1. خانه
  2. مقالات
  3. رشد
  4. زندگی ارزش زیستن دارد

زندگی ارزش زیستن دارد

زندگی ارزش زیستن دارد

زندگی ارزش زیستن دارد

5/5 - (6 امتیاز)

راهنمای آنچه مهم‌ترست

زندگی ارزش زیستن دارد (۲۰۲۳) درباره کشف دیدگاه‌تان برای یک زندگی معنادارست. طیف گسترده‌ای از ایده‌های فلسفی و کلامی را ارائه می‌دهد تا بهتر بفهمید چه‌چیزی برای شما مهم‌ست و چگونه آن درک را به عمل تبدیل کنید. ارزش

 

میروسلاو ولف استاد الهیات در مدرسه الهی ییل، جایی‌که او هم‌چنین مدیر مرکز ایمان و فرهنگ آنجاست. او هم‌چنین نویسنده یا نویسنده‌همکار کتاب‌های متعددی‌ست که به مذهب، ایمان و شفقت می‌پردازند، از جمله پایان خاطره، و طرد و آغوش برنده جایزه. ارزش

متیو کرواسمون یک مدرس در کالج ییل و همچنین مدیر برنامه زندگی ارزش زیستن دارد در مرکز ایمان و فرهنگ ییل‌ست. او هم‌چنین یک نویسنده و کتاب «ظهور گناه» را نوشته‌ست. و با همکاری میروسلاو ولف، برای زندگی جهان نوشته‌ست. ارزش

رایان مک آنالی-لینز، معاون مدیر مرکز ایمان و فرهنگ ییل‌ست. از دیگر کتاب‌های او می‌توان به خانه خدا و ایمان عمومی در عمل اشاره کرد که هر دوی آنها را با همکاری میروسلاو ولف نوشته‌ست. ارزش

این کتاب چه‌چیزی برای من دارد؟ برخی از بهترین پاسخ‌ها را برای بزرگترین سؤالات زندگی کشف کنید.

وقتی به «زندگی خوب» می‌اندیشید، چه‌چیزی به ذهن‌تان خطور می‌کند؟ آیا این عبارت تصاویری از قایق‌های تفریحی، رستوران‌های منحصربه‌فرد، لباس‌های طراحان، شامپاین روی یخ و روزهای بی‌پایان اوقات فراغت غرق در آفتاب را تداعی می‌کند؟ جایی در طول مسیر، ما به این نتیجه رسیده‌ایم که زندگی خوب را با زندگی پر پول یکی می‌دانیم. و این می‌تواند مشکل‌ساز باشد. در حالی‌که لذت‌بردن از امکانات رفاهی که با پول می‌توان خرید اشکالی ندارد. آیا اینها چیزهایی هستند که باید در زندگی برای آنها تلاش کنیم؟ ارزش

 

در بخش‌های بعدی، سعی می‌کنیم به چیزی برسیم که نویسندگان آن را «پرسش» می‌نامند. بخشی از این سؤال اینکه واقعاً چه‌چیزی ارزش خواستن دارد؟ به چه‌چیزی امیدوار باشیم؟ و چگونه باید زندگی کنیم؟ درسته. ما در این خلاصه‌کتاب وارد برخی قلمروهای فلسفی خواهیم شد. بنابراین، اگر آماده هستید، بیایید وارد شویم. زندگی ارزش زیستن دارد

پرسشی با پاسخ‌های فراوان

اگر در حال خواندن این کلمات هستید، به احتمال زیاد زنده هستید. همه ما می‌توانیم درباره آن توافق کنیم، درسته؟ اما زنده‌بودن به چه معناست؟ در صورت وجود، این هدیه با چه مسئولیت‌هایی همراه‌ست؟ در اینجا ما شروع به یافتن خویشتن در نقطه‌ای از اختلاف می‌کنیم. زیرا مکاتب فکری زیادی درباره معنای داشتن یک زندگی خوب و از نظر اخلاقی سالم وجود دارد. ارزش

