1. خانه
  2. مقالات
  3. کارآفرینی
  4. جانسون اند جانسون و نوآوری شرکتی

جانسون اند جانسون و نوآوری شرکتی

جانسون اند جانسون

جانسون اند جانسون و نوآوری شرکتی

5/5 - (4 امتیاز)

جانسون اند جانسون از جمله شرکت‌های کارآفرین است که نوآوری شرکتی را اجرا می‌کند

جانسون اند جانسون از جمله شرکت های کارآفرین است که نوآوری را محور فعالیت های خود قرار داده است. داستان این شرکت از این قرار است. تا اواخر دهه‌ی ۱۸۰۰ کشف نشده بود که بخش زيادي از عفونت‌ها، ناشی از میکروب‌های موجود در هوای اتاق عمل است. این کشف الهام‌بخش رابرت وود جانسون نیروهای خود و برادرانش ادوارد مید و جیمز وود را متمرکز کرد. این تمرکز آغاز تولید بخیه‌های استریل، پانسمان‌ها و بانداژ برای درمان بیماران و زخم‌های آن‌ها شد.

 

از آنجایی‌که پزشکان و بیمارستان‌ها به دنبال راه‌حلی برای کاهش تعداد مبتلایان به عفونت و مرگ‌ومیر بودند. این ایده به طور گسترده‌ای توسط آنها پذیرفته شد. تا سال ۱۸۸۶، ۱۴ کارمند در کارخانه جانسون اند جانسون یعنی کارخانه کاغذ دیواری قدیمی مشغول به کار بودند. این فرايند برای ایجاد باند سال به سال بهبود یافت. و تا سال ۱۹۱۰، این شرکت به سرعت در حال رشد بود. در سال ۱۹۱۹، یک دفتر در کانادا افتتاح شد و در سال ۱۹۲۳، جانسون اند جانسون در سطح جهانی گسترش یافت.

جانسون‌اندجانسون کیست

این شرکت به آرامی به بخش‌های بيشتری از سلامت و بهداشت شامل مواد دارویی، محصولات بهداشتی و منسوجات وارد شد. آنها آغاز به تولید و فروش محصولاتی از قبیل دستمال‌های بهداشتی و پیشگیری از بارداری کردند. و در سال ۱۹۶۸ فروش سالانه آنها ۷۰۰ میلیون دلار بود.

 

علاوه بر این، رابرت جانسون، که برای سال‌های زیادی در دهه‌ی ۱۹۰۰ به عنوان مدیر عامل شرکت خدمت کرده بود، به یک «قهرمان موضوعات اجتماعی» تبدیل شده بود. او از افزایش حداقل دستمزد حمایت و بر ايفاي نقش حياتي کسب‌وکار در جامعه تأكيد کرد. جانسون اند جانسون به طور رسمی اصول و مسئولیت‌های خود را مشخص و بیان کرد که اولین مسئولیت آنها مشتریان و دومین مسئولیت آنها کارکنان هستند. جامعه در فهرست آنها سوم بود و سهامداران چهارم بودند.

نوآوری شرکتی از یک نگرانی آغاز شد

در سال ۱۹۶۶، جانسون‌اندجانسون در مورد کاهش سرعت در بخش محصولات حرفه‌ای خود نگران شد. و بر جستجوی سایر محصولات مصرفی سودآور تمرکز کرد. جیمز برک یعنی مدیر بازاریابی که جانسون اند جانسون را به موفقیت‌های آینده خود سوق داد. بر کمپین‌های بازاریابی مجله‌ای و تلویزیون تمرکز کرد و این مسئولیت را پذیرفت. به عنوان مثال، کمپین تهاجمی برای دستمال‌های بهداشتی راه‌اندازی شد و در مدت ۱۲ سال، جانسون اند جانسون نیمی از بازار بهداشتی زنانه را در دست داشت. برک تیلنول را نیز به پیشی گرفتن از همه‌ی قرص‌های ضددرد با مواد تشکیل‌دهنده مشابه با کاهش قابل توجه‌ هزینه‎‌‌های محصول سوق داد.

