1. خانه
  2. مقالات
  3. رشد
  4. فضای منحصربه‌فردتان را بیابید

فضای منحصربه‌فردتان را بیابید

فضای منحصربه‌فردتان را بیابید

فضای منحصربه‌فردتان را بیابید

5/5 - (2 امتیاز)

زندگی خلاقانه‌تان را در دنیای خیلی شلوغ امروزی به دست آورید

فضای منحصربه‌فردتان را بیابید (۲۰۲۱) دریچه‌ای را به روی گفت‌وگوی مهمی درباره چیزی باز می‌کند که ما را به عنوان افراد، منحصربه‌فرد می‌کند. و راهنمای کشف، ظهور و رشد علایق خلاقانه‌تان را ارائه می‌دهد.

 

ایو رودسکی نویسنده پرفروش نیویورک‌تایمز بازی جوانمردانه درباره توزیع عادلانه کار بدون دستمزد بین مردان و زنان‌ست. او بر اساس تحقیقات، راه‌حل‌های پایداری را برای مشکل خودبی‌توجهی در درجه اول در میان زنان ارائه می‌دهد.

این کتاب چه چیزی برای من دارد؟ زمان و مکان خلاقانه‌تان را پیدا و از آن دفاع کنيد.

اگر شما یکی از میلیون‌ها انسان سخت‌کوش و فداکارید که احساس می‌کنید دائماً نیازهای‌تان را در اولویت قرار می‌دهید، ایو رودسکی، نویسنده کتاب «فضای منحصربه‌فردتان را بیابید»، چالشی برای شما دارد: پیدا کنيد. وقتی در روز برای یک‌کار خلاقانه قرار دهید.

 

رادسکی معتقدست که با محروم کردن خودتان از زمان اولویت در روزهایتان، در واقع به همه اطرافیانمان صدمه می‌زنیم. در عوض، ما باید کارهای خلاقانه‌ای انجام دهیم که به ما انرژی می‌دهد، شور و هیجان را بیدار می‌کند. و باعث می‌شود در دنیای‌تان احساس ارزشمندی کنیم.

 

و این دقیقاً همان چیزی‌ست که این خلاصه‌کتاب قصد دارد انجام دهد. ما کشف خواهیم کرد که فضای منحصربه‌فرد چیست، چرا اینقدر بروز این فضا سخت‌ست. به ویژه برای خانم‌ها، و چگونه می‌توانید مطمئن شوید که این زمان ضروری در زندگی‌تان را اینجا و اکنون به دست آورید.

فضای منحصربه‌فرد به عنوان ابراز وجود

افراد تحت فشار و کارهای زیاد معمولاً این عادت بد را دارند که زمان لازم برای پیگیری شکل خلاقانه ابراز وجود را از خودتان سلب کنند. به نظر نمی‌رسد که یک بعدازظهر را صرف پختن، نوشتن، باغبانی، آواز خواندن، بافتنی … کنيد.

 

شما شغل، خانواده، بچه‌ها، حیوانات خانگی، تعهدات اجتماعی، نظافت منزل، آشپزی، لباسشویی دارید – و در پایان روز، زمان یا انرژی لازم برای خلاقیت ندارید.

 

اما در واقع، همه ما باید زمان بگذاریم. و اینجاست که فضای منحصربه‌فرد وارد می‌شود. این زمان و فضای اختصاصی‌ست که به خودتان اختصاص می‌دهید تا کاری را که دوست دارید انجام دهید.

 

فضای منحصربه‌فرد مانند مراقبت از خودتان نیست. حتی اگر شغل‌تان را دوست داشته باشید، مانند شغل نیست. وظایف خلاقانه‌ای برای فرزندان شما ارائه نمی‌شود. این درباره یافتن فعالیتی‌ست که آنقدر هیجان‌زده و عاشق آن‌هستید که نمی‌توانید برای بازگشت به آن صبر کنيد.

