1. خانه
  2. مقالات
  3. رشد
  4. آموزش بولت ژورنال

آموزش بولت ژورنال

روش بولت ژورنال

آموزش بولت ژورنال

4.6/5 - (10 امتیاز)

گذشته را ردیابی، حال را پیگیری، و آینده را طراحی کنید.

آموزش بولت ژورنال (۲۰۱۸) اثر رایدر کارول سیستم برنامه‌ریزی و بهره‌وری را دوست‌داشتنی‌تر و سازمان‌یافته‌تر با استفاده از بولت ژورنال تجزیه‌وتحلیل می‌کند. برای شفاف‌سازی، اولویت‌بندی، زمان‌بندی و تأمل در کارها و اهداف خود از بولت ژورنال استفاده کنید تا شما حتی یک قرار ملاقات یا یک ایده‌ی عالی را هم از دست ندهید.

 

طراح و کارآفرین دیجیتالی، رایدر کارول از نوجوانی که با اختلال توجه دست و پنجه نرم می‌کرد، روزنامه‌نگار مشتاقی شد. در طول دهه‌ها، کارول سیستم یادداشت‌برداری‌ش را به روش بولت ژورنال بهبود داد. از زمان به کار بردن روش خود و معرفی آن به دنیا، کارول به عنوان یک سخنران و یک متخصص بهره‌وری شخصی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

این کتاب چه چیزی برای من دارد؟ به‌سوی کمال برنامه‌ریزی کنید!

چه موقع یک برنامه‌ریزی فراتر از یک برنامه‌ریزی کار می‌کند؟ وقتی شما فهرست کارها، تقویم، ژورنال و ابزار مراقبه‌ی ذهن‌آگاهی را یک جا داشته باشید، یعنی به طور خلاصه، شما یک بولت ژورنال داشته باشید. بولت ژورنال یک روش ساده و شگفت‌انگیز برای ردیابی تجربیات، مشارکت در کارها و سازماندهی اطلاعات است.

 

بهتر از همه است؟ روش بولت ژورنال فقط بهبود بهره‌وری نیست. از بولت ژورنال خود برای پیگیری اهداف و تأمل در تجربیات استفاده کنید. بیاموزید که چگونه وقت خود را می‌گذرانید. شما فقط کارهای خود را پیگیری نخواهید کرد. به طور معمول در مورد چرایی انجام آن هم تأمل خواهید کرد.

 

آیا از راه‌اندازی بولت ژورنال خود الهام گرفته‌اید؟ این یادداشت نحوه‌ی راه‌اندازی آن را نشان می‌دهد.

 

در این یادداشت، یاد خواهید گرفت

  • نحوه‌ی رمزگشایی کد «ورود سریع»؛
  • چه استراتژی‌هایی مدیریت زمان شما را برای موفقیت تعیین می‌کنند؛ و
  • چگونه می‌توانید رؤیاهای روزانه‌ی خود را به اهداف ملموس تبدیل کنید.

وظایف‌تان را قبل از انجام آنها در یک صفحه بازنویسی کنید.

وقتی از طریق هشتگ بولت ژورنال در اینستاگرام جست‌وجو کنید، بیش از هفت میلیون یادداشت خواهید یافت. این هفت میلیون تصویر به علاوه از صفحات دفتر سفید تازه و تزئین شده با دست‌نوشته‌های زیبا، نمادهای جذاب و کدگذاری دقیق رنگ‌آمیزی است.

 

این تصاویر ممکن است برای به دست گرفتن قلم و کاغذ شما را قِلقِلک دهد. در برابر اصرار مقاومت کنید! هدف پر کردن صفحات بدون ذهنیت خاصی نیست. بوژو[بولت ژورنال]ی شما، همانطورکه اغلب بولت ژورنال نامیده می‌شوند، باید فقط برای آنچه برای شما واقعاً مهم است راه‌اندازی شود.

 

روش بولت ژورنال شما یک دفترچه یادداشت معمولی نیست که از جمله‌های تصادفی پر شود که هرگز دوباره آن‌ها را مرور نمی‌کنید. به درستی استفاده می‌شود، بوژو ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا تمرکز خود را پیدا کنید. و بپذیریم که این روزها دستیابی به تمرکز واقعی دشوار است. زندگی پر از حواس‌پرتی است، مانند آن دسته از ایمیل‌هایی که هر روز به صندوق ورودی شما وارد می‌شوند. و هم‌چنین مانند فیلم‌هایی که در صفِ نمایش در نتفلیکس برای شما به انتظار نشسته‌اند، از انتخاب‌ها نیز اشباع شده‌اید.

