزدیک با آن روبه‌رو هستید، بیاندیشید. می‌تواند انتخاب بین دو موقعیت شغلی باشد: بازیگری یا حسابداری. یا انتخاب محل، شهر یا کشور برای زندگی. یا انتخاب بین دو نفر برای گزینه‌های ازدواج به عنوان شریک زندگی. یا انتخاب اینکه چه زمانی بچه‌دار شوید و یا اساساً بچه‌دار شوید یا نه. یا پس‌اندازتان را در کدام صندوق سرمایه‌گذاری کنید یا اصلاً آن را به خیریه ببخشید. همه این‌ها و صدها نمونه دیگر در زندگی ما نشان از تصمیم گیری دارد. و خروجی این فرایند انتخاب است. انتخاب‌های دشوار و سخت یا ساده و بی‌اهمیت.

 

بعضی از این تصمیم‌گیری‌ها بسیار اساسی و با کل زندگی ما ارتباط پیدا می‌کند و باید با حساسیت زیادی با آن برخورد کنیم مانند شغل آینده و موضوع انتخاب همسر. و برخی دیگر ممکن است تصمیم‌های کوچکی باشد که اهمیت کمتری را دارد. در عین حال، موضوع تصمیم گیری برای همه ما مهم است و ما نباید از کنار آن به سادگی بگذریم.

 

تصمیم‌ گیری، شناسایی و انتخاب گزینه‌‌های جایگزین، بر اساس ارزش‌ها و ترجیحات فرد تصمیم‌گیرنده است. تصمیم‌ گیری دلالت بر این دارد که گزینه‌های جایگزین دیگری نیز باید در نظر گرفته شوند. به عبارت دیگر، تصمیم گیری، فرایند کاهش عدم قطعیت و تردید درمورد گزینه‌های دیگر است تا فرد تصمیم‌‌گیرنده بتواند از بین آن‌ها گزینه‌ مناسب را انتخاب کند.

 

پنجمین برنامه رادیو تغییر به موضوع تصمیم گیری می‌پردازد و مسعود چیتگرها به چرایی، چیستی و چگونگی این تصمیم‌گیری‌ها اشاره می‌کند. گوش کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

 

دوره برنامه رشد فردی

امتیاز به این مطلب

5/5 - (8 امتیاز)

مطالب بیشتر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
تصمیم گیری
رهبری نااستفاده: استفاده از قدرت رهبران کم‌نمایندگیاطلاعات بیشتر
+