1. خانه
  2. مقالات
  3. رهبری
  4. مدیریت فرایند کسب‌وکار چیست و چرا مهم‌ست

مدیریت فرایند کسب‌وکار چیست و چرا مهم‌ست

مدیریت فرایند کسب‌وکار

مدیریت فرایند کسب‌وکار چیست و چرا مهم‌ست

5/5 - (4 امتیاز)

عملکرد کسب‌وکارتان را با مدیریت فرایند کسب‌وکار دگرگون کنید

مدیریت فرایند کسب‌وکار [م‌ف‌ک] یکی از عبارات دلهره‌آور در دنیای کسب‌وکار در میان بسیاری از آنهاست. م‌دیریت، ف‌رایند و ک‌سب‌وکار، سه واژه مهم و پیچیده در کنار هم قرار می‌گیرند تا یک جایگاه (و یک عبارت) را تشکیل دهند. بنابراین باید با دقت قدم برداریم.

 

اما اگر به شما بگویم که خیلی سخت نیست چه؟ چه می‌شود اگر برای توصیف آن به جای اصطلاحات معمولی «خسته‌کننده»، «ناامیدکننده» و «ترسناک» از کلمه «سرگرم‌کننده» استفاده کنیم؟

 

ممکن‌ست به من اعتراض کنید؛ اما شکیبا باشید تا تمام ادعاهایم را با هدف کمک به شما در درک این موضوع ثابت کنم که مدیریت فرایند کسب‌وکار چیست. مزایای آن کدام‌ست و چگونه می‌توانید فوراً پروژه آن را آغاز کنید.

مدیریت فرایند کسب‌وکار چیست؟

مدیریت فرایند کسب‌وکار [BPM] درباره انجام کسب‌وکار به کارآمدترین روش ممکن‌ست. به عبارت دیگر، مدیریت فرایند کسب‌وکار، چرخه طراحی، نظارت، مدیریت و اجرای فرایندهای تجاری مرتبط با یکدیگرست. به این معنی که شما فرایندهای مختلف در شرکت‌تان را در کنار هم قرار می‌دهید و آنها را برای عملکرد بهتر شرکت بهینه می‌کنید.

 

نمودار جریان فرایند مدیریت فرایند کسب‌وکار

 

برای درک واضح‌تر این موضوع، باید درباره فرایند، سیستم مدیریت فرایند کسب‌وکار و معنای آن در دنیای کسب‌وکار بیشتر بدانیم.

سامانه مدیریت فرایند کسب‌وکار [BPMS] چیست؟

در دنیای کسب‌وکار، فرایندها رگ حیاتی هستند که سازمان‌ها را روان و کارآمد نگه می‌دارند. سیستم مدیریت فرایند کسب‌وکار یا BPMS مانند یک رهبر ارکسترست که تضمین می‌کند همه سازها (یعنی فرایندها، وظایف و افراد) به طور منظم و باانضباط هماهنگ شوند. تا سمفونی زیبایی از عملکرد و بهره‌وری نواخته شود.

 

در محور آن، یک راهکار نرم‌افزاری سامانه مدیریت فرایند کسب‌وکار (س‌م‌ف‌ک) شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا فرایندهای تجاری‌شان را طراحی، مدل‌سازی، خودکارسازی، نظارت و بهینه‌سازی کنند. آن را به عنوان یک ابزار دیجیتال برای ساده‌سازی عملیات و دستیابی به سطوح بالاتری از کارایی و اثربخشی در نظر بگیرید.

چرا مدیریت فرایند کسب‌وکار مهم‌ست؟

مدیریت فرایند کسب‌وکار (م‌ف‌ک) به عنوان قطب‌نمایی پویاست که شرکت‌های مدرن را به سمت کارایی، چابکی و موفقیت پایدار هدایت می‌کند. در دنیایی که سازگاری و انطباق‌پذیری بسیار مهم‌ست، مدیریت فرایند کسب‌وکار به عنوان بستری ظاهر می‌شود که عملیات کارآمد بر روی آن ساخته می‌شود. مدیریت فرایند کسب‌وکار با تجزیه‌وتحلیل دقیق، پالایش و هماهنگی گردش‌های کاری، تخصیص منابع را بهینه می‌کند. همکاری را افزایش می‌دهد، تصمیم‌گیری را تسریع می‌کند و پای‌بندی به مقررات صنعتی را تضمین می‌کند.