 

روش بولت ژورنال نباید بر استرس شما بیفزاید. درعوض، باید به شما کمک کند روی آنچه واقعاً مهم است متمرکز شوید تا بتوانید اهداف اصیل خود را به انجام برسانید.

 

به همین دلیل روند بوژو با ژورنالی بودن شروع نمی‌شود. این کار با یک موجودی ذهنی شروع می‌شود که برای شست‌وشوی مغز شما طراحی شده است. در اینجا نحوه‌ی انجام آن آورده شده است:

 

یک ورق کاغذ آ۴ برداشته و آن را به سه ستون تقسیم کنید. در ستون اول، تمام کارهایی را که در حال حاضر انجام می‌دهید، هم در محل کار و هم در زندگی شخصی خود ذکر کنید. در ستون دوم، تمام کارهایی که باید انجام دهید را فهرست کنید. در سومی، تمام کارهایی را فهرست کنید که می‌خواهید انجام دهید.

 

این تمرین ممکن است طولانی شود و شما به بیش از یک برگه‌ی کاغذ نیاز داشته باشید. خوبه! ادامه دهید تا ذهن شما خالی شود.

 

شما با نقشه‌ای از نحوه‌ی گذران روزهای خود روبرو خواهید شد. به عبارت دیگر، شما یک عکس فوری از زمان خود و انتخاب‌هایی مشاهده خواهید کرد که درباره‌ی نحوه‌ی گذراندن آن زمان داشته‌اید. آیا آن‌ها انتخاب‌هایی هستند که می‌خواهید انجام دهید؟ به هر وظیفه‌ای نگاه کنید و از خود بپرسید، آیا این کار برای من مهم است؟ لازمه؟ اگر پاسخ «نه» است، آن را از فهرست خود جدا کنید. این در بوژوی شما نیست.

 

قبل از اینکه حتی دفترچه‌ی خود را باز کنید، یکی از درس‌های اصلی بوژو را یاد گرفته‌اید: آنچه از بولت ژورنال خود بیرون می‌گذارید به اندازه‌ی همان چیزی که در آن قرار می‌دهید مهم است.

با استفاده از ابزارهای ساده و آموزش بولت ژورنال می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید.

اکنون، شما آماده شروع بلاگ‌نویسی بوژو هستید. بیایید فهرستی از مواردی را مرور کنیم که به آن‌ها نیاز دارید، و  با واضح‌ترین موارد آغاز کنیم: یک دفترچه یادداشت. شما می‌توانید هر نوعی از دفترچه‌ی یادداشتی را انتخاب کنید که دوست دارید – از یک دفتر ترکیبی ساده تا یک ژورنال چسب‌دار. دفترچه یادداشت شما می‌تواند کاغذ ساده یا صفحات خطی داشته باشد.

 

گاهی تازه‌کارهای بوژو تعجب می‌کنند: چرا یک دفترچه؟ چرا نمی‌توان ژورنال‌نویسی را در یک برنامه‌ی نرم‌افزاری یا لپ‌تاپ انجام داد؟ از آنجایی که وای‌فای باعث حواس‌پرتی می‌شود و بولت ژورنال مربوط به کاهش حواس‌پرتی است، به یاد دارید؟

 

دومین چیزی که به آن نیاز خواهید داشت چیزی است که باید با آن بنویسید، مانند قلم یا مداد. بله، با دست می‌نویسید. مطمئناً این مدرسه، مکتب قدیمی است، اما به جریان کاری شما کمک می‌کند و حواس‌پرتی را به حداقل می‌رساند.

 

باز شما چیزی نیاز دارید؟ خُب، نه! هیچ چیز.

 

اکنون که جعبه‌ابزار خود را پیدا کردید، با آنها چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ بیایید نگاهی سریع به اجزای آموزش بولت ژورنال بیندازیم. بولت ژورنال‌ها به بخش‌های سخت‌افزاری تقسیم نمی‌شوند، اما در عوض، از ماژول‌های سازگار معروف به مجموعه استفاده کنید. هر آنچه در بولت ژورنال شماست، نوعی مجموعه است. مجموعه‌های اصلی شامل فهرست، گزارش روزانه، گزارش ماهانه و گزارش آینده است.

