1. خانه
  2. مقالات
  3. رهبری
  4. هوشمندی کسب‌وکار

هوشمندی کسب‌وکار

هوشمندی کسب‌وکار

هوشمندی کسب‌وکار

5/5 - (5 امتیاز)

آیا ما مفاهیم هوشمندی کسب‌وکار را درک کرده و به کار گرفته‌ایم

هوشمندی کسب‌وکار [BI] به استخراج بینش عملی از داده‌ها برای اطلاع‌رسانی در تصمیم‌گیری اشاره دارد. ظهور رسانه‌های اجتماعی بازاریابی را برای همیشه تغییر داده‌ست. امروزه، کسب‌وکارها پنج تا ۱۲ درصد از کل درآمدشان را صرف بازاریابی می‌کنند. و کسب‌وکارهایی که با مصرف‌کنندگان نهایی سروکار دارند [B2C]، بیش از کسب‌وکارهایی که با کسب‌وکارها ارتباط دارند [B2B] هزینه می‌کنند.

 

این موضوع در قلب تلاش‌های بازاریابی شرکت‌ها و سازمان‌های آینده‌نگر قرار دارد. ابزارهای هوشمندی کسب‌وکار به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا روندهای بازار، اثربخشی کمپین‌های خود را شناسایی و هم‌چنین فرصت‌های رشد جدید را کشف کنند. ما در این یادداشت پس از تعاریف عمومی و هوشمندی کسب‌وکار می‌خواهیم فهرستی از ابزارهای پیشرو در هوشمندی کسب‌وکار را معرفی کنیم که در ۲۰۲۱ مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

کسب‌وکار چیست؟

اگرچه واژه کسب‌وکار برای ما مأنوس‌ست، اما بیایید و دوباره تعریف آن را مرور کنیم:

 

اصطلاح کسب‌وکار به سازمان یا نهاد سرمایه‌گذاری اطلاق می‌شود که در فعالیت‌های تجاری، صنعتی یا حرفه‌ای فعالیت می‌کند. کسب‌وکارها می‌توانند نهادهای انتفاعی یا سازمان‌های غیرانتفاعی باشند که برای انجام یک مأموریت خیریه یا پیشبرد یک هدف اجتماعی فعالیت می‌کنند. کسب‌وکارها می‌توانند از نظر مقیاس شرکت‌های انفرادی تا بین‌المللی و از نظر اندازه کوچک تا بزرگ متغیر باشند [الکساندر همیلتن].

 

اصطلاح کسب‌وکار هم‌چنین می‌تواند برای تعریف تلاش‌ها و فعالیت‌های افراد برای تولید و فروش کالاها و خدمات به منظور سودآوری به کار رود [مریام-وبمستر].

 

بنابر این تعریف که می‌تواند مرجع قرار بگیرد، حتی سازمان‌های دولتی و حاکمیتی (مانند وزارت‌خانه‌ها) و یا سازمان‌های عمومی (مانند شهرداری‌ها) و یا سازمان‌های خیریه (مانند مؤسسات نیکوکاری) و حتی سازمان‌های آموزشی و پژوهشی (مانند دانشگاه‌ها) در دامنه این تعریف قرار می‌گیرند.

هوشمندی چیست؟

شاید تعریف چنین کلمه ساده‌ای بی‌فایده به نظر برسد. از این گذشته، همه ما صدها بار این کلمه را شنیده‌ایم و احتمالاً درک کلی از معنای آن داریم. با این حال، مفهوم هوشمندی برای چندین دهه موضوعی‌ست که به‌طور گسترده در میان اعضای جامعه روانشناسی مورد بحث بوده‌ست.

 

هوشمندی به روش‌های مختلفی تعریف شده‌ست: توانایی‌های سطح بالاتر (مانند استدلال انتزاعی، بازنمایی ذهنی، حل مسئله و تصمیم‌گیری)، توانایی یادگیری، دانش عاطفی، خلاقیت و سازگاری برای پاسخگویی موثر به خواسته‌های محیط.