 

همانطورکه یک سمفونی متکی بر هماهنگی و هارمونی نت‌های فردی‌ست، مدیریت فرایند کسب‌وکار نیز عناصر مختلف یک سازمان را به یک شاهکار هماهنگ تبدیل می‌کند. کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا به سرعت با تغییر چشم‌انداز بازار سازگار شوند. به طور هدفمند نوآوری کنند و از انتظارات مشتری فراتر روند. مدیریت فرایند کسب‌وکار فقط یک روش نیست. این ضربان قلب تکامل کسب‌وکارست. شرکت‌ها را به سمت انعطاف‌پذیری و قدرت رقابتی در چشم‌اندازی به سرعت در حال تغییر و تحول امروزی سوق می‌دهد.

دسته‌بندی‌های مدیریت فرایند کسب‌وکار

هر شرکتی به نحوی با مدیریت فرایند کسب‌وکار درگیر می‌شود و مدیریت فرایند کسب‌وکار در ساختارهای متعددی کار می‌کند. در درجه اول، هر کسب‌وکاری به سه نوع مدیریت فرایند کسب‌وکار در نسبت‌های مختلف نیاز دارد. در زیر فهرستی وجود دارد که به شما در درک بهتر دامنه مدیریت فرایند کسب‌وکار کمک می‌کند.

۱. مدیریت فرایند کسب‌وکار مستندمحور

مدیریت فرایند کسب‌وکار مستندمحور شامل ایجاد یک سند و دریافت تاییدیه از افراد متعدد در جریان کارست. این شکل ایده‌آل مدیریت فرایند کسب‌وکار برای هر سازمانی‌ست که به گزارش‌ها متکی‌ست. هدف اصلی مدیریت فرایند کسب‌وکار مستندمحور کاهش نیاز به کاغذبازی و منتظر ماندن برای درخواست‌هاست. هم‌چنین، به شما امکان می‌دهد تا داده‌ها را ایمن نگه دارید بدون اینکه اجازه دهید در میان انبوهی از مستندات گم شوند.

۲. مدیریت فرایند کسب‌وکار انسان‌محور

تمام فرایندهای کسب‌وکاری که نیاز به انسان برای تصمیم‌گیری در مقطعی دارند نیاز به مدیریت فرایند کسب‌وکار انسان‌محور دارند. این تمرکز بر مشارکت افراد و خودکارسازی، هر دو برای گردش کار کارآمدست. تحت این نوع م‌ف‌ک، تعداد فرایندهایی که باید خودکار شوند محدودست. و تصمیماتی که باید توسط پرسنل گرفته شود برجسته‌ست. م‌ف‌ک انسان‌محور برای سازمان‌هایی که روزانه با فعالیت‌های انسانی زیادی درگیر هستند بهترین‌ست.

۳. مدیریت فرایند کسب‌وکار یکپارچه‌محور

م‌ف‌ک یکپارچه‌محور برای اکثر شرکت‌ها به ابزار تبدیل شده‌ست. تمرکز اصلی آن ایجاد یک گردش کار ناب بین ابزارهای متعدد سازمانی‌ست. مدیریت فرایند کسب‌وکار و خودکارسازی وظایف با استفاده از راهکارهای نرم‌افزاری، رویه‌ای‌ست که همه سازمان‌ها مایل به رعایت آن هستند. و چندین نرم‌افزار موجود در سازمان را به هم متصل می‌کند. ایده اصلی در پشت ترکیب این مجموعه م‌ف‌ک، افزایش بهره‌وری با کاهش تلاش دستی‌ست.

برخی از اجزاء و عملکردهای کلیدی سامانه مدیریت فرایند کسب‌وکار (س‌م‌ف‌ک)

۱. طراحی و مدل‌سازی فرایند

س‌م‌ف‌ک به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا فرایندهای‌شان را به صورت بصری ترسیم کنند؛ مانند ترسیم نقشه راه. این به درک چگونگی ارتباط و جریان وظایف و فعالیت‌های مختلف سازمانی کمک می‌کند.