 

اینکه آیا ما به‌عنوان انسان مسئولیت داریم یا نه، بخشی از چیزی‌ست که نویسندگان آن را «پرسش» می‌نامند. واقعاً این پرسش از سؤالات مختلف و به‌هم‌پیوسته بسیاری تشکیل شده‌ست، مانند: چه‌چیزی بیشتر اهمیت دارد؟ زندگی شکوفا چگونه به نظر می‌رسد؟ و به چه‌کسی پاسخ دهیم؟ ارزش

 

قبل از اینکه به ایده‌های فلسفی و کلامی پشت پرسش بپردازیم، بیایید به روندی نگاه کنیم که در این راه طی خواهیم کرد. می‌توانیم با در نظر گرفتن یکی از بزرگترین بخش‌های این پرسش شروع کنیم: چه‌چیزی ارزش خواستن دارد؟ ارزش

شیرجه به اعماق دریا

می‌توانید این فرایند را چیزی شبیه به شیرجه در اعماق دریا در نظر بگیرید. شما می‌خواهید پایین بروید، از قلمرو کنش خودکار، انعکاسی عبور کنید، و از طریق بازتاب‌تان پیش بروید تا به تعالی از خودتان برسید. در اینجا، ما می‌توانیم تعیین کنیم که وقتی به یک زندگی کامل و شکوفا می‌اندیشید، چه می‌بینید. به یاد داشته باشید، ما نمی‌پرسیم، «من چه می‌خواهم؟» بلکه «آنچه ارزش خواستن دارد.» چه‌چیزی زندگی را برای شما کامل‌کننده و معنادار می‌کند؟ زندگی ارزش زیستن دارد

 

اکنون، مانند هر غواصی در اعماق دریا، هنگامی‌که کشف کردید چه‌چیزی واقعاً ارزش خواستن دارد، باید به سطح آب بازگردید. بازگشت به عمل. این مهم‌ست. زیرا نکته اینکه زندگی را داشته باشیم که منعکس‌کننده این درک باشد. مطمئناً، ممکن‌ست بتوانید به مردم بگویید چه‌چیزی برای شما مهم‌ست، اما آیا اعمال‌تان از گفته‌های‌تان حمایت می‌کند؟ ارزش

 

قبل از اینکه به ادامه مطلب بپردازیم، بیایید به یک بخش اساسی دیگر از این پرسش نگاه کنیم: ما در برابر چه‌کسی مسئولیم؟ اگر بخواهیم آن را به شکل دیگری تعریف کنیم، می‌توانیم از خودمان بپرسیم: آیا اعمال من در معرض قضاوت هستند؟ ارزش

 

این یک پرسش ضروری‌ست. زیرا به شما کمک می‌کند تا تفاوت‌های موجود در نظریه‌های مختلف فلسفی و کلامی را تشخیص دهید که به آنها اشاره خواهیم کرد. همانطورکه می‌توانید تصور کنید، به این پرسش نیز می‌توان به روش‌های مختلفی پاسخ داد. ارزش

 

به‌عنوان یک میان‌بر مفید، نویسندگان از نماد قدیمی خرس دودی [Smokey the Bear] استفاده می‌کنند. «فقط شما می‌توانید از آتش‌سوزی جنگل جلوگیری کنید» تا سه حالت اصلی مسئولیت را برجسته کنند. ارزش

تنها تو

اول حالت «تنها تو»ست. در این سناریو، شما عامل اصلی مسئولیت هستید. اما پس از آن جنگلی وجود دارد که می‌توانید آن را به‌عنوان حوزه مسئولیت‌تان در نظر بگیرید: خانواده، جامعه، دنیای اطراف‌تان. بالاخره خود خرس دودی‌ست. او شخصیت معتبری‌ست. قاعده‌دهنده و قاضی. اگر می‌خواهید انتخاب‌های معناداری در زندگی داشته باشید، حداقل باید هر سه این مسئولیت‌ها را در نظر بگیرید: خودتان، اطرافیان‌تان، و احتمالاً قدرت بالاتر.زندگی ارزش زیستن دارد