 

روانشناس رابرت استرنبرگ هوشمندی را اینگونه تعریف می‌کند:

 

توانایی‌های ذهنی لازم برای سازگاری با هر فضای محیطی علاوه بر شکل‌دهی و انتخاب آن.

 

البته این تعریف از هوشمندی در رابطه با انسان معنادارست. و فعلاً او در عرصه موجودات موجود هوشمند است که می‌تواند برای زنده‌ماندن با شرایط محیطی پیرامونی‌ش سازگار شود یا آن را شکل دهد و انتخاب کند. این هوشمندی نیازمند داده‌ست، پردازش این داده که منجر به اطلاعات شود. تحلیل این اطلاعات در فرایندهای ارزش‌افزا تا بتواند دانشی را فراهم کند که بتوان در شرایط مشابه از آن استفاده کرد. و در نهایت، استفاده از وجه مشترک دانش‌های متفاوت و پیچیده در شرایط پیچیده که می‌تواند بینشی را ایجاد کند تا تصمیم درست را بگیریم.

هوشمندی کسب‌وکار

هوشمندی کسب‌وکار یک فرایند مبتنی بر فناوری برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ و ارائه اطلاعات عملی‌ست که به رهبران، مدیران و کارکنان کمک می‌کند تا تصمیمات کسب‌وکاری آگاهانه‌ای داشته باشند. به‌عنوان بخشی از این فرایند، سازمان‌ها داده را از سیستم‌های داخلی فناوری اطلاعات و منابع خارجی جمع‌آوری می‌کنند. آنها را برای تجزیه‌وتحلیل آماده می‌کنند. پرس‌و‌جوهایی را در برابر داده اجرا می‌کنند. و تصویرسازی اطلاعات، داشبوردهای هوشمند و گزارش‌هایی را ایجاد می‌کنند تا نتایج تجزیه‌وتحلیل را برای تصمیم‌گیری راهبردی و عملیاتی در دسترس کاربران مختلف کسب‌وکار قرار دهند.

 

هدف نهایی ابتکارات هوشمندی کسب‌وکار هدایت تصمیمات کسب‌وکاری بهترست که سازمان‌ها را قادر می‌سازد منافع و درآمد را افزایش دهند. کارایی عملیاتی را بهبود بخشند و نسبت به رقبای کسب‌وکار مزیت‌هایی را کسب کنند. برای دستیابی به این هدف، هوشمندی کسب‌وکار ترکیبی از ابزارهای تجزیه‌وتحلیل، مدیریت داده و گزارش‌سازی، به‌علاوه روش‌های مختلف برای مدیریت و تجزیه‌وتحلیل داده را در بر می‌گیرد.

نرم‌افزارهای هوشمندی کسب‌وکار

نرم‌افزار هوشمندی کسب‌وکار نوعی نرم‌افزار کاربردی‌ست که برای بازیابی، تجزیه‌وتحلیل، تبدیل و گزارش داده برای هوشمندی کسب‌وکار طراحی شده‌ست. این برنامه‌ها معمولاً داده‌هایی را می‌خوانند که قبلاً ذخیره شده‌اند، و البته در بعضی از موارد بی‌درنگ به انباره‌های داده متصل هستند تا بتوانند اطلاعات دقیق‌تری را پایش و رصد کنند.

 

این برنامه‌ها عامل انسانی را حذف نمی‌کنند. بلکه به کمک آنها می‌آیند تا بتوانند با بینش بهتری تصمیمات‌شان را اتخاذ کنند. در ادامه برنامه‌های برتر هوشمندی کسب‌وکار به‌صورت خلاصه معرفی می‌شود.