 

این فهرست در ابتدای دفتر یادداشت شما زندگی می‌کند و شما را از دست دادن این ایده برنده یا فراموش کردن آن انتصاب مهم نجات می‌دهد. این یک جدول کلی از هر چیزی است که بولت ژورنال شما در آن قرار دارد.

 

گزارش‌های شما جایی است که رویدادها و اطلاعات مهم را ضبط می‌کنید. گزارش روزانه شما مخزن تمام آن یادداشت‌ها، یادآوری‌ها و تعداد کمی اطلاعات است که در طول یک روز جمع می‌کنید. گزارش ماهانه شما یک مرور کلی به‌روز ماهانه‌ی شما است، که نشان می‌دهد چه کاری انجام شده است و چه مواردی هنوز باید اتفاق بیفتد. گزارش آینده شما مکانی است که تمام کارها و ایده‌هایی را کناری بگذارید که در این ماه به آن‌ها دست نخواهید یافت، اما نمی‌خواهید فراموش کنید.

 

در حالی که ایندکس و این سه سیاهه اصلی مجموعه‌ی اصلی بوژوی شما هستند، شما می‌توانید مجموعه‌های مختلف و شخصی را به هر کجا که دوست دارید اضافه کنید. مجموعه‌ها می‌توانند به شما کمک کنند اطلاعات را در مورد یک موضوع خاص سازماندهی یا پیشرفت خود را در یک هدف خاص دنبال کنید. گروه مجموعه‌هایی که به طور فعال روی آن‌ها کار می‌کنید به عنوان پشتیبان شما شناخته می‌شوند.

 

بنابراین، چگونه واقعاً موارد را در ژورنال خود ثبت می‌کنید؟ با استفاده از ثبت سریع، سیستمی از یادداشت‌ها و نمادها به شما این امکان را می‌دهد تا با سرعت بیشتری نسبت به دست‌نوشته‌های طولانی، افکار خود را ثبت کنید. بیایید در بخش بعدی آن را بررسی کنیم.

ورود سریع به شما این امکان را می‌دهد تا وظایف و رویدادها را سریع ثبت کنید.

سریع فکر کنید! تولد رئیس شما چه زمانی است؟ آیا آن ایمیل را برای حسابدار خود ارسال کرده‌اید؟ دو هفته پیش چه فیلمی را در شب قرار ملاقات دیدید؟

 

حتی با داشتن یک حافظه تیز، به یاد آوردن هر تجربه و اطلاعاتی که در طول یک روز به دست می‌آورید، دشوار است، چه رسد به جزئیات آنچه در ماه گذشته اتفاق افتاده است یا آنچه باید سه‌شنبه آینده اتفاق بیفتد. ثبت سریع می‌تواند به این امر کمک کند.

 

قبل از شروع به ثبت، به صفحه‌ی خود یک موضوع اختصاص دهید، با یک عنوان در بالای آن صفحه. هرچه مبحث شما با جزئیات و سیستماتیک‌تر باشد، بهتر است – این تقریباً در هر جنبه از بوژو صادق است! بنابراین، به جای «مصاحبه‌ی شغلی»، «۷ سپتامبر، مصاحبه، سمتِ مدیر بازاریابی» را امتحان کنید. یک شماره صفحه نیز اختصاص دهید. این برای شاخص‌گذاری شما مهم است.

 

چه در گزارش ماهانه‌ی شما باشد، چه گزارش روزانه، چه در آینده، یا یک مجموعه‌ی ویژه، محتوایی که وارد می‌کنید در سه دسته قرار می‌گیرد. وظایف یا کارهایی که باید انجام دهید. رویدادها یا آنچه اتفاق افتاده است. و یادداشت‌ها یا اطلاعات مهم. گزارش مصاحبه‌ی شغلی شما ممکن است شامل رویدادهایی مانند «ملاقات با نماینده‌ی منابع انسانی»، وظایفی مانند «ارسال ایمیل تشکر از شما برای مدیر منابع انسانی» و یادداشت‌هایی مانند «شغل نیاز به سفر دارد» باشند.