 

در بخش‌های بعدی، نگاهی به دیدگاه‌های قانع‌کننده‌تر از زندگی خوب خواهیم داشت. و خواهیم دید که چگونه ذهن‌های بزرگ فلسفی و الهی به این پرسش پاسخ می‌دهند. ارزش

لذت، درد، آزادی و بی‌تفاوتی

در این بخش به برخی از تأثیرگذارترین فلسفه‌های زندگی، مانند فایده‌گرایی، رواقی‌گرایی و بودیسم، و هم‌چنین برخی ادیان دیگر و چند منبع جدید حکمت نگاه خواهیم کرد. ارزش

 

یادآوری اینکه نویسندگان هیچ ایده‌ای را بر دیگری تجویز نمی‌کنند. در عوض، همه آنها بینش‌های ارزشمندی دارند که می‌تواند به شما کمک کند تا دیدگاه‌تان را از یک زندگی خوب، معنادار و شکوفا شکل دهید. می‌توانید به آن مانند تهیه یک دستور غذا بیاندیشید. این درباره یافتن مواد تشکیل‌دهنده مناسبی‌ست که بتواند با هم هماهنگ و کار کند. زندگی ارزش 

فایده‌گرایی

بیایید با فایده‌گرایی شروع کنیم. به نوعی، فایده‌گرایی پاسخی معقول به این پرسش ارائه می‌کند که «زندگی خوب چه حسی دارد؟» جرمی بنتام، که این فلسفه را در ۱۸۲۲ ارائه کرد، دوگانگی مستقیمی را ارائه داد. همانطورکه او دید، اعمالی که منجر به لذت می‌شود یا به ما امکان می‌دهد از درد اجتناب کنیم، خوب هستند. اعمالی که منجر به درد می‌شود یا لذت را از بین می‌برد، بد هستند. ارزش

 

بنتام همچنین چیزی شبیه یک ضد افاده‌ای بود. او سلسله‌مراتبی از لذت را ایجاد نکرد. هیچ تمایزی بین بازی‌های سالنی و سمفونی بتهوون وجود نداشت، تا زمانی‌که هر دو برای افراد مورد نظر لذت می‌بردند. ارزش

 

این از دیدگاه مسئولیت‌پذیری حمایت می‌کند. کسی که این تجربه را دارد قاضی نهایی خوب یا بد بودن آن‌ست. اما یک تمایز مهم اینکه بنتام معتقد بود که ما نیز مسئولیت افزایش لذت دیگران را داریم. چشم‌اندازش اینکه کشورها باید قوانین اساسی را وضع کنند که لذت را افزایش دهد و درد را به حداقل برساند. ارزش

 

اما آیا لذت چیزی‌ست که ما واقعاً باید روی آن تمرکز کنیم؟ و آیا همه لذت‌ها ارزش یکسانی دارند؟ و آیا درد واقعاً بدست؟ ارزش

 

در ۱۸۹۵، اسکار وایلد نمایشنامه‌نویس بر اساس قوانین انگلستان علیه به اصطلاح «اقدامات ناشایست» به دو سال زندان محکوم شد. زمانی‌که در زندان بود، او اثری خودانعکاسی با عنوان «از اعماق [De Profundis]» نوشت که در آن وایلد تعهد قبلی‌ش به لذت را دوباره ارزیابی کرد. او از هیچ‌چیز پشیمان نبود. اما اکنون برخی از لذت‌ها را «بی‌معنا»تر از دیگران می‌دید. لذت‌هایی که طبیعت به ارمغان می‌آورد، ارزشمندتر از لذت‌های حاصل از شهرت بود. زندگی ارزش زیستن دارد