 

فضای منحصربه‌فرد در قلب‌تان اینکه کمی وقت بگذارید تا شما باشید. فقط تو. به طور واقعی شما. این درباره یافتن یک شغل خلاقانه‌ای‌ست که صرفاً از کنجکاوی و اشتیاق شما ناشی می‌شود و سپس نتایج آن پیگیری را با جهان به اشتراک می‌گذارید.

 

اما آیا واقعا این یک اولویت‌ست؟ آیا سرگرمی‌ها و پروژه‌های بیهوده برای زمانی که اوقات فراغت دارید نیست؟

 

اول از همه، عباراتی مانند «سرگرمی‌ها» و «پروژه‌های بیهوده‌» تقلیل‌دهنده هستند و می‌توانند شما را به حاشیه راندن فعالیت‌های خلاقانه‌تان سوق دهند.

 

به همین دلیل‌ست که اصطلاح فضای منحصربه‌فرد ایجاد شد. این بیشتر از یک سرگرمی‌ست، فرصتی‌ست برای رشد بیشتر شما که مدت‌ها قبل از کار و بچه‌ها و لباسشویی وجود داشتید.

 

مطالعات بسیار واضحی نشان می‌دهد افرادی که برای اولویت‌بندی در ابراز وجود خلاقانه خودشان وقت می‌گذارند، احساس بهتری دارند، بهتر عمل می‌کنند و بهتر زندگی می‌کنند.

 

بنابراین اگر نگران این‌هستید که وقت گذاشتن برای انجام کاری که می‌خواهید انجام دهید ممکن‌ست خودخواهانه باشد، از این واقعیت که خانواده‌تان زمانی که شما شادترید، خوشحال‌تر می‌شوند، خیالتان راحت‌تر باشد.

 

وقت آن‌ست که به فضای منحصربه‌فرد به عنوان یک گزینه فکر نکنید و به آن به عنوان یک ضرورت بیاندیشید.

چرا زنان نمی‌توانند فضای منحصربه‌فردشان را پیدا کنند؟

یافتن فضای منحصربه‌فرد از نظر تاریخی برای زنان دشوارتر از مردان‌ست.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بار کار خانه‌داری بدون مزد برای زنان علی‌رغم اینکه کار می‌کنند یا نه، بیشترست. همه‌گیری کمکی نکرد در مقطعی، کار بدون دستمزد برای زنان ۱۵۳ درصد افزایش یافت و سه میلیون زن از نیروی کار خارج شدند.

 

اینها هم مشکلات جدیدی نیستند. زنان در طول تاریخ بار کار، مسئولیت‌های خانگی و فرزندپروری را با نرخی بالاتر از مردان به دوش کشیده‌اند. علاوه بر این، وقتی نوبت به وقت گذاشتن برای خودشان می‌رسد، زنان بیشتر از مردان احساس گناه می‌کنند.

 

رادسکی یک بار در هواپیما با آقایی که در حال خواندن کتابی درباره تعادل بین کار و زندگی بود و برای خودش وقت می‌گذاشت، گفت‌وگو کرد. وقتی از او پرسید که آیا توصیه‌های کتاب کارآمدست یا خیر، او اعتراف کرد که وقت آزاد زیادی دارد. وقتی از او پرسید که آیا تا به حال احساس گناه کرده‌ست، او گفت که با وجود اینکه همسرش گاهی از او ناراضی‌ست، نه، او احساس گناه نمی‌کند.

 

مسلماً این فقط یک داستان تصادفی‌ست، اما مطالعات نشان می‌دهد که مردان نسبت به زنان کمتر احساس گناه می‌کنند.

 

به این نکته توجه داشته باشید که برای ایجاد فضای منحصربه‌فردتان، باید مرزهایی ایجاد و حفظ کنيد – که نیاز به ارتباط، انرژی و تمایل به اجازه دادن به دیگران برای ناراحت شدن از شما دارد – جای تعجب نیست که زنان برای رسیدن به این موضوع مشکل دارند. فضا نسبت به مردان.

 

مگر اینکه قبلاً مهارت‌هایی را که می‌خواهیم درباره آنها صحبت کنیم تسلط داشته باشید. این احتمال وجود دارد که به خانواده‌تان بگویید که برای چند ساعت می‌روید کار بسیار بزرگی‌ست. امیدواریم تا پایان این بخش، در بروز فضای مناسب‌تان مطمئن باشید.