۲. خودکارسازی

هنگامی‌که یک فرایند طراحی می‌شود، س‌م‌ف‌ک می‌تواند وظایف تکراری و مبتنی بر قوانین و مقررات را خودکارسازی کند. و تلاش دستی و خطر خطای انسانی را کاهش دهد. این مانند داشتن یک رُبات قابل اعتمادست که کارهای روزمره را انجام می‌دهد.

۳. مدیریت گردش کار

س‌م‌ف‌ک جریان وظایف، اطلاعات و تاییدیه‌ها را در بین کارکنان و سامانه‌ها مدیریت می‌کند. و تضمین می‌کند که کار به طور یکپارچه‌ای از یک مرحله به مرحله بعد حرکت می‌کند، بسیار شبیه به یک خط مونتاژ کارآمد عمل خواهد کرد.

۴. نظارت و تجزیه‌وتحلیل

س‌م‌ف‌ک مراقب فرایندهاست و داده‌ها و بینش‌های بلادرنگ را ارائه می‌دهد. شبیه داشتن داشبوردی‌ست که نشان می‌دهد موتور کسب‌وکار شما چقدر خوب کار می‌کند. و کجا ممکن‌ست نیاز به تنظیم داشته باشد.

۵. بهبود مستمر

س‌م‌ف‌ک به شناسایی تنگناها، ناکارآمدی‌ها و زمینه‌های بهبود کمک می‌کند. به عنوان یک مربی کسب‌وکار عمل می‌کند. و راه‌هایی را برای اصلاح و دگرگونی فرایندها برای نتایج بهتر پیشنهاد می‌کند.

۶. یکپارچه‌سازی

با سایر نرم‌افزارها و سامانه‌های درونی یک سازمان ارتباط برقرار می‌کند و همکاری و تبادل داده را تقویت می‌کند. این ادغام شبیه یک مترجم جهانی‌ست که سامانه‌های مختلف را قادر به برقراری ارتباط می‌کند.

 

بنابراین، س‌م‌ف‌ک مانند یک متحد قابل اعتماد در دنیای کسب‌وکارست که شرکت‌ها را برای سازگاری، تکامل و پیشرفت در یک چشم‌انداز همیشه در حال تغییر توانمند می‌کند. این ابزاری‌ست که چابکی، کارایی و تعالی را ارتقاء می‌دهد. و در نهایت، به رشد و موفقیت شرکت کمک می‌کند.

یک فرایند چیست؟

این کلیدواژه احتمالاً یکی از واژه‌هایی‌ست که امروزه بیش از حد استفاده می‌شود. یک فرایند چیزی نیست جز مجموعه‌ای از وظایف که به یکدیگر مرتبط هستند. آنها به طور همزمان یا یکی پس از دیگری برای رسیدن به یک هدف یا یک نتیجه مشترک آغاز می‌شوند.

 

اما آیا اینها فقط وظایف نیستند؟

 

بله فقط وظایف هستند.

 

یک تفاوت ظریف بین وظایف و فرایندها وجود دارد. و آن رویکرد نتیجه‌گرایی را ترسیم می‌کند. یک فرایند همیشه با در نظر گرفتن نتیجه نهایی انجام می‌شود. اجرا و بهینه‌سازی آن بر اساس موقعیت آسان‌ست. فرایند با افزایش بهره‌وری تا ۲۴,۰۰۰٪ شناخته می‌شود.

 

انواع مختلفی از فرایندها وجود دارد و ۳ دسته از آنها برای همه کسب‌وکارها مهم‌ست. آنها شامل موارد زیز هستند:

 

  • فرایندهای عملیاتی: فرایندهایی که حول هدف اصلی کسب‌وکار می‌چرخند، فرایندهای عملیاتی یا محوری هستند. برای یک شرکت خرده‌فروشی، این امر به معنای دریافت سفارش و تولید محصولات‌ست. برای یک شرکت خدماتی، این می‌تواند تبدیل سرنخ‌ها و ارائه خدمات به‌موقع باشد.
  • فرایندهای مدیریتی: فرایندهای مدیریتی آینده کسب‌وکار را تعیین می‌کنند. همه آنها در مورد برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی کسب‌وکار هستند.
  • فرایندهای پشتیبانی: منابع انسانی، پشتیبانی فنی و غیره، فرایندهای پشتیبانی هستند. با وجود کلمه «پشتیبانی»، ما می‌خواهیم تأکید کنیم که این فرایندها به اندازه دو فرایند دیگر مهم هستند.