عاطفه عالی

علاوه بر این، وایلد به اهمیت غم‌واندوه پی برد. و متوجه شد که تا چه اندازه از چیزی اجتناب کرد که آن را «عاطفه عالی» می‌نامید. او اکنون فهمید که غم‌واندوه جزء اساسی همه‌چیز در زندگی‌ست. ناامیدی‌ها و دل‌شکستگی‌ها هر روز در اطراف‌مان اتفاق می‌افتد. هیچ‌چیز بدی در این مورد وجود ندارد، این حقیقته و حقیقت زیباست. بنابراین، هنگامی‌که احساس غم‌واندوه می‌کنیم، با این واقعیت به شیوه‌ای عمیق در تماس هستیم. حالا او معتقد بود بدون احساس و وصل‌شدن به این غم نمی‌توان زندگی خوبی داشت.

 

بودیسم هم‌چنین به ما می‌آموزد که لذت بیشتر یک حواس‌پرتی‌ست تا یک هدف. تمام رنج‌ها، همانطورکه بودا می‌دید، از ولع ناشی می‌شود. ما خواهان لذت، شهرت، ثروت، و قدرت‌یم. و چنان وابستگی‌هایی ایجاد می‌کنیم که حتی فکر از دست‌دادن این چیزها می‌تواند باعث رنج شود. بودا راه افراطی را طی کرد. او با خوردن یک‌دانه برنج در روز گرسنگی می‌کشید. اما او سرانجام «راه میانه» را دید که نه به‌معنای اسراف و نه انکار بود. او متوجه شد که چیزهایی که ما هوس می‌کنیم مشکل نیستند. این خودِ ولع‌ست.

 

زمانی‌که بودا به تعالی دست یافت، همچنان درد را احساس می‌کرد، اما رنجی ایجاد نمی‌کرد. زیرا او خودش را از نیازش به لذت جدا کرده بود. بنابراین، در حالی‌که اسکار وایلد یک منطق عقلانی برای رنج یافت، بودا نسبت به آن بی‌تفاوت شد.

 

یهودیت و مسیحیت نشان می‌دهد که آزادی را می‌توان با در پیش گرفتن راه دیگری یافت. در عهد عتیق، خدا به ابراهیم دستور می‌دهد. و ابراهیم گوش می‌دهد و دنبال می‌کند. کلام خدا آنچه را که باید بدانیم به ما می‌گوید. و ما را در مسیر زندگی خوب هدایت می‌کند.

 

بعدها، پولس، که یکی از اولین کسانی بود که مردم را به راه عیسی گرواند، با گفتن این جمله که «اطاعت از احکام خدا همه‌چیزست»، اساس مشابهی را برای مسیحیت پایه‌گذاری کرد.

اسلام

در این میان اسلام به ما می‌آموزد که قبل از تولد هر یک از ما سوگند یاد کرده‌ایم. از همه انسان‌هایی که خداوند آفرید پرسید: «آیا من پروردگارتان نیستم؟ همه جواب دادند بله» [قرآن: اعراف/۱۷۲]. اگرچه این عهد قدیم یادمان رفته که این سوگند را گفته‌ایم، اما مسئولیت واقعی‌ست. و آن عذاب وجدانی که هنگام انجام کار اشتباهی احساس می‌کنید، نتیجه عهد اولیه با خداست. زیستن

 

برای بسیاری، احساس آزادی در ادیانی مانند اسلام، یهودیت و مسیحیت وجود دارد. زندگی خوب صرفاً فرایند تشخیص اراده خدا و پیروی از آن‌ست. می‌تواند زندگی آسانی نباشد، اما به ما گفته شده‌ست که واقعاً زندگی خوب‌ست. و اینکه مجبور نیستید اقدامات‌تان را با دستورالعمل‌های خودسرانه‌تر محاسبه و بسنجید، احساس آرامش می‌کنید. ارزش زندگی

تصویر کلان و چگونه همه‌چیز به پایان می‌رسد

اگر برایتان مهم نیست که بپرسم جنگل شما چقدرست؟ مسئولیت خرس دودی را به خاطر دارید؟ خُب، یک پرسش مهم در این زمینه اینکه می‌خواهید جنگل‌تان را چقدر بزرگ کنید. یا تا کجا می‌خواهید حوزه مسئولیت‌تان را گسترش دهید؟ زیستن