همه چیز در کارهای خانه منصفانه‌ست

برای پیدا کردن فضای منحصربه‌فردتان، باید در خانه انصاف داشته باشید. زنان از نظر آماری احتمالاً سهم ناعادلانه‌ای از کار خانه‌داری بدون دستمزدی را که برای اداره یک خانواده لازم‌ست به دوش می‌کشند.

 

اولین کاری که برای شروع ادعای فضای‌تان باید انجام دهید اینکه ارزش‌تان را درک نمایید. خوب‌ست که نسبت به افرادی که دوستشان دارید، دلسوز، سخاوتمند و مهربان باشید، به خصوص اگر مادرید. در مقطعی از دوران مادری، فرزندان شما به شدت وابسته هستند. اما این برای همیشه دوام نمی آورد و در نهایت زمان آن فرا می‌رسد.

 

بازگرداندن تعادل!

 

شما باید درک نمایید که افراد دیگر در خانه شما ارزشمند هستند – و شما به همان اندازه ارزشمندید. منطقی نیست که نیازهای یک نفر کمتر از نیازهای دیگری تلقی شود – حتی اگر آن شخص شما باشید.

 

هنگامی‌که این درک را پذیرفتید و فهمیدید که نیازهای شما به اندازه نیازهای دیگران اهمیت دارد، زمان آن‌ست که چارچوبی را برای زمان‌تان در خانه ایجاد نمایید.

 

با ارتباط شفاف شروع کنيد. هنگامی‌که درباره مرزهای‌تان صحبت می‌کنید، مطمئن شوید که هیچ ناراحتی یا ناامیدی را وارد نمی‌کنید. به طور واقعی و واضح حرف بزنید.

 

بعد از اینکه فضای منحصربه‌فردتان را ایجاد کردید – برای مثال، هر یکشنبه بعدازظهر من به کلاس‌هایی می‌روم تا نحوه نواختن پیانو را یاد بگیرم – حتماً محدودیت‌های‌تان را حفظ نمایید. وظیفه شریک زندگی شما اینکه بچه‌ها را در آن مدت نگهداری کند یا وظیفه بچه‌های شماست که در آن مدت به شما پیامک ندهند. مطمئن شوید که درباره انتظارات‌تان شفاف باشید.

 

مزایای ایجاد این فضا برای شما بسیارست و شامل احساس بهتر نسبت به خودتان، کاهش رنجش نسبت به شریک زندگی‌تان، داشتن انرژی بیشتر و شفافیت بیشتر در هنگام برخورد با مسائل کاری یا خانوادگی‌ست.

 

علاوه بر همه اینها، این کار عادلانه‌ست. همه لیاقت داشتن این زمان را دارند. حتی شما!

از دست دادن هویت

اکنون که فضای منحصربه‌فرد را برای خودتان پیدا کرده‌اید، ممکن‌ست از خودتان بپرسید که با وقت‌تان چه کاری باید انجام دهید.

 

وقتی این سؤال را از خودتان می‌پرسید چیزی جز جای خالی ترسیم نمی‌کنید، به احتمال زیاد در طول سال‌ها کار زیاد و مراقبت بیش از حد، ارتباط‌تان را با خودتان از دست داده‌اید. از دست دادن هویت به معنای قطع ارتباط با خودتان و علایق‌تان‌ست.

 

این فقط به شما آسیب نمی‌رساند، بلکه به روابط شما نیز آسیب می‌رساند. شما خودتان را بدون عواقب تسلیم نمی‌کنید، و این معمولاً به شکل تلخی و رنجش نسبت به شریک زندگی‌تان‌ست.

 

از دست دادن هویت همچنین می‌تواند منجر به تجربه مشکلات روحی و جسمی شود. زندگی خارج از همسویی با خودتان و علایق‌تان باعث فرسودگی روان شما می‌شود و مقدار ناسالمی استرس ایجاد می‌کند. هیچ چیزی برای تغذیه احساسات شما و هیچ راهی برای رشدتان به عنوان یک فرد وجود ندارد.

