1. خانه
  2. مقالات
  3. رهبری
  4. دانشگاه لیدز و مدیریت ابتکارات استراتژیک

دانشگاه لیدز و مدیریت ابتکارات استراتژیک

دانشگاه لیدز

دانشگاه لیدز و مدیریت ابتکارات استراتژیک

5/5 - (2 امتیاز)

مدیریت استراتژی در دانشگاه لیدز

دانشگاه لیدز، یک مؤسسه آموزشی پژوهشی در انگلستان است. و چشم‌اندازش را این گونه تعریف کرد.

 

تا سال ۲۰۱۵، توانایی متمایز ما جهت یکپارچه‌سازی پژوهش، کمک هزینه دانشجویی و آموزشی، در رتبه جهانی ما را در میان ۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار خواهد داد.

 

این دانشگاه بیش از ۳۰ هزار دانشجوی در حال تحصیل و دانش‌آموخته دارد.

 

مایکل آرتور زمانی که به سمت معاونت دانشگاه رسید، ضرورت توسعه یک استراتژی را تشخیص داد. او می‌خواست دانشگاه را در دستیابی به چشم‌اندازش یاری دهد تا در زمره ۵۰ دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۱۵ قرار گیرد. تیم استراتژی دانشگاه، نقشه استراتژی را توسعه داد که در شکل زیر نشان داده شده است. در این استراتژی به اهمیت یکسان آموزش و پژوهش اهمیت قائل شدند، و با ویژگی متمایزی به یکپارچگی آن دو نظر داشتند. نقشه استراتژی لیدز مبتنی بر چهار مضمون بود:

 

  • ارتقاء جایگاه عملکرد بین‌المللی
  • دستیابی به یک وجه تأثیرگذار و پیشرو در عرصه پژوهش در دنیا
  • تهییج دانشجویان به توسعه تمام استعدادهایشان
  • ارتقاء کسب‌وکار و انتقال دانش

 

مدیریت ابتکارات استراتژیک

مضامین استراتژیک دانشگاه لیدز

مدیریت مضامین استراتژیک

دانشگاه برای داشتن جایگاه پیشرو در عرصه پژوهش در دنیا که یکی از مضامین بود. فرایندی را برای انتخاب ده‌ها دانشگاه یا مراکز تعالی طی کرد. که این مراکز بودجه تعیین شده را برای رسیدن به جایگاه جهانی دریافت می‌کردند. شکل بعدی ساختاری را نشان می‌دهد که برای اجرای مضمون سوم، «تهییج دانشجویان به توسعه تمام استعدادهایشان» بکار گرفته شد.

 

این مضمون می‌تواند با ارائه یک برنامه تحصیلی که موجد فرصت‌های شغلی است به انتظارات دانشجو پاسخ دهد و اطمینان یابد که دانشجویان از استادان دانشگاهی در زمینه به‌روزآوری علم و ایجاد دانش بهره می‌برند. این مضمون استراتژیک چهار هدف را دنبال می‌کند:

ارائه دوره آموزشی عالی ترغیب‌کننده

برنامه‌های آموزشی مستمراً توسعه داده می‌شوند تا به‌روز نگاه داشته شوند، برنامه‌ها مطابق با استانداردهای بین‌المللی بررسی می‌شوند و توسعه مهارت‌های یادگیری برای تمام طول تحصیل دانشجویان، شامل فرصت‌های کاری مختلف هم‌چون تجارب بین‌المللی، فراگیری در محل کار و تخصص در امور تجاری و اقتصادی مورد توجه قرار می‌گیرند.

ترجمه تعالی به پژوهش و کمک‌هزینه‌ها به فرصت‌های یادگیری برای دانشجویان

پژوهش دانشگاهی مبنای تمامی برنامه‌های آموزشی در تمامی سطوح است.

تدارک یک تجربه دانشجویی استثنایی

دانشگاه تجربه دانشجو را از دیدگاه خودشان درک می‌کند و به روشنی آن را از طریق موافقت‌نامه مشارکت دانشجویی انتقال می‌دهد.

افزایش مشارکت کسانی که می‌توانند مفید باشند

با معرفی رویکردی جامع، دانشجویان از تمامی قسمت‌ها از جمله کسانی بکار گرفته می‌شوند که (برای مشارکت در این برنامه) معرفی شده‌اند یا دانشجوی آن رشته نیستند، بکار گرفته می‌شوند.

مدیریت ابتکارات استراتژیک

نقشه استراتژی دانشگاه لیدز (مضمون سوم)

تیم پروژه دانشگاه لیدز همانگونه که در شکل بالا نشان داده شده است، این چهار هدف استراتژیک را با پنج سنجه و تنظیم نشانگاه‌های چالشی برای هر یک اندازه‌گیری کرد. اهداف، سنجه‌ها و نشانگاه‌های این مضمون استراتژیک نمایانگر نیروی به کار گرفته، مناظرات و وفاق یکپارچه ذینفعان مختلف دانشگاهی است.

