1. خانه
  2. مقالات
  3. رهبری
  4. رهبری چگونه بر فرهنگ سازمانی تأثیر می‌گذارد؟

رهبری چگونه بر فرهنگ سازمانی تأثیر می‌گذارد؟

فرهنگ سازمانی

رهبری چگونه بر فرهنگ سازمانی تأثیر می‌گذارد؟

5/5 - (3 امتیاز)

رهبری و فرهنگ سازمانی چگونه بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند

فرهنگ سازمانی محرک قدرتمند موفقیت‌ست. با این حال، تعیین کمیت و ردیابی آن دشوارست، و آن را به چالشی ترسناک اما ضروری تبدیل می‌کند که رهبران باید با آن روبرو شوند.

 

چگونه می‌توانید به عنوان یک رهبر سازمانی، یک فرهنگ قوی شکل دهید؟ قبل از بررسی چگونگی، در ابتدا درباره فرهنگ سازمانی و چرایی اهمیت صحبت می‌کنیم.

فرهنگ سازمانی چیست و چرا مهم‌ست؟

فرهنگ سازمانی مجموعه‌ای از ارزش‌ها، باورها، مفروضات و هنجارهایی‌ست که فعالیت و طرز فکر را در یک سازمان هدایت می‌کند.

 

فرهنگ بر هر جنبه‌ای از یک تجارت تأثیر می‌گذارد. از جمله:

 

  • نحوه صحبت کارمندان با یکدیگر؛
  • هنجارهای پیرامون تعادل کار و زندگی؛
  • انتظارات ضمنی در هنگام بروز چالش‌ها؛
  • احساس هر کارمند نسبت به کارش چیست؛
  • جواز اشتباه کردن؛
  • نحوه همکاری هر تیم و بخش‌های مختلف.

 

داشتن یک فرهنگ قوی از نظر مالی نتیجه می‌دهد. می‌تواند بر انگیزه کارکنان تأثیر بگذارد که به نوبه خودش بر کیفیت و کارایی کار، توانایی دستیابی به اهداف و میزان حفظ آنها تأثیر می‌گذارد. داشتن فرهنگی که نوآوری را تقویت می‌کند نیز می‌تواند در قالب ایده‌های محصول جدید و راه‌حل‌های خلاقانه برای مشکلات نتیجه دهد.

 

اینکه یک فرهنگ سازمانی نداشته باشید وجود ندارد. اگر برای ایجاد آن تلاش نکنید، ممکن‌ست یک فرهنگ منفی ظهور پیدا کند. اگر شما یک رهبر سازمانی هستید – خصوصاً در یک شرکت بزرگ – نمی‌توانید مستقیماً با همه کارمندان صحبت کنید. بنابراین باید فرهنگ را از سطح بالایی تحت تأثیر قرار دهید.

 

در این یادداشت سه راه وجود دارد که می‌توانید بر فرهنگ سازمانی، اهمیت ارتباط موثر و چگونگی ایجاد مهارت‌های‌تان تأثیر بگذارید.

۱. اطمینان از همسویی در مأموریت، هدف و چشم‌انداز

یکی از راه‌هایی که می‌توانید بر فرهنگ سازمان خود تأثیر بگذارید، اطمینان از همسویی همه با مأموریت، هدف و چشم‌انداز آن‌ست.

 

این ارتباط را پایه‌گذاری فرهنگ در نظر بگیرید. شرکت شما چه نیاز مشتری را برآورده می‌کند؟ چگونه تاثیر مثبت می‌گذارد؟ چشم‌انداز آن برای آینده چیست و چه استراتژی‌هایی برای رسیدن به آن وجود دارد؟

 

علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که هر کارمند می‌داند که چگونه کار روزانه آنها به موفقیت سازمان شما کمک می‌کند. بر اساس گزارش Salesforce، بیش از ۷۰ درصد از کارمندان در ایالات متحده می‌گویند که ارتباط با فرهنگ و ارزش‌های شرکت‌شان به آنها انگیزه می‌دهد تا بهترین کارشان را انجام دهند.

 

در دوره رهبری کسب‌وکار گفته می‌شود که پیشرو بودن در مقیاس و گستره بازار مستلزم آن‌ست که ارتباط را به عنوان ابزاری برای دستیابی به افراد، تسخیر اندیشه‌ها و حرکت دادن قلب‌ها در نظر بگیرید. بنابراین مهم‌ست کسانی که رهبری می‌کنید اقدامات و اهداف‌تان را درک کنند.  و شاید مهم‌تر از آن، آنها بفهمند که در کجا مناسب هستند و چرا کارشان اهمیت دارد.