 

برای ثبت این موارد، از بولت‌های متمایزکننده استفاده کنید که در بوژو بسیار مشهور است و دال نامیده می‌شود. هر دسته دال مخصوص خود را دارد. انجام یک کار با یک بولت علامتی مشخص می‌شود. یک کار را انجام دادید؟ با یک «x» از بولت عبور کنید. برای برنامه‌ریزی مجدد کارها در ماه، از بولت به عنوان پایه یک پیکان رو به راست استفاده کنید. برای انتقال یک کار به گزارش آینده خود، بولت خود را به یک پیکان سمت چپ تبدیل کنید. برای نشان دادن فوریت از ستاره استفاده کنید.

 

رویدادها با یک بولت خالی مشخص می‌شوند: یک دایره کوچک پرنشده. وقایع را تا حد ممکن خنثی ضبط کنید، چه خوب باشد، چه تبلیغی یا چه بد، مثل تعمیر خودرو. چرا باید فقط شامل رویدادها و هم‌چنین کارها باشد؟ یادداشت کردن رویدادهای روز، به مرور زمان، تصویری واضح از عادات و روندهای اصلی به شما می‌دهد.

 

یادداشت‌ها با خط تیره نشان داده می‌شوند. به چه چیزی باید توجه داشته باشید؟ هر چیزی که توجه شما را به خود جلب کند! یک یادداشت الهام‌بخش به خصوص با یک تعجب علامت‌گذاری کنید.

 

اغلب استفاده از کارها یا رویدادها به عنوان لنگر در بوژو و گسترش این لنگرها با استفاده از یادداشت‌ها بسیار مفید است. شرح رویدادی مانند «بررسی عملکرد با رئیس» را با یادداشت‌هایی مانند «سعی کنید و با سایر بخش‌ها بیشتر همکاری کنید».

بولت ژورنال هرج و مرج را با یک سیستم مدولارِ انعطاف‌پذیر تعویض می‌کند.

باشه باشه. بولت ژورنال عالی به نظر می‌رسد، اما قبلاً سوخته‌اید. شما استراتژی‌های سازمانی دیگری را امتحان کرده‌اید. هیچ کاری جواب نداده و شما هنوز سیستمی پیدا نکرده‌اید که نظم و ترتیب را به نام تجاری خاص شما در هرج و مرج تحمیل کند.

 

چرا بوژو باید متفاوت باشد؟

 

سؤال خوبی بود! زیرا بوژو سعی در ایجاد نظم در هرج و مرج ندارد.

 

یک دفتر خاطرات منظم به همان میزان فضا برای هر روز اختصاص می‌دهد. یک بوژو این واقعیت را می‌پذیرد که هر روز متفاوت است. بنابراین، چگونه کار می‌کند؟

 

گزارش روزانه جایی است که شما وظایف روز را یادداشت و تجربیات آن را ثبت می‌کنید. یک شماره صفحه و تاریخ را یادداشت کنید، و شما خوب پیش می‌روید! از قبل فضایی برای ورود روزانه خود اختصاص ندهید. بعضی روزها گزارش شما به چند صفحه می‌رسد. روزهای دیگر کمتر وارد سیستم می‌شوید.

 

گزارش ماهانه، ماه شما در یک نگاه است و به طور معمول یک یا دو صفحه‌ای را اشغال می‌کند. صفحه سمت چپ صفحه تقویم شماست. در لبه بیرونی این صفحه، تاریخ هر روز در ماه و به دنبال آن حرف اول روز هفته را فهرست کنید – بنابراین، «د» برای روز دوشنبه. فضا را برای نوشتن رویدادها و افزودن دال‌ها برای نشان دادن کارهای آینده یا یادداشت کردن تجربیات به یادماندنی در کنار هر تاریخ هنگام گذراندن ماه، بگذارید. صفحه‌ی سمت راست صفحه وظایف شماست، جایی که شما کارهای لازم و یا مایل به انجام آن ماه را فهرست می‌کنید.

 

آیا می‌خواهید کاری را یادداشت کنید که خارج از ماه جاری است؟ این جایی است که ورود به سیستم آینده وارد می‌شود. این جایی است که شما برای همه کارهای آینده خود صف می‌کشید. در شروع هر ماه جدید، گزارش آینده خود را اسکن کرده و کارهای بعدی را که می‌خواهید برطرف کنید به گزارش ماهانه‌ی جدید خود اضافه کنید.

 

پیگیری هدف یا ایجاد عادت؟ این همان جایی است که مجموعه‌های سفارشی وارد می‌شوند. این‌ها سیاهه‌های مربوط به یک موضوع خاص هستند. برنامه‌ریزی بارداری، فشارهای جانبی شما، یک تمرین مدیتیشن – هر چیزی که دوست دارید!