 

در سال ۱۹۸۲، فاجعه‌ی ناگهانی برای جانسون اند جانسون رخ داد. و قربانیان تیلنول دستکاری‌شده مصیبت ديدند. هفت تا از مشتریان تیلنول پس از مصرف کپسول پوشش‌داده شده با سیانور درگذشتند. به محض شنیدن این خبر، جانسون اند جانسون نه تنها تمام تبلیغات را متوقف کرد بلکه تمام محصولات تیلنول را از قفسه‌های فروشگاه حذف کرد و شرکت با هزینه‌های میلیون دلاری و کاهش قیمت سهام خود به اندازه‌ی 18 درصد در یک روز مواجه شد. پس از اینکه معلوم شد که دستکاری در سطح خرده‌فروشی و نه در قسمت تولید رخ داده است. شرکت کمپین پی‌آر همراه با مدیریت عالی را اجرا کرد. و نه یکی، بلکه دو لایه اضافی مقاوم حفاظتی به ظروف آن اضافه كرد. و تعداد لایه محافظ را به سه لايه افزايش داد.

مسئولیت اجتماعی

با توجه به سابقه‌ی طولانی تعهد به مسئولیت‌های اجتماعی، جانسون‌اندجانسون در برابر انتقاد افزایش هزینه‌های بهداشتی-درمانی در ایالات متحده [آمريكا] ایستاد. تا سال ۲۰۰۹، جانسون اند جانسون یکی از تحسین‌برانگیزترین شرکت‌های کشور شد. واحدهای کسب‌وکار عملیاتی شرکت در سال ۲۰۱۰ شامل: (۱) دارو (۳۹ درصد از درآمد)، (۲) متخصص (۳۶ درصد از درآمد) و (۳) مصرف‌کننده (۲۵ درصد از درآمد) بودند. نیمی از درآمد حاصله از بيرون ایالات متحده [آمريكا] بود. این شرکت شبکه‌ای از ۱۹۰ شرکت عملیاتی را در میان ۵۱ کشور گسترش داده است. و محصولات خود را در بیش از ۱۷۵ کشور در سراسر جهان به فروش می‌رساند.

اهمیت نوآوری شرکتی

اهمیت نوآوری ثابت ایده‌ای جدید برای مدیران جانسون اند جانسون نبود. نوآوری شرکتی و کارآفرینی سازمانی عاملی در موفقیت این شرکت بوده است. و جانسون اند جانسون با دميدن روح کارآفرینی سازمانی تقریباً تمام لایه‌های ساختار سازمانی خود را غنی كرده است.

 

جف مورفی یعنی مدیر عامل شرکت، بر يافتن راه‌هایی برای بهبود روش‌ها و نوآوری‌های بیشتر تمرکز کرده است. مورفی از معیارهای مختلف برای ترویج و تشویق کارآفرینی سازمانی استفاده می‌کند. او معتقد است نوآوری باید اولویت مطلق کسب‌وکار از طریق موارد زیر باشد.

 

  • تشویق همکاری‌ متقابل کارکردی به نوآوری شرکتی؛
  • گنجاندن نوآوری در بررسی عملکری؛
  • پاداش‌دهی و به رسمیت شناختن عمومی نوآوری شرکتی؛
  • قبول شکست به عنوان فرصت یادگیری؛
  • تأكيد بر پرسش به جای توجه به تقاضا؛
  • استخدام کارکنان با سبک‌های تفکر، تجربه، چشم‌انداز و تخصص مختلف؛
  • پیاده‌سازی سامانه مدیریت ایده؛
  • استقرار صندوق‌های سرمایه اولیه برای توسعه‌ی نوآوری‌های شرکتی اولیه.