۲. الهام‌بخش و اعتمادبه‌نفس در مواجهه با چالش‌ها

نحوه واکنش شما در مواقع آشفتگی می‌تواند تأثیر زیادی بر فرهنگ داشته باشد. چگونه اهداف شرکت‌تان را تغییر می‌دهید؟ آیا نسبت به اهداف جدید وحشت می‌کنید؟ همه چیز را مخفی نگه می‌دارید؟ یا با شفافیت ارتباط برقرار می‌کنید؟ واکنش شما لحن تیم‌تان را تعیین می‌کند.

 

یکی از نمونه‌های رهبر قدرتمندی که در زمان بحران فرهنگ‌سازی کرد، کاشف ارنست شاکلتون‌ست. ماموریت اولیه شاکلتون عبور از قطب جنوب بود. اما زمانی که کشتی او، اندورنس، در کوه‌های یخ به دام افتاد و متلاشی شد، ناگهان وحشت‌زده شد. ماموریت جدیدش این شد که تیم ۲۸ نفره‌اش را زنده به مقصد برساند. یکی از بخش‌های مهم انجام این کار، مدیریت فرهنگ تیم بود.

 

انجام مأموریت او حیاتی بود. او باید خدمه را متقاعد می‌کرد که به صورت فردی و جمعی، می‌توانند این کار را انجام دهند. و آنها تحت رهبری او این کار را انجام خواهند داد.

 

شاکلتون نه تنها بر افزایش روحیه تأکید کرد، بلکه بر مهار هرگونه شک و تردید در گروه تمرکز داشت. او از چند نفری که از موفقیت مطمئن نبودند خواست تا به چادر او بیایند تا بر روحیه آنها تأثیر بگذارد. و آنها را از گسترش بدبینی به بقیه خدمه باز دارد. تلاش‌های او به ثمر نشست و تیمش را به امنیت رساند.

 

اگرچه هر چالشی مانند وضعیت شاکلتون یک موقعیت مرگ یا زندگی نیست. اما می‌توانید با این موضوع که کارکنانتان بدانند امنیت و رفاه آنها در اولویت‌ست. و به توانایی آنها در تحمل بحران‌ها اطمینان دارید، بر فرهنگ تأثیر بگذارید.

۳. استفاده از اشتباهات به عنوان منبع یادگیری

اگر می‌خواهید یک فرهنگ سازمانی نوآورانه را تقویت کنید، پذیرش و یادگیری از اشتباهات بسیار مهم‌ست.

 

دوره رهبری کسب‌وکار می‌گوید: «شما نمی‌توانید یک عصای جادویی را تکان دهید. به مردم دیکته کنید که باید خلاق‌تر باشند. و روز بعد از خواب بیدار شوید تا افرادی را ببینید که ریسک می‌کنند. و چیزهای جدید را آزمایش می‌کنند.»

 

اگر کارکنان را به خاطر اشتباه کردن تنبیه یا طرد کنید، احتمال اینکه آنها ایده‌های جدید را آزمایش کنند بسیار کم می‌شود. برای بروز ظرفیت نوآوری، روشن کنید که آزمایش چیزی برای تجلیل‌ست؛ صرف نظر از نتیجه آن. اگر آزمایشی با شکست مواجه شد، آن را به عنوان فرصتی برای یادگیری اینکه چه چیزی مؤثر بود و چه چیزی مؤثر نیست، چارچوب‌بندی کنيد. سازمانی

 

اگر تشویق به آزمایش و شکست برای کسب‌وکار اصلی شما بسیار خطرناک‌ست، فضا یا تیمی را به طور خاص برای آزمایش ایده‌های نوآورانه تعیین کنيد. رهبری سازمانی

اهمیت ارتباط در شکل‌گیری فرهنگ سازمانی

در حالی که فرهنگ هر سازمان منحصربه‌فردست، موضوع مشترک بین سازمان‌های قوی، ارتباطات موثر رهبری‌ست. هنگامی‌که به دنبال همسویی، ایجاد اعتماد به نفس و تقویت نوآوری هستید، نحوه برقراری ارتباط تعیین می‌کند که آیا پیام‌های شما تأثیرات مورد نظرتان را دارند یا خیر. در دوره رهبری کسب‌وکار، پنج بعد از ارتباط جهت‌گیری استراتژیک ارائه می‌شود که می‌توانید از آنها برای شکل‌دهی به فرهنگ نیز استفاده کنيد: رهبری سازمانی