چرخه حیات مدیریت فرایند کسب‌وکار

فرایند کسب‌وکار مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، وظایف و رویدادهایی‌ست که توسط سیستم‌ها و افراد برای دستیابی به یک هدف تجاری انجام می‌شود. بهبود فرایند کسب‌وکار فرایندی از مستندسازی، تجزیه‌وتحلیل و به‌روزرسانی فرایند کسب‌وکار برای نتایج بهترست. راه‌اندازی یک فرایند شامل چندین مرحله‌ست که از ایده‌پردازی فرایند تا ایجاد و بهبود مستمر فرایند را شامل می‌شود. این معمولاً به عنوان چرخه حیات فرایند کسب‌وکار یک فرایند نامیده می‌شود.

چرخه حیات فرایند مدیریت فرایند کسب‌وکار

 

  • طراحی: فرایندهای موجود و هم‌چنین زمینه‌های بهبود را شناسایی کنید. گردش کار بین افراد و سامانه‌ها را ترسیم و هرگونه وابستگی یا واگذاری را ارزیابی کنید. این مرحله برای نمایش شرایط، ضرب‌الاجل‌ها، جریان داده‌ها و غیره به صورت بصری طراحی شده‌ست؛
  • اجرا: فرایندهای شناسایی و طراحی شده در مرحله قبل را انجام دهید. این کار را می‌توان به صورت دستی یا با استفاده از اتوماسیون انجام داد. اجرای آزمایشی ممکن‌ست قبل از عرضه کامل باشد تا اطمینان حاصل شود که هر گونه مشکل در سطح آزمایشی حل شده‌ست. عمل پیاده‌سازی فرایندهای کسب‌وکار از طریق استفاده از خودکارسازی را خودکارسازی فرایند کسب‌وکار (خ‌ف‌ک) می‌نامند؛
  • پایش: این مرحله عمدتاً شامل نظارت‌ست. اندازه‌گیری کارایی فرایند، اعمال تغییرات بر اساس آن، و بررسی عملکرد کلی، کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا گلوگاه‌ها را از سامانه حذف کنند؛
  • بهبود: بسته به تحلیل فوق، می‌توانید جریان را با استفاده از مراحل مختلف بهبود کسب‌وکار برای بهبود بیشتر کارایی فرایند و کاهش هزینه‌ها بهینه‌سازی کنید.

مزایای مدیریت فرایند کسب‌وکار

م‌ف‌ک اگر به درستی انجام شود، مدیریت پروژه تجاری می‌تواند اقیانوسی از منافع را برای سازمان شما باز کند. پیاده‌سازی فرایندهای کسب‌وکار از طریق خودکارسازی نتایج بهتری را در مقایسه با پیاده‌سازی دستی به همراه دارد. ما چند مزیت را در زیر بیان کرده‌ایم:

۱. بهره‌وری باورنکردنی

همانطورکه قبلاً ذکر شد، م‌ف‌ک توانایی بالا بردن بهره‌وری و کارایی کسب‌وکار شما را دارد، زیرا اکثر وظایف را ساده می‌کند، شما را از تنگناها آگاه می‌کند (و آنها را حذف می‌کند). و مراحلی را که مانع از فرایند و/یا غیرضروری می‌شوند را کاهش می‌دهد.

۲. رضایت حیرت‌انگیز

موارد بسیار کمی وجود دارد که بتواند رضایت کارکنان و مشتریان را به طور هم‌زمان افزایش دهد. م‌ف‌ک بهینه یکی از آنهاست. کارمندان زمان بیشتری برای تمرکز بر نوآوری در محل کار و فعالیت‌های مهم خواهند داشت. از سوی دیگر، مشتریان با بهره‌مندی از خدمات و محصولات بهتر از این تغییر پارادایم بهره‌مند خواهند شد.

۳. استراتژی تقویت‌شده

وقتی م‌ف‌ک را وارد سیستم کنید، استراتژی تقویت می‌شود. این امر به بهینه‌سازی منابع و همسویی اهداف کسب‌وکار با فرایند کمک می‌کند. ما شگفتی‌هایی را تجربه کردبم که یک استراتژی عالی در پیوند با فرایند می‌تواند برای یک کسب‌وکار انجام دهد.