 

چگونه همه‌ی این مجموعه‌ها را پیگیری می‌کنید؟ از طریق فهرست، که در ابتدای دفترچه شما ایجاد شده است. برنامه‌ریزی کنید که چهار صفحه را به فهرست خود اختصاص دهید. از فهرست خود برای فهرست کردن مجموعه‌های خود هنگام اضافه کردن آن‌ها به دفترچه یادداشت، همراه با شماره‌ی صفحه‌ی آن‌ها، استفاده کنید. برای مجموعه‌هایی که در سراسر دفترچه‌ی شما پراکنده شده‌اند، به سادگی تمام صفحات محل ایجاد آن‌ها را فهرست کنید. به عنوان مثال، «برنامه‌ریزی غذا: ص. ۱۸-۲۴؛ ۶۷-۶۹». اگر صفحات نمایه‌ی شما تمام شد نگران نباشید. به سادگی فهرست خود را در صفحه‌ی بعدی ادامه دهید و آن صفحه را در انتهای فهرست قدیمی یادداشت کنید.

انتقال وظایف و رویدادها برای یافتن کانون توجه اصلی است.

نکته اینکه عبور از وظایف خارج از فهرست کارهای شما بسیار راضی‌کننده است. اما اگر بررسی انجام کارها می‌تواند به ما این احساس را بدهد که در حال بهره‌وری بیشتر هستیم، این رویکرد ممکن است در واقع بهره‌وری طولانی‌مدت ما را مختل کند.

 

ببینید، هنگامی که ما در حال تکمیل روتین یک کار و حرکت به سمت کار دیگر هستیم، ممکن است تصویر کلان را از دست بدهیم. ما در رویکرد خود نسبت به این وظایف، روندها یا عادت‌ها را تشخیص نمی‌دهیم، چه رسد به این که متوقف شویم که چگونه انجام این وظایف به ما کمک می‌کند تا اهداف بلندمدت خود را محقق کنیم.

 

خوشبختانه بولت ژورنال بسیار بیشتر از یک فهرست کاری است. بازتاب تصویر بزرگ به لطف انتقال ماهانه، فرایند غربالگری و ارزیابی هر آنچه در ماه وارد کرده‌اید، در سیستم پخت‌وپز می‌شود.

 

بنابراین انتقال ماهانه چگونه کار می‌کند؟ در پایان هر ماه، گزارش خود را برای ماه آینده تنظیم کنید. با اسکن کردن سیاهه یا مجموعه‌هایی آغاز کنید که در حال حاضر استفاده می‌کنید. احتمالاً کارهای ناتمام خواهید یافت. هیچ شرمندگی در آن وجود ندارد! حال، هرکدام را در نظر بگیرید. آیا این وظیفه هنوز حیاتی است یا معنی‌دار؟ اگر بله، آن را به گزارش ماهانه‌ی جدید خود، یک مجموعه‌ی سفارشی یا گزارش آینده خود منتقل کنید. شاید وظیفه‌ی دیگر احساس ضرورت نکند. عالی! می‌توانید به راحتی روی آن خط بکشید.

 

برنامه‌ریزی کنید تا در پایان سال بولت ژورنال انتقال دیگری را انجام دهید. این بار از دفتر قدیمی خود به دفترچه جدید نقل مکان کنید. انتقال سالانه‌ی شما فرصتی برای تأمل آگاهانه است. وقتی بعد از یک سال ژورنال‌نویسی به فهرست مجموعه‌های خود نگاه می‌کنید، تصویری از نحوه‌ی صرف وقت و انرژی خود در ۱۲ ماه گذشته دریافت خواهید کرد.

 

اینجا جایی است که شما باید برای تصمیم‌گیری سخت آماده شوید و انتخاب کنید. «عکس فوری» از بولت ژورنال قدیمی شما چگونه با زندگی مورد نظر شما مقایسه می‌شود؟ آیا شما وقت و انرژی زیادی را صرف چیزهایی کرده‌اید که به زندگی شما معنی نمی‌دهد؟ با دقت فکر کنید که می‌خواهید در این سال تازه چه کارها، عادت‌ها و تجربیاتی را بخواهید با خود بیاورید – و ترجیح می‌دهید کدامیک را پشت سرتان بیندازید.

