1. خانه
  2. مقالات
  3. رهبری
  4. نقشه استراتژی کسب‌وکار چیست و چرا مهم‌ست

نقشه استراتژی کسب‌وکار چیست و چرا مهم‌ست

نقشه استراتژی کسب‌وکار

نقشه استراتژی کسب‌وکار چیست و چرا مهم‌ست

4.8/5 - (21 امتیاز)

برای دستیابی به آینده پایدار، نقشه راه استراتژی کسب‌وکارتان را ترسیم کنید

نقشه استراتژی کسب‌وکار به عنوان ابزار اجرای استراتژی در تعیین و دستیابی به اهداف و مقاصد تجاری ضروری‌ست. هدایت کارکنان، تخصیص منابع و سنجش عملکرد بدون انجام این کار می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

 

علی‌رغم اهمیت اهداف و مقاصد، شرکت‌ها برای تدوین و تنظیم آنها تلاش زیادی می‌کنند. با توجه به مجله تجاری فونیکس، تنها ۵۱ درصد از رهبران کسب‌وکار برای توسعه اهداف تلاش می‌کنند. و تنها شش درصد آنها را به طور منظم بازبینی می‌کنند.

 

یکی از ابزارهایی که می‌تواند به شما کمک کند تا اطمینان حاصل کنید که اهداف‌تان نه تنها قابل دستیابی هستند. بلکه ارزش بلندمدت ایجاد می‌کنند، نقشه استراتژی کسب‌وکار است.

نقشه استراتژی کسب‌وکار چیست؟

نقشه استراتژی کسب‌وکار ابزاری بصری‌ست که به ترسیم اهداف شرکت شما کمک می‌کند. اقدامات و منابع را برای دستیابی به اهداف استراتژیک همسو می‌کند. و داستانی سراسری درباره این موضوع بیان می‌کند که چگونه شرکت‌تان قصد ایجاد ارزش و اجرای ایده‌ها را دارد.

 

در دوره جعبه ابزار اجرای استراتژی می‌گویم که نقشه استراتژی روابط علت و معلولی را نشان می‌دهد که زیربنای استراتژی شماست.

 

یک نقشه استراتژی موثر کسب‌وکار به دو جزء نیاز دارد:

 

  • بردارهایی که روابط علت و معلولی بین اهداف استراتژیک را نشان می‌دهد؛
  • اهداف استراتژیکی که به صورت افعال کنشی بیان می‌شوند و نشان می‌دهند برای چه چیزی تلاش می‌کنید.

 

هدف اصلی آن این‌ست که چگونه کسب‌وکار شما قصد ایجاد ارزش در کنار یک کارت امتیازی متوازن را دارد. ابزاری که برای کمک به ردیابی و اندازه‌گیری متغیرهای غیر مالی در شرکت شما طراحی شده‌ست.

 

کارت امتیازی متوازن منظر مالی سنتی را با منظرهای دیگری ترکیب می‌کند که بر مشتریان، فرایندهای کسب‌وکار داخلی، و یادگیری متمرکزست. این منظرهای اضافی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا تمام فعالیت‌های ضروری برای ایجاد ارزش را اندازه‌گیری کنند.

 

در حالی‌که یک کارت امتیازی متوازن برای اجرای موثر استراتژی بسیار مهم‌ست، ابتدا باید یک نقشه استراتژی ایجاد کنید. بدون نقشه استراتژی، کارت امتیازی متوازن شرکت‌تان در واقع فقط فهرستی از سنجه‌هاست. و این سنجه‌ها ممکن‌ست به استراتژی مورد نظر شما مرتبط باشد یا نباشد.

 

اگر برای اجرای استراتژی مشکل دارید، در اینجا یک مرور کلی از نحوه ایجاد نقشه استراتژی کسب‌وکار برای شرکت‌تان آورده می‌شود.

چگونه یک نقشه استراتژی کسب‌وکار ایجاد کنیم

۱. ارزش‌های محوری شرکت‌تان را تعریف کنید

قبل از اینکه اهداف و مقاصد شرکت‌تان را در نقشه استراتژی مشخص کنید، باید بدانید که آنها از چه ارزش‌های محوری حمایت می‌کنند.

 

ارزش‌های محوری، مأموریت بزرگ کسب‌وکار شما را از طریق:

 

  • الهام‌بخشی به کارکنان برای احساس غرور در جایی که کار می‌کنند؛
  • رفتارهای هدایت‌کننده هنگام تصمیم‌گیری‌های سخت.