۱. مخاطب خود را بشناسید

درک عمیقی از دیدگاه مخاطبان خود داشته باشید. آنها از قبل چه اطلاعاتی را می‌دانند؟ چه سوالات یا نگرانی‌هایی دارند؟ چه عواملی برای آنها اهمیت بیشتری دارد؟ رهبری سازمانی

۲. محتوا را تهیه کنید

بر اساس مخاطبان‌تان، محتوای پیام‌تان را طوری بسازید که با آنچه که آنها می‌خواهند و نیاز به یادگیری دارند، هماهنگ باشد.

۳. هدف ارتباط را درک کنید

هدف از ارتباط‌تان را مشخص کنید. آیا برای اطلاع‌رسانی‌ست؟ به معنای درخواست‌ست؟ کسب تایید یا برانگیختن مخاطبان؟سازمانی

۴. فرایند را طراحی کنید

از نظر انتقال، تصمیم بگیرید که چگونه پیام‌تان را ارائه می‌دهید. زمان، دوره، کانال و اینکه چه کسی مسئولیت دارد را در نظر بگیرید.

۵. تنظیم لحن و سبک

پیام را با لحن و سبک مناسب با استفاده از شش ویژگی‌ زیر، ارائه دهید: رهبری سازمانی

 

  • دلسوزی: آیا به مخاطبان‌تان نشان می‌دهید که به دیدگاه‌های آنها اهمیت می‌دهید؟
  • وضوح: آیا به طور واضح با کسانی که با پیام شما آشنا نیستند ارتباط برقرار می‌کنید؟
  • مختصر: آیا پیام به اندازه کافی کوتاه‌ست که درونی شود؟
  • ارتباط: آیا از نظر عاطفی با مخاطبان‌تان ارتباط برقرار می‌کنید؟
  • اعتقاد: آیا تعهدتان را به کل شرکت‌تان نشان می‌دهید؟
  • شجاعت: آیا به توانایی‌تان برای رهبری از طریق عدم اطمینان اعتماد دارید؟

 

به عنوان مثال، در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید تعدیل دسته‌جمعی را به کارکنان آسیب‌دیده اطلاع‌رسانی کنید. اگر به جای ارائه اخبار رو در رو، یک ایمیل عمومی برای آنها ارسال کنيد، فرهنگ سازمانی شما چگونه تحت تأثیر قرار می‌گیرد؟ رهبری سازمانی

 

در مورد پیام دادن به کارکنانی که تعدیل نمی‌شوند چطور؟ اگر دلایل تصمیم را بیان کنيد و نسبت به افرادی که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند ابراز همدلی کنید، می‌توانید فرهنگ اعتماد ایجاد کنيد. که حفظ آن با کارکنان باقیمانده شما بسیار مهم‌ست. رهبری سازمانی

 

هر ارتباطی که ارائه می‌کنید می‌تواند فرهنگ سازمانی را شکل دهد. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چگونه از آن استفاده کنيد.

مهارت‌های رهبری را یاد بگیرید

در حالی که شکل‌دهی به فرهنگ سازمانی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، همه رهبران با آن روبرو هستند. اگر قصد دارید مهارت‌های رهبری خودتان را در این زمینه یاد بگیرید، دوره‌هایی را ثبت‌نام کنيد که شامل نمونه‌های واقعی هستند.

 

در دوره رهبری کسب‌وکار، موردکاوی‌های کسب‌وکار در دنیای واقعی به شما ارائه می‌شود. پس از آن، متوجه می‌شوید که هر رهبر چگونه با چالش‌ها برخورد کرده و بینش و دیدگاه‌هایی را به دست می‌آورید که می‌توانید در شرکت‌تان اعمال کنيد. با یادگیری از دیگران، برقراری ارتباط موثر و انتخاب‌های هدفمند، می‌توانید از مهارت‌های رهبری خودتان برای شکل‌دهی به فرهنگ سازمانی استفاده کنيد. سازمانی

 

دوره برنامه رشد فردی

امتیاز به این مطلب

5/5 - (3 امتیاز)

مطالب بیشتر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فرهنگ سازمانی
پانزده روز تغییر، ۳۶۵ روز رشداطلاعات بیشتر
+