1. خانه
  2. مقالات
  3. رهبری
  4. شش مهارت کسب و کار که هر مهندس به آن نیاز دارد

شش مهارت کسب و کار که هر مهندس به آن نیاز دارد

مهارت کسب و کار

شش مهارت کسب و کار که هر مهندس به آن نیاز دارد

5/5 - (3 امتیاز)

مهندسان چه مهارت‌هایی را برای آینده شغلی بهتر باید یاد بگیرند

مهارت کسب و کار، فارغ از اینکه در چه رشته‌ای تحصیل کرده‌اید، می‌تواند موقعیت شغلی و کاری شما را ارتقاء دهد. در این یادداشت، شش مهارت کسب و کار برای مهندسان را توضیح می‌دهم که می‌تواند آن‌ها را بیشتر ارتقاء دهد.

 

تقاضا برای متخصصان مهندسی همچنان در حال افزایش است. طبق دفتر آمار کار، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ نزدیک به ۱۴۰,۰۰۰ شغل جدید مهندسی در ایالت متحده ایجاد شود. با این حال، با ورود مهندسان بیشتر به این حوزه و پیشرفت صنعت، فرصت‌های شغلی و نیازهای کارفرمایان نیز افزایش می‌یابد.

مهارت‌های برتر برای مهندسان

برای رقابتی ماندن در بازار کار، مهندسان مشتاق و کسانی که می‌خواهند پیشرفت کنند. به مجموعه‌ای قوی و متنوع از مهارت‌ها نیاز دارند. اگرچه مهارت‌های خاص مورد نیاز بر اساس نوع مهندسی متفاوت است، شایستگی‌های اصلی در بین رشته‌ها مشابه هستند.

 

بر اساس تجزیه و تحلیل آنلاین دانشکده بازرگانی هاروارد از داده‌های آگهی‌های شغلی از لایتکست [Lightcast]، مهارت‌های مورد تقاضا در صنعت مهندسی عبارتند از:

 

  • فناوری و مهارت‌های علوم رایانه
  • ارتباطات
  • مدیریت
  • حل مسئله
  • عملیات تجاری
  • تفکر انتقادی
  • رهبری

 

داده‌ها نشان می‌دهد که مهندسان برای رقابت و پیشرفت شغلی خود به مهارت‌های نرم مختلف – علاوه بر دانش فنی بالا – نیاز دارند. برای پاسخگویی به تقاضای شغلی، آن‌ها باید تجربیات خود را تکمیل کنند. و اصول و مهارت کسب و کار را به مجموعه مهارت‌های خود اضافه کنند.

سِمَت کسب و کار مهندسی

برای ایجاد یک حرفه موفق مهندسی، علاوه بر مهارت‌های فنی، مهارت‌های تجاری نیز لازم دارد. همانگونه‌که مهندسان به سِمَت‌های بالا ارتقاء پیدا می‌کنند، مسئولیت‌هایی مانند مدیریت تیم، پروژه و بودجه را به دست می‌آورند. برای رسیدن به آن موقعیت‌ها و انجام وظایف خود به طور مؤثر، آن‌ها باید مهارت کسب و کار قوی داشته باشند.

 

تجزیه و تحلیل آنلاین دانشکده بازرگانی هاروارد از داده‌های آگهی‌های شغلی لایتکست، مهارت کسب و کار نه تنها در آگهی‌های شغلی مهندسی گنجانده شده‌اند. بلکه نسبت به شایستگی‌های فنی متنوع‌تر هستند. به عنوان مثال، مهارت‌های علوم رایانه تنها در ۱۶ درصد از آگهی‌های شغلی مهندسی پیدا می‌شود. در حالی‌که مهارت‌های ارتباطی در ۳۴ درصد، و تخصص مدیریت در ۲۴ درصد تصریح شده است.

 

یکی از مهندسان که قبل از تبدیل شدن به نقشی در یک شرکت خدمات فنی حرفه‌ای کار می‌کرد، می‌گوید:

 

زمانی که چند سال کار کردم، متوجه شدم که بسیاری از مشاغل به مجموعه مهارت کسب و کار نیاز دارند. اگر دانش‌آموخته مهندسی از یک موقعیت ابتدایی به مدیر عاملی ارتقاء یابد، با هر ترفیع، از مهارت‌های مهندسی کمتر، و از مهارت‌های تجاری بیشتری باید استفاده کند.

 

در حالی‌که مدرک مهندسی برای موفقیت شغلی بسیار مهم است، بسیاری از مشاغل علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی [STEM] برای اجرای مسئولیت‌های روزانه به مهارت کسب و کار متکی هستند.