 

ارزش‌های محوری شما باید چارچوبی برای اهداف نقشه استراتژی شما باشد. این اطمینان می‌دهد که ذینفعان و کارکنان احتمال بیشتری برای ترغیب اجرای ابتکارات استراتژیک دارند.

 

به عنوان مثال، بیانیه ماموریت گوگل بر دسترسی و مفید کردن اطلاعات جهان به صورت جهانی تمرکز دارد. در نتیجه، اهداف شرکت برای بهبود الگوریتم‌های جست‌وجو و رابط‌های کاربری، توسعه محصولات و خدماتی که دسترسی را ارتقاء می‌دهند، و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های جدید فناوری، همگی با ارزش‌های آن همسو هستند.

 

شاید شرکت شما برای توسعه پایدار ارزش قائل باشد، در این صورت اهدافی مانند انتقال به تولید کربن خنثی یا استفاده از مواد بازیافتی در محصولات احتمالاً حمایت تیم شما را جلب می‌کند.

 

با انواع بسیاری از اهداف، بسیار مهم‌ست که بدانید چه جنبه‌هایی از استراتژی کسب‌وکار شما باید در نقشه شما ظاهر شود.

۲. اهداف استراتژیک را تعیین کنید

نقشه استراتژی کسب‌وکار شما باید روی چهار منظری قرار بگیرد که یک کارت امتیازی متوازن معمولاً دنبال می‌کند. این منظرها عبارتند از:

 

  • مالی: ایجاد ارزش تجاری و اقتصادی برای شرکت و ذینفعان آن؛
  • مشتری: وفاداری به برند را با مخاطبان هدف تقویت کنید؛
  • فرایند: اطمینان از ایجاد ارزش برای مشتریان از طریق محصولات یا خدمات شما؛
  • یادگیری: سرمایه‌گذاری بر روی سرمایه انسانی و منابع زیرساختی برای دستیابی به اهداف.

 

در دوره جعبه ابزار اجرای استراتژی، هدف‌گذاری از پایین (یادگیری) به بالا (مالی) را توصیه می‌کنم. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا در مورد نحوه ایجاد منظرها بر روی یکدیگر برای ایجاد ارزش برای کسب‌وکارتان بیاندیشید.

 

نمونه نقشه استراتژی کسب‌وکار

 

شکل بالا نمونه ساده‌ای از نقشه استراتژی و کارت امتیازی متوازن را با منظرهای مالی، مشتری، فرایند و یادگیری نشان می‌دهد. در حالی‌که ایجاد یک هدف مالی در ابتدا می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد، منظرهای قبلی مستقیماً بر واقع‌بینانه بودن آن تأثیر می‌گذارد.

 

به عنوان مثال، اگر در یک شرکت خرده‌فروشی کار می‌کنید، موفقیت مالی آن ممکن‌ست به عواملی مانند وفاداری به برند و خدمات مشتری بستگی داشته باشد. که توسط منظر مشتری هدایت می‌شود. با این حال، بهبود تجربه مشتری اغلب نیازمند تغییر فرایندهای داخلی‌ست. مانند بهبود کارایی انبار برای زمان حمل‌ونقل سریع‌تر.

 

به همین دلیل بهترست از پایین نقشه استراتژی کسب‌وکار خودتان را شروع و بر یادگیری تمرکز کنید. چراکه اهداف دیگر بدون کارکنان انبار آموزش‌دیده که فناوری‌های جدید را درک می‌کنند امکان‌پذیر نیست. و سپس فرایندها، تعیین اهداف واقع‌بینانه در پایین قبل از در نظر گرفتن اهداف و سنجه‌های مالی بسیار مهم‌ست.

 

ترسیم نقشه از پایین به بالا هم‌چنین تضمین می‌کند که سنجه‌های کارت امتیازی متوازن به گام‌های عملی برای دستیابی به اهداف سازمانی مرتبط‌ست.

 

در دوره جعبه ابزار اجرای استراتژی می‌گویم که بدون نقشه استراتژی برای گفتمان داستان موفقیت، کارمندان شرکت شما هیچ سرنخی نخواهند داشت که این اقدامات از کجا آمده‌اند. آنها از خودشان می‌پرسند، «از کجا بدانم که آیا این اقدامات درست هستند یا نه؟»

۳. بازخورد بخواهید

درخواست بازخورد یک گام مهم در اجرای استراتژی‌ست – به ویژه هنگام تهیه و ترسیم نقشه استراتژی کسب‌وکار.