 

هنگامی که بروس‌لی، استاد رزمی‌کار فرمول موفقیت خود را به اشتراک گذاشت، چنین توصیه کرد: «چیزهای غیرضروری را از بین ببر.» با هر انتقالی، یا پشت سر انداختن آنچه دیگر برای شما مفید نیست و نزدیک شدن به هسته‌ی اصلی و مهم زندگی شخصی و کاری، به توصیه‌ی بروس‌لی عمل می‌کنید.

اهداف‌تان را روشن و اولویت‌بندی کنید تا آنها را به واقعیت تبدیل کنید.

بولت ژورنال شما می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف خود کمک کند. و اهداف خوب هستند! تنظیم و تلاش برای رسیدن به یک هدف مشخص می‌تواند زندگی شما را پر از هدف و معنی کند. تعقیب یک هدف می‌تواند شما را از منطقه‌ی راحتی خارج کرده و شما را در برابر تجربیات و چشم‌اندازهای جدید باز کند.

 

اما وقتی اهداف ما معنی‌دار نیستند، احتمال دستیابی به آن‌ها کمتر است.

 

بنابراین، چگونه می‌توان اهداف پایدار و معنی‌دار را تعیین کرد؟ و به همان اندازه مهم، چگونه می‌توانیم به این اهداف برسیم؟

 

از بولت ژورنال خود برای سازماندهی و روشن کردن اهداف خود با ایجاد یک مجموعه‌ی هدف استفاده کنید. این یک یا دو صفحه است که اهداف خود را، مهم و کوچک، فهرست می‌کنید. صرف نوشتن اهداف خود به شما کمک می‌کند آن‌ها را از آرزوها و رؤیاهای مبهم به اهداف مشخص تبدیل کنید.

 

بعد، یک جدول زمانی برای دستیابی به آن‌ها ایجاد کنید. در اینجا یک ترفند ساده وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید: روش ۱-۲-۳-۴-۵. مجموعه‌ی اهداف خود را مرور کرده و اهدافی را شناسایی کنید که می‌خواهید در پنج سال آینده به آن‌ها برسید. سپس، اهدافی را پیدا کنید که دوست دارید در چهار ماه آینده بدست آورید. این روند را برای سه هفته، دو روز آینده و در آخر برای یک ساعت آینده تکرار کنید.

 

در این مرحله ممکن است اهداف زیادی داشته باشید. بنابراین، زمانِ اولویت‌بندی است. فهرست ۱-۲-۳-۴-۵ خود را جست‌وجو کنید و هر هدف را یکی یکی بازبینی کنید. آیا این هدف واقعاً برای شما الهام‌بخش است؟ آیا دستیابی به این هدف ارزش زمان، تلاش و منابعی را خواهد داشت که برای تحقق آن نیاز دارید؟ در حالت ایده‌آل، شما باید یک هدف شخصی و یا حرفه‌ای را در هر یک از بازه‌های زمانی مشخص کنید. در کل این اهداف به عدد انگشتان دو دست شما است؛ یعنی ده هدف.

 

اکنون، تعیین اولویت‌های خود به این معنی نیست که باید به هر قیمتی به آن‌ها پایبند باشید. به ویژه هنگامی که صحبت از اهداف بلندمدت می‌شود، بسیار مهم است که به طور دوره‌ای با خودتان جلسه‌ی مشورتی بگذارید و ارزیابی کنید که آیا این اهداف هنوز معنی‌دار هستند یا خیر.

 

یک راه جالب برای انجام این کار سرعت رسیدن به هدف است: روشی که برای شکستن هدف بزرگ از نظر جزئی به اجزای کوچک‌تر استفاده می‌شود. بیایید فرض کنیم که هدف شما این است تا یک نویسنده‌ای بشوید که اثری را منتشر کرده است. سرعت رسیدن شما می‌تواند نوشتن سه فصل اول یک رمان باشد. با این کار می‌توانید بفهمید که آیا قلب شما واقعاً در آن است یا خیر و یا طعم و مزه‌ی میزان کار برای رسیدن به این هدف را خواهید فهمید.

خودتان را برای حضور در استراتژی‌های مدیریت زمان آموزش دهید.

جهان بر اساس قوانین مکانی-زمانی خاصی اداره می‌شود که قابل تغییر یا تبدیل نیستند. یکی از این قانون‌ها چیست؟ فقط ۲۴ ساعت در روز وجود دارد. برای تغییر این واقعیت عینی ساده کاری نمی‌توانید انجام دهید.