 

این هم‌چنین به بخش دیگری از این پرسش مربوط می‌شود: به چه‌چیزی باید امیدوار باشیم و واقعاً به چه شرایطی توجه می‌کنیم؟

 

فیلسوفانی مانند ارسطو و فردریش نیچه معمولاً با توجه به ویژگی‌های یک زندگی شکوفا، نوع خاصی از افراد را در ذهن داشتند. ارسطو فقط به فکر مردی آزاد بود که دارایی بود. تمرکز نیچه بر توسعه نبوغ هنری مستلزم سطح معینی از امتیاز و معافیت از کارهای روزمره بود. در واقع، بسیاری از فلسفه‌ها بیشتر به یک زندگی شخصی خوب توجه می‌کنند تا یک دنیای خوب. و این فراتر از هم‌نوعان ماست. آیا نباید به فکر حیات غیرانسانی روی کره زمین نیز باشیم؟

 

رابین وال کیمرر نویسنده کتاب بافندگی علف شیرین [Braiding Sweetgrass]ست. و نگاهی انتقادی به طرز فکر مسیحی خاصی دارد که به آمریکا آمد. این طرز فکری‌ست که بومیان آمریکا را از سرزمین‌شان بیرون راند. و سپس، اقدام به کشتن تمامی گونه‌های حیوانات و تخلیه و مسموم‌کردن بسیاری از نقاط آن سرزمین کرد. زندگی ارزش زیستن دارد

 

کیمرر جنبه‌هایی از مسیحیت را شناسایی می‌کند که می‌تواند پیروان‌ش را وادار کند که با غیرانسان‌ها به‌عنوان کم‌اهمیت رفتار کنند. و به زمان حال بی‌توجه باشند. بالاخره وقتی به بهشت برسیم همه‌چیز خوب می‌شود، درسته؟ و خداوند انسان‌ها را به صورت خودش آفرید و به ما بر همه موجودات دیگر قدرت بخشید. بنابراین، مسئولیت شامل حیوانات و درختان نمی‌شود. زیستن

طبیعت و سایر موجودات

با این حال، باورهای مردم بومی آمریکای شمالی به طبیعت و سایر موجودات زنده اطراف ما نیز تسری پیدا می‌کند. احترام به آبی که می‌نوشیم و هوایی که تنفس می‌کنیم. و اطمینان از ادامه‌دادن این هدیه، برای زندگی خوب ضروری‌ست. زیستن

 

انتقاد کیمرر از یک طرز فکر مسیحی خاص به این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توان ارزش‌های ما را بسته به درک ما از مرگ تغییر داد.

 

مطمئناً شما این جمله معروف را از هملت شنیده‌اید، «بودن یا نبودن، مسئله این است…» خُب، بودا دوست دارد مودبانه مخالفت کند. این سؤال مطرح نیست، زیرا بودن یا نبودن – یعنی زندگی و مرگ – دو مفهوم متضاد هستند که تأثیر محدودی بر واقعیت دارند. همانطورکه راهب بودایی تیچ نهت هنح [Thich Nhat Hanh] توضیح می‌دهد، همه‌چیز در دگرگونی مداوم به‌هم وابسته‌ست. زندگی شما آغاز و مرگ شما پایان نیست. هیچ تولد و مرگی وجود ندارد، فقط تحول و دگرگونی مداوم‌ست. زیستن

تولد و مرگ

برای برخی، این ایده عدم تولد و عدم مرگ می‌تواند به ما کمک کند تا روی اینجا و اکنون تمرکز کنیم. در حالی‌که این ممکن‌ست به برخی از افراد در رسیدن به شادی در لحظه کمک کند، برای برخی دیگر، پرچم قرمز را برافراشته می‌کند. افرادی مانند فیلسوف مارتا نوسبام و نویسنده سی اس لوئیس معتقدند که جنبه محدود زندگی چیزی‌ست که به زندگی شما عاملیت می‌دهد. زیستن