مایکروسافت پاور بی‌آی [Microsoft Power BI]

مجموعه بی‌آی مایکروسافت قابلیت‌های هوشمندی کسب‌وکار تعاملی را برای کمک به بازاریابان برای ایجاد داشبورد و گزارش ارائه می‌کند. پاور بی‌آی که در ۲۰۱۱ منتشر شد، دارای یک سرویس بی‌آی مبتنی بر ابر، با نام خدمات پاور بی‌آی، و رابط مبتنی بر دِسک‌تاپ‌ست. در ۲۰۱۶، مایکروسافت پاور بی‌آی امبدد [Power BI Embedded] را بر روی پلتفرم ابری آزور [Azure] خودش منتشر کرد.

 

مایکروسافت پاور بی‌آی با قابلیت‌های هوش مصنوعی داخلی، یکپارچه‌سازی فشرده اکسل و رابط‌های داده از پیش‌ساخته‌شده ارائه می‌شود. هم‌چنین رمزگذاری سرتاسر داده و نظارت بر دسترسی بلادرنگ را ارائه می‌دهد.

زوهو آنالیتیکس [Zoho Analytics]

شرکت فناوری چندملیتی هندی زوهو مجموعه بی‌آی خودش را با عنوان زوهو آنالیتیکس را در ۲۰۰۹ منتشر کرد. این راهکار بی‌آی و تجزیه‌‌وتحلیل سلف‌سرویس برای گزارش‌دهی سازمانی و ایجاد داشبورد استفاده می‌شود.

 

این برنامه دارای ویژگی همگام‌سازی خودکار داده‌ست که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد داده را از هر منبعی تجزیه‌وتحلیل کنند. شرکت‌ها می‌توانند داده را از صفحات گسترده و فایل‌های تخت یا سرویس‌های ذخیره‌سازی آنلاین آپلود کنند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند به طیف گسترده‌ای از پایگاه‌های داده رابطه‌ای متصل شوند، چه میزبانی داخلی و چه در فضای ابری. این توسط یک دستیار تحلیلی هوشمند زیا [Zia] طراحی شده‌ست که از ان‌ال‌پی [NLP] و ام‌ان [ML] برای کمک به بازاریابان کمک می‌کند تا در عرض چند دقیقه بینش‌ش را به دست آورند.

 

مشتریان این برنامه شامل شرکت‌هایی مانند ایکیا، اچ‌پی، تسلا، و کانون هستند.

گوگل دیتا استودیو [Google Data Studio]

این برنامه به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا داده را به گزارش و داشبوردهای آموزنده تبدیل کنند. در ۲۰۱۶ به‌عنوان بخشی از مجموعه گوگل آنالیتیکس ۳۶۰ راه‌اندازی شد.

 

این راهکار گوگل ویژگی‌هایی با کاربری آسان ارائه می‌کند، از جمله تبدیل داده‌ها به نمودارها و نمودارها برای بینش معنادارتر. بهینه‌سازی گزارش‌های موجود برای ارائه تجسم و راه‌حل‌های سفارشی. و دموکراتیک کردن داده با اجازه‌دادن برای اشتراک‌گذاری و همکاری. دارای چندین قالب بازاریابی داخلی‌ست.

کیولیک [Qlik]

این برنامه محصول کلیک‌ویو در ۱۹۹۴ به‌عنوان اولین محصول همنام این شرکت راه‌اندازی شد. کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا داشبورد و برنامه‌های تحلیلی هدایت‌شده بسازند. هوشمندی

 

استفاده از این راهکار آسان‌ست. و بازاریابان را قادر می‌سازد منابع داده‌ای موجود را برای ایجاد بینش معنادار ادغام، جست‌وجو، تجسم و تجزیه‌وتحلیل کنند. بازاریابان می‌توانند از هر جایی از محصول استفاده کنند.

تبلیو [Tableau]

این برنامه داشبوردهای بازاریابی را برای کسب‌وکارها ارائه می‌کند تا همه داده‌های بازاریابی را در یک مکان یکپارچه کرده و بینش‌های عملی درباره حضور در رسانه‌های اجتماعی، سفر مشتری، عملکرد وب‌سایت و هزینه‌ها ارائه دهد. هوشمندی کسب‌وکار

 

محصولات تبلیو عبارتند از تبلیو سرور، تبلیو دسکتاپ، تبلیو پرپ، تبلیو آنلاین، و تبلیو موبایل کاوش داده‌ها را از طریق یک رابط بصری ارائه می‌دهد. هم‌چنین از مدل‌سازی آماری مبتنی بر هوش مصنوعی با استفاده از زبان طبیعی استفاده می‌کند.