۴. کاهش هزینه‌ها

این همان میوه غول‌پیکری‌ست که همه ما می‌خواهیم. با همکاری بهتر، تلاش بهینه، و حذف وظایف غیرضروری، بدیهی‌ست که هزینه‌ها کاهش می‌یابد در حالی‌که بهره‌وری همچنان از نردبان رشد بالا می‌رود.

چالش‌های مدیریت فرایند کسب‌وکار چیست؟

مدیریت فرایند کسب‌وکار (م‌ف‌ک) با چالش‌هایی همراه‌ست که شرکت‌ها باید برای اجرای موفقیت‌آمیز و حفظ فرایندهای مؤثر از آن عبور کنند. برخی از چالش‌های کلیدی عبارتند از:

 

  • مقاومت در برابر تغییر: کارکنان ممکن‌ست در برابر تغییرات فرایند مقاومت کنند و مانع پذیرش شوند.
  • پیچیدگی فرایند: مدیریت فرایندهای پیچیده شامل عوامل متعددی‌ست.
  • ابهام مالکیت: عدم پاسخگویی روشن برای عملکرد فرایند.
  • یکپارچه‌سازی فناوری: مشکل در ادغام ابزارهای م‌ف‌ک با سامانه‌های موجود.
  • بهبود مستمر: ماهیت منابع فشرده اصلاح فرایند مداوم.
  • مدیریت تغییر: نقش تغییر در طول اجرای م‌ف‌ک.
  • تعادل انعطاف‌پذیری: انطباق فرایندها با تغییر با حفظ استانداردسازی.
  • کیفیت داده: وابستگی به داده‌های دقیق و در دسترس برای م‌ف‌ک مؤثر.
  • مشارکت کارکنان: اطمینان از درک و پذیرش فرایندهای جدید توسط کارکنان.
  • سنجه‌های موثر: شناسایی شاخص‌های مرتبط برای سنجش موفقیت فرایند.
  • تمرکز فناوری: نیاز به تعادل بین فناوری با ملاحظات فرایند و افراد.
  • تغییر فرهنگی: غلبه بر مقاومت در برابر پذیرش فرهنگ فرایندمحور.
  • کنترل دامنه: جلوگیری از گسترش ابتکارات م‌ف‌ک فراتر از سطوح قابل مدیریت.

چرا باید م‌ف‌ک را همراه با خودکارسازی در نظر بگیرید

وقت آن‌ست که دلایلی را بدانید که چرا باید م‌ف‌ک را در سیستم کسب‌وکارتان ادغام کنید. اگر هر یک از موارد زیر را علامت بزنید، به آن نیاز دارید.

 

  • توسعه برنامه بدون کد م‌ف‌ک را آسان‌تر می‌کند. کسب‌وکارهایی که از توسعه بدون کد استفاده می‌کنند تمایل دارند برنامه‌های نرم‌افزاری را بسیار سریع‌تر پیش ببرند.
  • تضمین می‌کند که همه کارمندان می‌توانند با ادغام آنها با فرایندها به داده‌های مناسب دسترسی داشته باشند.
  • همه گردش کارها ساده خواهد شد.
  • نیروی کار به هم ارتباط پیدا خواهند کرد، و این یک نیاز حیاتی برای هر کسب‌وکاری‌ست.

مثال‌های م‌ف‌ک در بخش‌های سازمانی مختلف

حال قصد داریم با مثال در مورد استفاده از م‌ف‌ک در واحدهای مختلف صحبت کنیم.

۱. منابع انسانی و مدیریت

فرایند ورود منابع انسانی یکی از پر هرج‌ومرج‌ترین وظایف بخش منابع انسانی‌ست. آیا می‌دانستید که م‌ف‌ک می‌تواند فرایند را ساده کند و خودکارسازی بیشتر می‌تواند نیاز به پر کردن فرم‌های کاغذی جامع را برطرف کند؟ البته! همین امر در مورد جدول زمان‌بندی کارکنان نیز صدق می‌کند.