 

برخی از مردم ممکن‌ست آرزوی زندگی ابدی داشته باشند. اما برخی دیگر احساس می‌کنند که اگر زندگی برای همیشه ادامه داشت، معنایی برای آن وجود نداشت. مرگ چیزی‌ست که به زندگی هدف می‌بخشد. در واقع، وقتی می‌گوییم حاضریم برای چیزی بمیریم، این جمله‌ای‌ست که گواه بر اهمیت زندگی‌ست. زیستن

 

اکنون ممکن‌ست زمان مناسبی باشد که بپرسید: مردم چه‌کسانی هستند و چه آرمان‌هایی وجود دارد که برای آنها بمیرند؟ یا به بیان دیگر، چه‌چیزی ارزش زندگی‌کردن را دارد؟ ز ندگی ارزش زیستن دارد

زندگی براساس رسالت

فرض اینکه تکالیف‌تان را انجام داده‌اید و به دیدگاه‌تان از زندگی خوب رسیده‌اید. شما ارزش‌های‌تان را شناسایی کرده‌اید و به این پرسش پاسخ داده‌اید. شما می‌دانید که زندگی خوب و معنادارتان چگونه به نظر می‌رسد. شما می‌دانید چه‌چیزی ارزش خواستن دارد.

 

اما حالا که چی؟ برای برخی از ما، بخش بعدی می‌تواند سخت‌ترین بخش باشد: عملی‌کردن کلمات و ایده‌ها. در واقع زندگی‌کردن به زندگی شما تصور می‌شود. زیستن

 

این نوع درک عمیق و جدید در زندگی اغلب مستلزم ایجاد تغییرات قابل توجهی در زندگی شماست. ممکن‌ست باعث تغییر سبک زندگی شود یا شما را مجبور کند که با برخی عادات ریشه‌دار کنار بیایید. این نوع تغییر حداقل می‌تواند سخت باشد. زیستن

 

در حال حاضر، شما ممکن‌ست یکی از آن دسته از افراد با ذهن قوی باشید که می‌توانید هدفی را تعیین کنید. و بدون هیچ کمکی به آن برسید. اما بیشتر ما از نوعی کمک بهره‌مندیم. مردم زمانی که در جامعه‌ای قرار می‌گیرند که از دیدگاه آنها حمایت می‌کند، شکوفا می‌شوند.

 

لزوماً نیازی نیست که یک جامعه بزرگ نیز باشد. برنامه‌هایی را در نظر بگیرید که از الکلی‌ها و معتادانی که سعی در هوشیاری دارند حمایت می‌کند. شکستن چرخه اعتیاد می‌تواند یکی از چالش‌برانگیزترین کارها باشد. اما زمانی‌که بیل دابلیو. برنامه الکلی‌های گمنام را ایجاد کرد، به یکی از موفق‌ترین برنامه‌ها در نوع خودش تبدیل شد. یکی از جنبه‌های کلیدی، حامی و پشتیبان‌ست. یک فرد همفکر دیگر که از طریق چالش‌های مشابهی راه را رفته و می‌تواند در مواقع مشکل به عنوان راه نجات عمل کند. آنها می‌توانند با مبارزه ارتباط برقرار کنند. با مشکلات همدلی کنند و طرف مقابل را با انگیزه و در مسیر نگه دارند. ارزش زندگی

آرمان‌ها و ارزش‌ها

وقتی به گروه‌های بزرگ‌تر گسترش می‌دهید، به احتمال زیاد نمی‌توانید یک اجماع همگن از آرمان‌ها و ارزش‌ها بیابید. وقتی صحبت از مسیحیت، اسلام و یهودیت می‌شود، احتمالاً بحث‌های داخلی زیادی در جریان‌ست. اما چیزی که به دست می‌آورید، تشریفاتی‌ست. آداب و رسوم و سنت‌های جمعی می‌توانند در بالا بردن روحیه و ایجاد قدرت برای ادامه در زمان‌های سخت باشند.