فِرِشوُرکس سی‌آرام [Freshworks CRM]

این برنامه ادعا می‌کند که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا تبدیل (کاربر به خریدار) وبسایت را تا بیش از ۴۰ درصد افزایش دهند. نوکسب‌وکار [startup] مستقر در چنای توسط گریش ماتربووثام و شان کریشناسامی در ۲۰۱۰ تأسیس شد. هوشمندی کسب‌وکار

 

ارائه‌دهنده خدمات تعامل مشتری مبتنی بر ابر به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا دیدی سراسری از مشتریان داشته باشند، فعالیت‌های مشتری را درک و مشتریان را به بخش‌ها و فهرست‌ها تفکیک کنند. هم‌چنین بهینه‌سازی نرخ تبدیل، فرم‌های وب، کمپین‌های چت، ردیابی رویداد، کمپین‌های ایمیل و تقسیم‌بندی مشتریان را ارائه می‌دهد.

هاب‌اسپات [HubSpot]

این برنامه با اتصال تمام اطلاعات تماس سی‌ارام، شرکت و داده‌های معاملات و بازاریابی، فروش و داده‌های خدمات، ایجاد آسان گزارش‌های سفارشی را امکان‌پذیر می‌کند. در ۲۰۰۶ توسط دارمش شاه و برایان هالیگان تأسیس شد. هوشمندی کسب‌وکار

 

شرکت‌ها می‌توانند داده‌ها را با استفاده از اشیاء سفارشی به هات‌اسپات وارد کنند. و برنامه‌های‌ش را از طریق هات‌اسپات اپ مارکت‌پلیس [HubSpot App Marketplace] یکپارچه کنند. این نرم‌افزار به‌عنوان یک نرم‌افزار بازاریابی ورودی همه‌کاره عمل می‌کند و به جذب بازدیدکنندگان از طریق وبلاگ‌نویسی، رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات کمک می‌کند. هم‌چنین به تبدیل مشتری با صفحات فرود، ایمیل، خودکارسازی بازاریابی و ای‌بی‌ام [ABM] کمک می‌کند. علاوه بر این، هات‌اسپات امکان ردیابی بازگشت سرمایه را با گزارش درآمد فراهم می‌کند. فهرست مشتریان آن شامل ترلو، وی‌امویر، سروی‌مانکی‌ست.

لوکر [Looker]

این برنامه که در ۲۰۱۱ توسط لوید تب و بن پورترفیلد تأسیس شد، به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا منابع داده بازاریابی‌شان را متمرکز کنند. این به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا با ترکیب مجموعه‌های داده‌های متعدد، ردیابی رفتار مشتری بین کانالی و تقسیم‌بندی مشتریان بر اساس ویژگی‌ها، بینش عمیق‌تری درباره مشتریان‌شان به دست آورند. هوشمندی کسب‌وکار

 

این راهکار به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا شاخص‌های کلیدی مانند سی‌تی‌آر [CTR]، سی‌پی‌سی [CPC]، و سی‌پی‌ای [CPA] را ردیابی کنند. درک هزینه و درآمد حاصل از هر کارزار و رسانه بازاریابی؛ و قوانین سفارشی را برای دریافت هشدارهای ایمیلی زمانی که یک شیوه یا تبلیغ اشتباه می‌شود بازیابی و تنظیم کنید. علاوه بر این، به مدیران بازاریابی اجازه می‌دهد تا با فعال‌کردن تجزیه‌وتحلیل اسناد بین کانالی، روندهای رفتار مشتری را شناسایی کنند. با تجزیه‌وتحلیل اینکه چگونه تغییرات کسب‌وکار بر رفتار حیاتی کاربر بر اساس نتایج آماری معنی‌دار تأثیر می‌گذارد، امکان تست ای/بی [A/B] کارزارها را فراهم می‌کند. و نمای کلی از تجربه کاربران را از هر کلیک تا تبدیل ارائه می‌دهد. لوکر به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا ردیابی کنند که سرنخ‌ها و مشتریان جدید از کجا آمده‌اند. و نرخ‌های تبدیل را بر اساس کانال، محتوا و مخاطبان نظارت و بهینه‌سازی کنند.