 

اما بوژو می‌تواند به شما این احساس را بدهد که از قوانین زمان سرپیچی کنید. زمان ممکن است یک منبع محدود باشد، اما تجربه‌ی ما از زمان نسبی است. وقتی تمرکز نداریم، انجام کارهای ساده ممکن است ساعت‌ها طول بکشد. وقتی ما از سیستم خودران استفاده می‌کنیم، گذشت ساعت‌ها می‌توانند مانند دقایق احساس شوند. اما وقتی کاملاً حضور داشته باشیم، می‌توانیم در مدت زمان کوتاهی به کارهای بزرگ دست پیدا کنیم.

 

آیا کارهای خاصی وجود دارد که از انجام آن‌ها وحشت دارید؟ پا به فرار گذاشتن در موارد خسته‌کننده‌ی انجام کار آسان است. قبل از اینکه بفهمید، به صورت خودران، پنج ساعت بدون فکر، آنلاین بوده‌اید و در شبکه‌های اجتماعی سرک کشیده‌اید، همه اینها برای جلوگیری از ارسال یک ایمیل پنج دقیقه‌ای است. با زمان بوکس با تعلل خود مبارزه کنید. فقط یک کار را یادداشت نکنید. اختصاص یک قسمت از زمان یا یک جعبه‌ی زمانی که در آن می‌توانید آن را تکمیل کنید. سعی کنید آن جعبه‌ی زمانی را نیز کوتاه نگه دارید. هنگامی که فقط ۳۰ دقیقه وقت دارید تا کاری را انجام دهید، سریع تعجب خواهید کرد. وظایف بزرگ‌تر، مانند ثبت مالیات، را به اجزای کوچک‌تر تقسیم کنید، مانند جمع‌آوری صورتحساب‌ و رسیدها یا جمع‌آوری هزینه‌ها، و یک جعبه‌ی زمانی کوتاه به هر کدام اختصاص دهید.

 

یک استراتژی ساده و در عین حال مؤثر برای مدیریت زمان، برنامه‌ریزی است. ترتیب برخورد با وظایف خود می‌تواند به طور جدی بر میزان موفقیت شما تأثیر بگذارد. صادق باشید: آیا ابتدا با بیشترین تقاضای روزانه یا ناپسندترین کارها روبرو می‌شوید؟ یا با قرار دادن فهرست کارهای آسان و لذت‌بخش جلوی دیدگان‌تان، احساس بهره‌وری کاذب ایجاد می‌کنید؟

 

سخت‌ترین کار خود را برای آیتم آخر تنظیم نکنید. توجه و انگیزه‌ی شما با مقابله با آن – اگر کلاً با آن مقابله کنید – از بین می‌رود. به زودی با انجام کارهای دشوار و صرفه‌جویی در سرگرم‌کننده‌های پس از آن، احساس بقیه‌ی روز خود را کنترل می‌کنید و از روزتان لذت بیشتری خواهید برد.

 

فقط به کاری که باید انجام دهید فکر نکنید. این کار را عملی کنید و در نظر بگیرید چه زمانی باید این کار را انجام دهید و چه مدت باید انجام دهید. به زودی احساس خواهید کرد که ساعات بیشتری را در روز پیدا کرده‌اید.

هیچ محدودیتی برای ظرفیت بولت ژورنال شما وجود ندارد.

تقریباً با این بخش از یادداشت، یادگیری روش بولت ژورنال را به پایان رسانده‌اید. شما درباره‌ی مجموعه‌ها، مانند فهرست و سیاهه‌های مربوط به خودتان، و نحوه‌ی انتقال کارهای مهم یاد گرفته‌اید. و شما برای اطمینان از تبدیل فهرست کارهایتان به یک فهرست انجام‌شده، استراتژی‌هایی را از سرعت‌های هدف تا بوکس تایم انتخاب کرده‌اید. خلاصه اینکه شما اصول بوژو را یاد گرفته‌اید!

 

اما چرا باید در یادگیری مقدماتی بایستیم؟ اکنون زمان آن فرا رسیده است تا قسمت سرگرم‌کننده‌ای را نیز تجربه کنید: آزمایش با هک، مواد افزودنی و فعالیت‌های اضافی که اعتبار بوژوی شما را به سطح بالاتری می‌رساند.