 

مهندسان ارشد و رؤسای بخش‌ها و واحدها همگی از مهارت کسب و کار بیشتری در کارهای روزمره استفاده می‌کنند تا مهارت‌های مهندسی. تحصیلات علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی [STEM] راهی برای حل مشکلات و تفکر منطقی به یک نفر می‌دهد. اما برای رقابت نیاز به درک ابزارهای حسابداری، گزارش‌های مالی و بازار است.

 

از درک اصول مالی گرفته تا درگیر شدن در حل خلاقانه مسائل، در اینجا انواع مهارت کسب و کار را یادآوری می‌کنم که هر مهندس نیاز دارد.

انواع مهارت کسب و کار که هر مهندس نیاز دارد

ارتباطات مؤثر

از آنجایی که کار مهندسان بسیار فنی است، درک تأثیر آن‌ها برای سایر بخش‌ها اغلب دشوار است. هرچه بیشتر در بین تیم‌ها برای دستیابی به اهداف تجاری کار کنند و در فرایند تصمیم‌گیری مشارکت کنند، به مهارت‌های ارتباطی بیشتر نیاز دارند.

 

مهندسان علاوه بر درک چگونگی ترجمه موضوعات فنی به عبارات ساده، باید مهارت‌های مذاکره را نیز در نظر بگیرند. که می‌تواند به آن‌ها در فروش ایده‌ها و خرید در سازمان‌ها کمک کند. این شامل شناسایی اهداف ذینفعان، ایجاد اعتماد در بین تصمیم‌گیرندگان، هدایت موفقیت‌آمیز احساساتی است که به طور اجتناب‌ناپذیری در طول مکالمات بیان می‌شوند. و دانستن اینکه چگونه حداکثر ارزش را تضمین کنید.

الزامات مدیریت

برای مدیران مهندسی آینده‌نگر، داشتن درک اصول مدیریت مهم است. درک آنچه که همکاران را برمی‌انگیزد. و دانستن نحوه اعمال نفوذ، اجرای مؤثر استراتژی‌ها، و توسعه ابتکارات یادگیری. این موارد به سازمان آن‌ها کمک می‌کند تا نوآوری کنند. و مهارت‌هایی هستند که می‌توانند حرفه آن‌ها را به سطح بالاتری ببرند.

 

مهارت‌های مدیریت با توجه به پتانسیل درآمد مهندسان حیاتی است. طبق گزارش لایتکست، متوسط حقوق سالانه آگهی شده متخصصان مهندسی در ایالات متحده ۱۱۰,۵۲۸ دلار است. و بسیاری از نقش‌های مدیریتی بیش از ۱۶۵,۰۰۰ دلار در سال درآمد دارند. بنابراین، کسب تخصص مدیریت می‌تواند به طور قابل توجهی عاملیت و درآمد مهندسان را افزایش دهد.

حل مسئله

مسئولیت‌های روزانه یک مهندس معمولاً حول حل مسائل پیچیده می‌چرخد. هنگام کار بر روی مسائل پیچیده، گاهی اوقات به راحتی می‌توان در جزئیات گم شد. و مهارت‌های خلاقانه حل مسئله را کنار گذاشت.

 

خلاقیت در کسب و کار مفید است زیرا:

 

  • نوآوری را تشویق می‌کند؛
  • بهره‌وری را افزایش می‌دهد؛
  • امکان سازگاری را فراهم می‌کند؛
  • رشد را تقویت می‌کند.

 

با این حال، با وجود مزایای موردنظر، ۶۱ درصد از رهبران کسب و کار خود را خلاق نمی‌دانند. در نتیجه، مهندسان با طرز فکر طراحی می‌توانند مزیت رقابتی در کسب و کار داشته باشند.

 

تفکر طراحی رویکردی برای حل مسئله و نوآوری است که حول طراحی انسان‌محور می‌اندیشد. استفاده از مهارت‌های تفکر طراحی برای دنبال کردن نوآوری نه تنها به متخصصان کمک می‌کند تا راه‌حل‌های خلاقانه پیدا کنند. بلکه فرصت‌های تجاری را شناسایی کرده، نیازهای بازار را ارزیابی کرده و محصولات و خدمات جدید را طراحی کنند.

عملیات تجاری

عملیات تجاری یک اصطلاح گسترده است که به هر کاری اشاره دارد که یک شرکت انجام می‌دهد تا سودآور بماند. مهندسانی که می‌خواهند به این تلاش‌ها کمک کنند باید چندین مهارت اساسی را توسعه دهند.

 

به عنوان مثال، درک اولیه از حسابداری مالی و امور مالی کسب و کار می‌تواند راه درازی برای مهندسان داشته باشد. این دانش می‌تواند به آن‌ها کمک کند تأثیر کارشان بر درآمد را اندازه‌گیری کنند. هزینه‌های پروژه را کنترل کنند. و بودجه کلی سازمانشان را بهتر درک کنند.