 

گوگل‌کلود در ۲۰۱۹ لوکر را در یک معامله تمام نقدی به ارزش ۲.۶ میلیارد دلار خریداری کرد.

اینترکام [Intercom]

اینترکام که توسط سیاران لی، دس تراینور، اوقان مک‌کبی، و دیوید برت در ۲۰۱۱ تأسیس شد، به تیم‌های بازاریابی اجازه می‌دهد تا ویژگی‌ها را تقسیم کنند، پیام‌های درون‌برنامه‌ای یا ایمیل هدفمند را برای تولید سرنخ‌های جدید ارسال کنند. هوشمندی کسب‌وکار

 

اینترکام با فعال‌کردن تقسیم‌بندی کاربران بر اساس مکان، درآمد، صنعت و غیره به کسب‌وکارها کمک می‌کند. این به کسب‌وکارها با پیام‌های خروجی، پاسخ‌های خودکار، و بازاریابی مبتنی بر حساب کمک می‌کند.

 

اینترکام ربات‌های هوشمندی را برای افزایش تجربه مشتری ارائه می‌کند. و پشتیبانی مکالمه‌ای را برای مشاغل در هر اندازه در بخش‌های مالی، تجارت الکترونیک، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌کند.

دیتاباکس [DataBox]

این برنامه که مقر آن در آلمان‌ست در ۲۰۱۱ تأسیس شد. این راهکار گزینه‌های راه‌اندازی رایگان و راه‌اندازی آسان را برای کسب‌وکارها برای ردیابی معیارهای عملکرد فراهم می‌کند. هوشمندی کسب‌وکار

 

دیتاباکس به تیم‌های بازاریابی کمک می‌کند تا روندهای منابع اکتسابی را با تجسم‌سازی نظارت کنند. برای اطلاع از نحوه عملکرد کمپین‌ها، جلسه صبحگاهی خودکار را ارائه می‌دهد. و بدون در نظر گرفتن منبع داده، به همه معیارها در یک مکان دسترسی داشته باشید.

مشق تغییر

هوشمندی کسب‌وکار به‌عنوان رویکرد فناورمحور می‌تواند به کمک رهبران، مدیران و کارکنان کسب‌وکار شما بیاید و کمک کند تا بتواند تصمیمات هوشمندانه‌تری را در فضای پیچیده و بسیار سریع امروز بگیرید. اکنون از خودتان بپرسید که آیا ما در کسب‌وکارمان مفاهیم این رویکرد را درک کرده و به کار گرفته‌ایم؟ آیا از نرم‌افزاری برای پیاده‌سازی این رویکرد در کسب‌وکارمان استفاده می‌کنیم؟ آیا گزارش‌های این نرم‌افزار در جلسات مختلف راهبردی و عملیاتی به کار گرفته می‌شود؟ آیا خودمان را برای سازگاری و تغییر براساس چنین هوشمندی آماده کرده‌ایم؟ اگر چنین‌ست، شما مسیر درستی را برای کسب‌وکارتان اتخاذ کرده‌اید. اگر نه، هر چه زودتر برای پاسخ به چنین پرسش‌هایی و دور نماندن از تغییرات شرایط محیطی اقدام کنید.

 

دوره رهبری کسب‌وکار

امتیاز به این مطلب

5/5 - (5 امتیاز)

مطالب بیشتر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
هوشمندی کسب‌وکار
پانزده روز تا تغییر و تحول فردیبیشتر بدانید
+