 

مراقبه و دعا نیز ابزار خوبی برای ترویج تغییرات طولانی‌مدت هستند. به احتمال زیاد، ممکن‌ست درک اولیه‌ای از نحوه کار مراقبه داشته باشید. بنابراین، برای اطلاعات نهایی، اجازه دهید به ابزاری که به‌عنوان محک [examen] شناخته می‌شود نگاهی بیندازیم.

 

محک ابزاری که توسط سنت ایگناتیوس لویولا ساخته شده‌ست. ایگناتیوس قبل از اینکه یک قدیس شود، یک مرد معمولی قرن شانزدهمی بود، از این نظر که به قمار، دوئل و زن‌بارگی مشغول بود. اما بعد از اینکه در یک نبرد نظامی تقریباً مرگ را پیش چشم‌ش دید، دیدی درباره مریم مقدس یافت. و برای همیشه دگرگون شد. زیستن

محک

یکی از ابزارهایی که او برای حفظ ارادت جدید و در اواخر عمرش به الهیات ایجاد کرد، محک بود. این در اصل یک نماز یومیه‌ست، اما به صورت پنج جزءست. زندگی ارزش زیستن دارد

 

اولین مورد شکرگزاری: تأمل در روزتان و اعتراف به بخش‌های خوب.

 

دوم مرور: کمی عمیق‌تر به تفکرتان بروید و به زمان‌هایی بیاندیشید که می‌تواند حضور خدا را احساس کرد. و زمانی‌که ممکن‌ست از آن حضور رویگردان شده باشید.

 

سوم غم و اندوه: اعمال روزی را که برای آن متاسف هستید تصدیق کنید.

 

چهارم بخشش: طلب بخشش کنید. و برای آشتی با کسانی که ممکن‌ست به شما صدمه زده‌اند. یا کسانی که به شما آسیب رسانده‌اند برنامه‌ریزی کنید.

 

پنجم فضل: به فردا نگاه بینداز و از خدا طلب فضل کن و در شناخت حضور خدا بیشتر مراقب باشیم.

 

امیدواریم که این ایده‌ها و ابزارها بتوانند به شما کمک کنند تا دیدگاه‌تان را از یک زندگی خوب بشناسید. و انگیزه‌ای برای زندگی کامل آن زندگی در اختیارتان قرار دهند. ارزش زندگی

خلاصه نهایی

تصورات مختلفی از یک زندگی خوب وجود دارد. این زندگی آسایش و ثروت نیست. در عوض، این یک زندگی معنادارست که در آن شما در پی ارزش‌ها و آرمان‌های‌تان شکوفا می‌شوید، شاید دنیا را به مکانی تبدیل کنید که افراد دیگر نیز بتوانند در آن شکوفا شوند. یافتن دیدگاه‌تان از زندگی خوب می‌تواند شامل کنار هم قرار دادن جنبه‌های هماهنگ بینش‌های مختلف از گذشته و پرسیدن سؤالات سخت درباره آنچه واقعاً به آن اعتقاد دارید باشد. و مذاهب، ما می‌توانیم دستور‌العملی ایجاد کنیم که به بهترین وجه با دیدمان مطابقت داشته باشد. اقدام درباره این رسالت نیز می‌تواند دشوار باشد. ممکن‌ست نیاز به حمایت جامعه و تمرین مراقبه روزانه داشته باشد. زیستن

 

شما می‌توانید این کتاب را از انتشارات چیتگرها تهیه کنید. زندگی ارزش زیستن دارد

 

بنر دوره برنامه رشد فردی

امتیاز به این مطلب

5/5 - (6 امتیاز)

مطالب بیشتر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
زندگی ارزش زیستن دارد
پانزده روز تا تغییر و تحول فردیبیشتر بدانید
+