 

بنابراین، برگردیم به این سؤال که با وقت‌تان چه کاری می‌توانید انجام دهید. پاسخ در بازگرداندن حس کنجکاوی شما نهفته‌ست.

کنجکاوی خلاقیت را تحریک می‌کند

دنبال کردن کنجکاوی راهی برای خلاقیت و ابراز وجود‌ست، اما یافتن آن مسیر ممکن‌ست کمی طول بکشد.

 

کنجکاوی پیگیری یا تمایل به کاوش‌ست. وقتی در حالت کنجکاوی‌هستید، درگیرید، در جریان‌ید، و وقتی باید بروید، نمی‌توانید صبر کنيد تا برگردید.

 

بنابراین، اگر عادت به دنبال کردن علایق‌تان را ندارید، ممکن‌ست لازم باشد خودتان را برای مدتی در معرض تجربیات مختلف قرار دهید. به عنوان مثال، وقتی زمان منحصربه‌فرد شماست، خودتان را به فیلمی ببرید که معمولاً آن را تماشا نمی‌کنید یا در کلاس نقاشی شرکت می‌کنید یا در کلاس دانشگاه محلی خودتان حضور بیابید.

 

فقط شروع کنيد به یافتن چیزهایی که ممکن‌ست برای شما جالب باشد و چیزهای جدید را بیازمایید. در حالی که این کار را انجام می‌دهید، به احساسات‌تان توجه نمایید. زمانی‌که در حال اجرای کاری‌هستید به شما می‌گویند. منحصربه‌فرد

 

برای مثال، اگر وقتی در حال نقاشی‌هستید، احساس هیجان عمیقی دارید، میل به ادامه دادن دارید، یا دریافت ایده برای انواع دیگر آثار هنری که می‌توانید بسازید، حالتی از جریان پیدا کرده‌اید. شما فضای منحصربه‌فردتان را پیدا کرده‌اید.

سه مجوز

برای اینکه واقعاً فضای منحصربه‌فردتان را پس از پیدا کردن آن حفظ نمایید، باید به سه مجوز حیاتی بدهید.

 

مجوز شماره یک: شما مجاز به در دسترس نبودن هستید. این خیلی سخت‌ست، به خصوص برای مادران. ما فکر می‌کنیم که باید همیشه برای همه آماده باشیم. در واقع، ما احتمالاً وقتی مادران دیگر را می‌بینیم که برای فرزندانشان در دسترس نیستند قضاوت می‌کنیم.

 

اما حقیقت اینکه خانواده شما بیش از آن که به یک فرد فرسوده که دائماً در خدمت شما باشد به یک شما قوی و سالم نیاز دارد. بنابراین بلندمدت بیاندیشید، سلامتی‌تان را در اولویت قرار دهید و به خودتان اجازه دهید که در دسترس نباشید. شما تنها کسی‌هستید که می‌توانید این کار را انجام دهید. مطمئناً فرزندان شما این کار را نمی‌کنند. منحصربه‌فرد

 

مجوز شماره دو: پشیمانی، گناه و شرم را رها سازید. آنها گاهی اوقات هدفی را دنبال می‌کنند، اما زمانی‌که از تجربیات‌تان درس گرفتید، پشیمانی و احساس گناه تنها می‌تواند شما را عقب نگه دارد.

 

به آن مرد در هواپیما بیاندیشید که با خوشحالی اوقات فراغتش را بدون هیچ گناهی از خانواده‌اش می‌گذراند. به جای اینکه از دست او به خاطر احساس گناه نکردن عصبانی شوید، چرا سعی نکنید بیشتر شبیه او باشید؟ بدیهی‌ست که همه چیز نیاز به تعادل دارد و شما هنوز یک کارمند، همسر، مادر، خواهر، دوست و هر چیز دیگری‌هستید. اما وقتی نوبت به اوقات فراغت تعیین شده شما می‌رسد، هیچ شرمی در بازی شما وجود ندارد. بدون نگرانی منحصربه‌فرد باشید.