 

در اینجا چند راه خوب وجود دارد که می‌توانید روش بولت ژورنال خود را سفارشی و ویژه کنید.

 

مهاجرت‌های ماهانه و سالانه‌ی شما فرصتی عالی برای مکث و تأمل در اهداف شما و ارزیابی پیشرفتی است که در جهت رسیدن به آن‌ها ایجاد کرده‌اید. اما اگر مورد خاصی وجود داشته باشد که به دنبال آن هستید، ردیابی عادت روزانه می‌تواند شما را در مسیر هدف قرار دهد.

 

بیایید فرض کنیم شما در تلاش برای پس‌انداز پول هستید، بنابراین تصمیم گرفتید یک ناهار بسته‌بندی شده را به محل کار خود سفارش دهید. با یک سرصفحه بصری، مانند «ن» برای ناهار، یک ستون به گزارش ماهانه‌ی خود اضافه کنید. هر بار که ناهار خود را سفارش می‌دهید در ستون یک علامت بزنید. خواهید دید که چقدر به هدف خود رسیده‌اید. هم‌چنین می‌توانید سایر رویدادها را نیز بررسی کنید تا ببینید تأثیر آن‌ها بر هدف شما چیست. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که روزهایی که دیر به کار خود در دفتر می‌روید روزهایی است که انگیزه‌ای برای سفارش ناهارتان ندارید.

 

بوژو یک ژورنال سنتی نیست که در آن افکار و احساسات خود را بازگو کنید. اما می‌تواند باشد! آسان است که ژورنال‌نویسی به شکل طولانی را در تمرین بوژو خود بگنجانید. با پر کردن گزارش روزانه، ممکن است متوجه شوید برخی یادداشت‌ها وجود دارد که دوست دارید در مورد آن‌ها بیشتر فکر کنید. نگران نباشید، نماد داش استفاده‌شده قبل از یک یادداشت را به یک نماد علامت بعلاوه تبدیل کنید، به این معنی که این یادداشتی است که می‌خواهید به آن برگردید و روی آن تأمل کنید. وقتی زمان دارید – شاید هفته‌ای یک بار – آن یادداشت‌های علامت اضافه را بررسی کنید و مدتی را صرف ژورنال‌نویسی درباره‌ی آن‌ها کنید.

 

اینها تنها دو مورد از راه‌هایی است که می‌توانید روش بولت ژورنال خود را سفارشی کنید. اطلاعات بیشتر می‌خواهید؟ از طریق رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و پینترست جامعه‌ی بوژو را دنبال کنید. در آنجا، طرفداران بوژوی بی‌شماری را مشاهده خواهید کرد که از طریق گزارش‌های سپاسگزاری، تقویم‌های سفارشی و موارد دیگر، روش‌های الهام‌بخشی را برای شخصی‌سازی ژورنال‌های خود به اشتراک می‌گذارند.

خلاصه نهایی

استفاده از روش بولت ژورنال یک شیوه ساده، راحت و در عین حال بسیار کارآمد برای پیگیری زندگی و سازماندهی وقت شماست. علاوه بر این، فلسفه‌ی بوژو باید در لحظاتی از تأمل ذهنی ساخته شود تا اطمینان پیدا کنید که بهره‌وری شما معنی‌دار است و فقط ذهنیت نیست.

مشق تغییر

ادامه بده!

 

برخی از افراد بلافاصله بولت ژورنال را کپی‌برداری می‌کنند. دیگران به سختی می‌توانند عادت بوژو ایجاد کنند و احساس می‌کنند پس از چند روز روزنامه‌نگاری اشتیاق آن‌ها کم می‌شود. سعی کنید تا یک ماه که ژورنال‌نویسی را دارید تسلیم نشوید. بسیاری از کاربران بوژو گزارش می‌دهند که اولین سررسید ماهانه‌ی آن‌ها لحظه‌ای است که این روش برای آن‌ها پاداشی داشته است.

 

 

این کتاب را می‌توانید از سایت آمازون تهیه کنید.

 

بولت ژورنال هارمونی را رایگان دانلود کنید

امتیاز به این مطلب

4.6/5 - (10 امتیاز)

مطالب بیشتر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
روش بولت ژورنال
رهبری نااستفاده: استفاده از قدرت رهبران کم‌نمایندگیاطلاعات بیشتر
+