فرایند رسمی نوآوری شرکتی

شکل رسمی ترویج نوآوری شرکتی و کارآفرینی سازمانی از طریق شرکت تابعه سرمایه‌ی مخاطره‌آميز جانسون اند جانسون، یعنی جانسون اند جانسون دولوپمنت كورپوريشن است. این حوزه شامل بسیاری از کارشناسان فنآوري و بهداشتی-درمانی است. که بر شناسایی شاخص‌های بازار اولیه، کشف روند‌های بهداشتی-درمانی و يافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری راهبردی تمرکز کرده‌اند. این بنگاه کمتر بر بازده مالی و بیشتر بر يافتن گزینه‌های راهبردي بلندمدت برای رشد شرکت متمرکز است.

 

بنگاه توسعه که در توسعه شرکت‌های بنگاه به عنوان یک کل ادغام شده است. نقش بسیار مهمی در ترویج فرصت‌های همراه با درآمد جدید بازی می‌کند. هدف ارائه کمک‌های مالی مناسب برای سرمایه‌گذاری است که بر روی محصولات یا خدمات در بخش‌های بهداشت و درمان در حال ظهور تمرکز نموده است. علوم زندگی و فنآوري در دستگاه‌های پزشکی، محصولات مصرفی، تشخیص و مواد دارویی تمرکز اصلی است.

 

شكل دیگری از ترویج و حمایت از کارآفرینی سازمانی از ابتکارات کارمندان، مانند وبگاه جی‌ان‌جی‌بی‌تی‌دبليودات‌كام است. مارک مونسیو، کارمند جانسون اند جانسون در ارتباطات رسانه‌ای، در سال ۲۰۰۷ وبگاهی را برای کارکنان جانسون اند جانسون برای تعامل غیررسمی درباره شرکت خود ایجاد کرد. خواه آن برای ترویج ایده‌های جدید، ایجاد اصلاحات یا بحث در مورد آنچه که شرکت در حال انجام است، و چرایی آن باشد. فرصت برای بحث در مورد موضوعاتی در میان همکاران از سراسر جهان در دسترس است. این وبگاه حتی بحث روش‌های دستيابي به منابع مالی بنگاه برای حمایت از اختراعات و ایده‌های جدید را راه انداخته است.

دستاوردهای نوآوری شرکتی

برخی از دستاوردهای نوآوری شرکتی حاصله بدون ساختار کارآفرینی سازمانی جانسون اند جانسون و دسترسی به منابع مالی ممکن نخواهد بود.

 

  • ۱۸۹۳: پودر بچه یک بخش کسب‌وکار کاملاً جدید را برای جانسون اند جانسون معرفی و ایجاد کرد.
  • ۱۸۸۹: نخ دندان معرفی شد که در اصل از پس‌مانده‌ی نخ ابریشم اختراع و ساخته شد.
  • ۱۹۲۱: نام تجاری بند-اید چسب آماده معرفی شد.
  • ۱۹۲۸: اکوو یعنی لنزهای تماسی یکبار مصرف، معرفی شد.
  • ۱۹۳۱: ارتو-گینل یعنی اولین ژل پیشگیری از بارداری معرفی شد.
  • دهه ۱۹۶۰. شرکت عملیاتی جانسون اند جانسون یعنی بنگاه کوردیس استنت عروق کرونر را معرفی کرد.

 

محصول یا خدمت نوآورانه بعدی جانسون اند جانسون چيست؟ با راه‌اندازی درست و ساختاردهی تأمين مالی، هيچ شکی وجود ندارد كه اكتشافی نو به زودی راهش را به دستان مصرف‌کننده می‌رساند.

 

منبع: کتاب کارآفرینی سازمانی هیسریچ

 

[newsletter_signup_form id=1]

امتیاز به این مطلب

5/5 - (4 امتیاز)

مطالب بیشتر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
جانسون اند جانسون
پانزده روز تغییر، ۳۶۵ روز رشداطلاعات بیشتر
+