 

رادسکی یک بار در یک سالن آرایش بود و با زنی صحبت کرد که ناخن‌هایش را آرایش می‌کرد. رادسکی به او گفت که بچه‌ها را پیش شوهرش گذاشته و تلفنش را خاموش کرده‌ست. زن متعجب به نظر می‌رسید و اظهار نظری قضاوت‌آمیز درباره اینکه چگونه می‌تواند آنها را تمام روز نزد او بگذارد، بیان کرد. منحصربه‌فرد

 

وقتی احساس گناه در تعصبات جنسیتی و هویت فرهنگی ما گنجانده شده باشد، رها کردن احساس گناه دشوارست. وقتی آن را به طرف یکدیگر پرتاب می‌کنیم، حتی دشوارترست. به خودتان اجازه آزاد کردن را بدهید.

 

خودمان و دیگران را از آن گناه.

 

مجوز شماره سه: از صدای خودتان بهره ببرید. صحبت از طرف خودتان هرگز مشکل نیست. نحوه انجام آن می‌تواند شما را به دردسر بیاندازد. استفاده از کلمات محبت‌آمیز و لحن ملایم بسیار مفیدست. و «خوب» بودن به معنای هولناک بودن نیست. شما می‌توانید مرزهای خودتان را حفظ و در عین حال محترمانه رفتار نمایید. منحصربه‌فرد

 

احتمالاً ایده خوبی‌ست که این مجوزها را در جایی بنویسید تا زمانی که بخشی از سیستم اعتقادی شما شوند. تغییر پارادایم‌های جنسیتی در خانه شما زمان می‌برد – اما وقتی این کار را انجام دهید، همه خوشحال‌تر خواهند شد.

به دنیا هدیه دهید

وقتی اشتیاق‌تان را کشف کردید، نگه داشتن آن برای خودتان کافی نخواهد بود. چیزی در درون شما صدا می‌زند که هدیه‌تان را با دنیا به اشتراک بگذارید. منحصربه‌فرد

 

این ممکن‌ست شهودی باشد. شاید خلاقیت شما را به سمت بافتنی سوق داده‌ست، اما می‌خواهید از این اشتیاق برای ارتباط با دیگران بهره ببرید. بنابراین شما مقداری از فضای منحصربه‌فردتان استفاده می‌کنید تا بافتنی‌تان را به خانه سالمندان محلی ببرید تا با آنها بافتنی کنيد و به آنها آموزش دهید.

 

این نمونه‌ای از پیوند ارزش‌های شما با خلاقیت شماست. منحصربه‌فرد

 

راه‌های دیگری که می‌توانید ابراز خلاقیت‌تان را به جهان انتقال دهید شامل اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی یا وبلاگ‌نویسی‌ست. کسب دنبال‌کنندگان برای کاری که انجام می‌دهید می‌تواند بسیار رضایت‌بخش باشد و راهی سالم برای برقراری ارتباط با دیگران‌ست.

 

شاید در حال ساختن چیزی یا ارائه خدماتی‌هستید که بتوان از آن درآمدزایی کرد. این اشکالی ندارد، و همچنین راهی برای اتصال‌ست. اما احساس نکنید که خلاقیت شما فقط زمانی ارزش دارد که بتوانید علامت دلار روی آن بگذارید. مهم‌ست که انتظارات معقول را درباره چیزی حفظ نمایید که هنر شما از نظر درآمد می‌تواند تولید کند. منحصربه‌فرد

 

وقتی از طریق خلاقیت‌تان با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید، باعث می‌شود زمان شما معنادارتر و هدفمندتر شود که به‌نوبه خودش اشتیاق بیشتری برای پروژه ایجاد می‌کند. دنبال کردن معنا از طریق خلاقیت راهی برای برقراری ارتباط با چیزی بزرگ‌تر از خودتان‌ست که به نظر می‌رسد یک نیاز اساسی برای انسان‌ست.