 

به عنوان نمونه، زمانی که یک مهندس ناظر پروژه‌های ساختمانی را برای شهری مدیریت می‌کرد، می‌گوید که اغلب مجبور بوده است با تیم مالی برای تعیین بودجه و پیگیری هزینه‌ها ارتباط برقرار کند. برای کسب شایستگی‌های مدیریت مالی مناسب، او در یک برنامه آنلاین سه دوره‌ای حضور یافت که به متخصصان کمک می‌کند زبان تجارت را یاد بگیرند. تا به طور مؤثرتری در آن بحث‌ها شرکت کنند.

 

وی می‌گوید:

 

توانایی من در درک و حل مشکل با همتایان حسابداری‌ام افزایش یافت. فکر می کنم آن‌ها هم این را دیدند.

 

علاوه بر حسابداری مالی، این دوره‌ها شامل دوره‌های مرتبط با اقتصاد و تجزیه و تحلیل تجاری است. هنگامی‌که این شایستگی‌های تجاری با هم ترکیب شوند. می‌توانند به مهندسان در هر سطحی کمک کنند تا در تصمیم‌گیری‌های سطح بالا در مورد عملیات تجاری سازمان خود اطمینان داشته باشند. به عنوان مثال، مهندسان با اقتصاد و مهارت‌های تحلیلی به خوبی توسعه‌یافته می‌توانند از دانش و داده‌های بازار برای شناسایی فرصت‌های جدید استفاده کنند.

تفکر انتقادی

همانطورکه فناوری همچنان صنایع را مختل می‌کند. مهندسانی پیشرفت خواهند کرد که می‌دانند چگونه فرصت‌های در حال ظهور را شناسایی و ایده‌های خود را تأیید کنند. در یک محیط تجاری جهانی که به طور فزاینده پیچیده‌تر می‌شود، شرکت‌ها نمی‌توانند با مسائل یکسان برخورد کنند. مهندسان نقش محوری در تحقیق و شناسایی استراتژی‌های کسب و کار جدید دارند.

 

مهندسان باید در نظر داشته باشند که چه چالش‌های جدیدی هنوز آشکار نشده‌اند که یافتن راه‌حل برای آن‌ها مهم است؟ مهار اختلالات احتمالی در صنعت می‌تواند به موقعیت سازمان‌ها برای فرصت‌های رشد جدید کمک کند.

رهبری

رهبری یک مهارت تجاری ضروری برای مهندسان سطح بالا است. این امر به ویژه با توجه به ظهور هوش مصنوعی در بخش فناوری، که منجر به افزایش تعداد پرسش‌های پیچیده اخلاقی برای رهبری مهندسی شده است، مهم است. مانند: چه سوگیری‌هایی در الگوریتم‌ها وجود دارد و چقدر شفاف هستند؟

 

مهندسان محصولات و خدماتی را می‌سازند که می‌توانند به طور مستقیم بر جامعه تأثیر بگذارند. در نتیجه، رهبران مهندسی باید مفاهیم اخلاقی در صنعت را به وضوح درک کنند. آن‌ها باید با صداقت به هر مشکلی برخورد کنند. و آنچه را که برای کسب‌وکارشان مناسب است انجام دهند. این امر مستلزم مهارت‌های رهبری و یک روش رهبری چابک است که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا سریع و کارآمد خود را با یک چشم‌انداز دائماً در حال تغییر وفق دهند.

 

علاوه بر مسئولیت‌های اخلاقی، توسعه یک سبک رهبری قوی برای رهبری مؤثر بسیار مهم است. برای حفظ کارکنان، جلب رضایت مشتریان و بهبود بهره‌وری، رهبران مهندسی باید دیدگاه‌های شرکت خود را به اشتراک بگذارند. تیم‌ها را راهنمایی کنند و بر مدیریت تغییر تأثیر بگذارند.

اهمیت مهارت کسب و کار برای مهندسان

مهندسان با کسب مهارت‌های ضروری کسب‌وکار می‌توانند بهتر خود را برای برآورده کردن نیازهای متغیر نیروی کار و کسب مزیت رقابتی مجهز کنند. شما هم می‌توانید با هفت مزیت جعبه ابزار تغییر رهبران آشنا شوید تا بتوانید با گذراندن دوره‌های این جعبه ابزار، مهارت کسب و کار خود را افزایش دهید.

 

[newsletter_signup_form id=1]

امتیاز به این مطلب

5/5 - (3 امتیاز)

مطالب بیشتر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
مهارت کسب و کار
رهبری نااستفاده: استفاده از قدرت رهبران کم‌نمایندگیاطلاعات بیشتر
+