مدیریت ابتکارات استراتژیک

در گام بعدی با توجه به اینکه تیم پروژه اهداف این مضمون را مشخص کرده است، مجموعه‌ای از برنامه‌ها را برای به واقعیت تبدیل کردن چشم‌انداز استراتژیک شناسایی کرد. این برنامه‌ها در قالب یک ابتکار استراتژیک برجسته با عنوان «دانشجویان واقعاً اهمیت دارند» دسته‌بندی شدند. این ابتکار دیدگاه دانشجو را به عنوان شریک و ذینفع با ساختارهای مختلف دانشگاهی یکپارچه خواهد کرد.

 

برنامه‌های ویژه‌ی این ابتکار شامل موارد ذیل بودند:

    • بررسی رضایت دانشجو به منظور دستیابی به بازخوری مشخص در ا‌هداف و سنجه‌ها. این تحقیق، بررسی‌هایی را تکمیل کرد که در دانشگاه‌های دیگر در سطح ملی مورد استفاده قرار گرفته بودند. در این رابطه دانشگاه برای ضمانت در برآورده کردن خواسته‌های دانشجویان با اتحادیه دانشگاه همکاری کرد.
    • بهبود فرایند یادگیری آموزش از طریق پروژه‌های مشترک طراحی‌شده با هدف ارتقاء تجربه تحصیلی، برای مثال توسعه دوره جدید، تضمین کیفیت و یکپارچگی پژوهش.
    • راه‌اندازی یک موافقت‌نامه مشارکت دانشجویی، یک فرایند دو جانبه جدید که به وضوح آنچه را که دانشجویان می‌توانند از دوره‌های آموزشی خود و اعضاء دانشگاه انتظار داشته باشند و برعکس را تبیین کند.
    • نهادینه‌سازی یک برنامه مربی‌گری همقطار، یک برنامه دانشجو با دانشجو باهدف رسیدن به استنتاج موفق مربی‌گری پیوسته.
    • ایجاد یک پرتال دانشجویی، ابتکاری فنآورمحور که امکان ثبت‌نام، پرداخت و دیگر فعالیت‌های اصلی یادگیری و آموزش را فراهم می‌کند.

 

دیگر مضامین استراتژیک دانشگاه هر یک مجموعه اهداف، سنجه‌ها، نشانگاه‌ها و ابتکارات خود را داشتند. تمرکز این رویکرد جدید بر اجرای استراتژی اشتیاق و نتایج را بدنبال داشت. آرتور معاون دانشگاه پیشرفت اخیر را این گونه توصیف می‌کند: «هنوز روزهای آغازین است ولی نشانه‌ها امیدوارکننده هستند. اعتماد تازه‌ای نسبت به فضای دانشگاه ما بوجود آمده که موجب جلب‌نظر خارق‌العاده کارکنان جدید و ترغیب دیگران به رد وسوسه پذیرش پیشنهادهای دانشگاه‌های دیگر شده است. فرایند گنجاندن کامل اهداف استراتژیک دانشگاه در زندگی کاری همه کارکنان‌مان، بالاترین اولویت ماست».

رهآورد تلاش دانشگاه لیدز

  • در نوامبر سال ۲۰۰۷، در فهرست سالانه دانشگاه‌های برتر جهان که توسط THES-QC منتشر می‌شود، نام دانشگاه لیدز در جایگاه هشتادم یعنی ۴۱ رتبه برتر از رده‌بندی سال گذشته قرار گرفت.

به طور خلاصه، ابتکارات استراتژیک، اقدامات کوتاه‌مدتی هستند که یک سازمان را در مسیر دستیابی به چشم‌اندازش قرار می‌دهند. سازمان با ارزیابی تأثیر ابتکارات استراتژیک بر عملکردهای نشانه‌گیری‌شده برای اهداف و سنجه‌های استراتژیک، آنها را بررسی و انتخاب می‌کند. بنابراین، هر مضمون استراتژیک برای دستیابی به نشانگاه‌های عملکردی چالش‌برانگیزش نیازمند تکمیل سبدی از ابتکارات استراتژیک است.

 

منبع: کتاب رهآورد تلاش: پیوند استراتژی و عملیات برای ایجاد مزیت رقابتی

 

[newsletter_signup_form id=1]

امتیاز به این مطلب

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب بیشتر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
دانشگاه لیدز
پانزده روز تغییر، ۳۶۵ روز رشداطلاعات بیشتر
+