زمانی برای انجام

تکمیل مهمتر از کمال‌گرایی‌ست. در واقع کمال‌گرایی می‌تواند شما را عقب نگه دارد و حتی پروژه شما را از بین ببرد. گاهی اوقات شما فقط باید انتخاب نمایید که انجام شود. گاهی اوقات جدول زمانی پروژه به‌خودی‌خود پایان می‌یابد.

 

به عنوان مثال، اگر در حال اجرای یک سخنرانی در یک نشست‌ید، وقتی نشست به پایان رسید، پروژه سخنرانی شما تمام می‌شود، چه به خوبی انجام داده باشید یا نه. منحصربه‌فرد

 

بدیهی‌ست که شما می‌خواهید بهترین کاری را که می‌توانید انجام دهید، اما تلاش برای کمال فقط باعث استرس شما می‌شود.

 

هر زمان که ممکن‌ست، سرعت‌تان را دنبال نمایید. اجازه دهید لذت بردن از پروژه شما سرعت شما را افزایش دهد. مگر اینکه ضرب‌الاجل داشته باشید – مانند نشست – فقط به سمت نقطه‌ای بروید که احساس می‌کنيد پروژه شما کامل شده‌ست، حتی اگر کامل نباشد.

 

اگر بتوانید پروژه‌تان را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنيد تا نقاط پایان متفاوتی داشته باشید، به احتمال زیاد کل کار را تمام خواهید کرد. اگر رؤیای بزرگ شما پختن کیک عروسی‌ست، آن را به قدم‌های کوچکی بشکنید و در بین آنها استراحت نمایید. لایه‌ها را بپزید و فریز نمایید. فراستینگ را درست کنيد. کیک را تزئین کنيد. در هر مرحله، با تمام شدن یک مرحله، احساس تکمیل شدن را خواهید داشت.

 

راه دیگر مبارزه با کمال‌گرایی اینکه به خودتان آزادی آزمایشی بدهید. هر «شکست» را فرصتی برای یادگیری چیزهای جدید در نظر بگیرید.

 

اعمال نظم و انضباط حتی اگر اینجا فضای منحصربه‌فرد شماست که در آن آزادید که خودتان باشید و علایق‌تان را دنبال نمایید. هنوز باید تکمیل کردن را تجربه کنيد تا از مزایای کامل بهره‌مند شوید. از اعمال انضباط شخصی یا ایجاد ضرب‌الاجل برای خودتان نترسید.

 

وقتی همه چیز تمام شد، برای جشن گرفتن موفقیت‌تان وقت بگذارید. شاید این نشان‌دهنده پایان این تعقیب خاص باشد. شاید این تازه شروع‌ست. در هر صورت، از این واقعیت لذت ببرید که آن را انجام داده‌اید، از آن لذت برده‌اید، از آن درس گرفته‌اید، و برای امتحان کردن آن فرد بهتری‌هستید.

خلاصه نهایی

وقتی فضای منحصربه‌فردتان را پیدا می‌کنید، به یاد داشته باشید که شما نیز به اندازه خانواده اهمیت دارید. شما شایسته این‌هستید که در زندگی‌تان در اولویت باشید. اولین قدم‌تان یافتن زمان و مکان‌ست. اگرچه این ممکن‌ست مستلزم مذاکره با شریک زندگی‌تان باشد، اما درباره این حقیقت که سزاوار و حق داشتن این زمان و مکان‌هستید، ثابت قدم باشید. هنگامی‌که آن زمان را دارید، مرزهای‌تان را حفظ و وقفه‌ها را رد کنيد. کنجکاوی‌تان را دنبال نمایید تا زمانی که اشتیاق‌تان را بیابید. و از کمال‌گرایی دور شوید تا بتوانید از مزایای تکمیل یک پروژه بهره‌مند شوید.

 

شما می‌توانید این کتاب را از انتشارات چیتگرها تهیه کنيد.

 

بنر دوره برنامه رشد فردی

امتیاز به این مطلب

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب بیشتر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فضای منحصربه‌فردتان را بیابید
شما هم می‌توانید رهبر تغییر باشیداطلاعات بیشتر
+