 

دریافت دیدگاه‌های متنوع در نقشه استراتژی کسب‌وکار شما می‌تواند بینش‌هایی را در مورد نقاط قوت و ضعف اهداف ارائه دهد. هم‌چنین می‌تواند شکاف‌هایی را که ممکن‌ست از آنها آگاه نباشید، آشکار کند. مانند:

 

  • طراحی ناکارآمد شغل؛
  • فقدان مدیریت ریسک؛
  • انگیزه پایین کارمندان.

 

با درخواست بازخورد، می‌توانید کارکنان را درگیر، باانگیزه و سرمایه‌گذار در برنامه‌ریزی استراتژیک خودتان نگه دارید.

 

بر اساس مطالعه‌ای که توسط شرکت مشاوره مدیریت گالوپ انجام شده‌ست، شرکت‌هایی با واحدهای کسب‌وکار بسیار فعال ۲۳ درصد سود بیشتری ایجاد می‌کنند. گردش مالی کمتری هم دارند.

۴. بازنگری و اصلاح

دقیقاً مانند استراتژی کسب‌وکارتان، با تغییر شرایط، باید نقشه‌تان را بازنگری و اصلاح کنید. اگر شرکت شما در مدیریت ریسک موثرست، نقشه استراتژی کسب‌وکار خودتان را برای بررسی و برخورد با چالش‌های جدید بازار اصلاح کنید.

 

در دوره جعبه ابزار اجرای استراتژی می‌گویم که رقابت موفقیت‌آمیز در هر صنعتی مستلزم سطحی از ریسک‌پذیری‌ست. اما کسب‌وکارهایی با عملکرد بالا با فرهنگ‌های عالی و ویژه آسیب‌پذیر هستند. به عنوان یک رهبر کسب‌وکار، باید بدانید که چگونه و چرا این ریسک‌ها به وجود می‌آیند و چگونه از آنها اجتناب کنید.

 

یک نقشه استراتژی کسب‌وکار می‌تواند به رفع چالش‌هایی مانند:

 

  • تغییر شرایط بازار؛
  • فناوری‌های مخرب در حال ظهور؛
  • نیازهای مشتری در حال تحول.

 

با بازبینی مداوم اهداف نقشه استراتژی کسب‌وکار خودتان، می‌توانید بینش‌ها و بازخوردهای جدید تیم‌تان را برای دستیابی به اهداف بلندمدت در نظر بگیرید. بازنگری‌ها نیازی به تغییرات عمده ندارند. در برخی موارد، آنها می‌توانند به ایجاد یک نقشه استراتژی کسب‌وکار کاملاً جدید منجر شوند.

 

در دوره جعبه ابزار اجرای استراتژی می‌گویم که آنچه اهمیت دارد اینکه شما به طور واقعی روابط علت و معلولی را ترسیم کرده‌اید که نشان می‌دهد کسب‌وکارتان چگونه ارزش ایجاد می‌کند.

ترسیم نقشه استراتژی کسب‌وکار خودتان را آغاز کنید

ترسیم نقشه استراتژی کسب‌وکار به همسوسازی اهداف سازمانی و هدایت تصمیم‌گیری در طول فرایند اجرای استراتژی کمک می‌کند. در حالی‌که بهترست این کار را در مراحل اولیه اجرای استراتژی انجام دهید، اما هیچ وقت برای شروع دیر نیست.

 

گذراندن دوره استراتژی می‌تواند به شما کمک کند تا یک نقشه استراتژی بسازید. مهم نیست در کجای این فرایند هستید. از طریق یک تجربه یادگیری تعاملی، دوره جعبه ابزار اجرای استراتژی شما را قادر می‌سازد تا بینش‌هایی را از نمونه‌های کسب‌وکار در دنیای واقعی به دست آورید. و خودتان نمونه‌ای را ایجاد کنید که با ماموریت و اهداف شرکت‌تان همسو باشد.

 

دوره رهبری کسب‌وکار

امتیاز به این مطلب

4.8/5 - (21 امتیاز)

مطالب بیشتر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
نقشه استراتژی کسب‌وکار
شما هم می‌توانید رهبر تغییر باشیداطلاعات بیشتر
+