۲. فروش و بازاریابی

تایید فاکتورها پر زحمت‌ست. گاهی اوقات، یک خطای تایپی در اینجا یا یک اشتباه ریاضی در آنجا می‌تواند کل روند را مختل کند. م‌ف‌ک از طریق خودکارسازی این موانع را از بین می‌برد. به معنای واقعی کلمه جایی برای اشتباه وجود ندارد!

۳. حسابداری و مالی

چقدر کار تیم حسابداری تأسف‌انگیزست! آنها چیزهای زیادی برای مراقبت دارند و اغلب زمان کم دارند. تعداد زیاد درخواست‌هایی که آنها در روز دریافت می‌کنند ترسناک‌ست. حالا حجم کار آنها را تصور کنید! وقتی م‌ف‌ک را به چنین بخش مشکلی وارد می‌کنید، بار را کاهش داده و کل سیستم را ناب می‌کنید. درخواست مأموریت، بازپرداخت و غیره، می‌تواند با یک کلیک اتفاق بیفتد!

۴. خرید

سیستم تایید خرید در شرکت‌ها آنقدر قدیمی‌ست که کارمندان را کلافه می‌کند! واقعاً اغراق نمی‌کنیم! مخارج زیاد، همراه با خطاهای انسانی و عدم شفافیت، یک خطر دائمی‌ست. با مدیریت فرایند کسب‌وکار می‌توانید با همه این مسائل خداحافظی کنید.

۵. فناوری اطلاعات

استراتژی کسب‌وکار، مدیریت قرارداد، امنیت داده‌ها، کارایی عملیات و مدیریت پروژه – به سختی کاری وجود دارد که م‌ف‌ک برای صنعت فناوری اطلاعات انجام ندهد.

فناوری‌های م‌ف‌ک: ابزارهایی برای مدیریت فرایند کسب‌وکار

ابزارها و فناوری‌های مدیریت فرایند کسب‌وکار شامل ابزارها و رویکردهای مختلفی می‌شود، از جمله آنهایی که ماهیت بدون کد دارند. در اینجا تفکیک انواع مختلف فناوری‌های م‌ف‌ک آورده شده‌ست:

۱. مجموعه‌های سنتی م‌ف‌ک

این دسته بسترهای نرم‌افزاری را در بر می‌گیرد که مدل‌سازی، خودکارسازی، نظارت و بهینه‌سازی فرایندهای کسب‌وکار پیچیده را ممکن می‌سازد. آنها اغلب نیاز به کدنویسی یا اسکریپت برای ایجاد گردش کار سفارشی دارند.

۲. بسترهای کم‌کد م‌ف‌ک

این دسته بسترهای کم‌کد یک رابط بصری و اجزای از پیش ساخته‌شده ارائه می‌کنند. و نیاز به کدنویسی گسترده را کاهش می‌دهند. آنها به کاربرانی با مهارت‌های فنی متفاوت پاسخ می‌دهند و توسعه فرایند را تسریع می‌کنند.

۳. بسترهای بدون کد م‌ف‌ک

این دسته برای کاربرانی طراحی شده‌ست که دانش کدنویسی کمی دارند، این بسترها یک رابط گرافیکی برای طراحی و خودکارسازی فرایندها ارائه می‌دهند. آنها افرادی غیر از توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری را برای ایجاد گردش کار عملکردی توانمند می‌کنند.

۴. خودکارسازی فرایند رُباتیک (RPA)

در حالی که آر‌پی‌ای به طور دقیق م‌ف‌ک نیست، شامل استفاده از رُبات‌های نرم‌افزاری برای خودکارسازی وظایف تکراری‌ست. ابزارهای آرپی‌ای می‌توانند با سیستم‌های م‌ف‌ک یکپارچه شوند تا فرایندها را ساده کنند.

۵. ابزارهای فرایندکاوی

این ابزارها فرایندهای موجود را بر اساس داده‌های واقعی تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. و بینشی در مورد تنگناها، ناکارآمدی‌ها و فرصت‌های بهبود ارائه می‌دهند.

۶. خودکارسازی فرایند دیجیتال (DPA)

آرپی‌ای، م‌ف‌ک و سایر فناوری‌های خودکارسازی را برای ایجاد گردش کار دیجیتالی سراسری ترکیب می‌کند. اغلب منطق تصمیم‌گیری و ادغام با سامانه‌های مختلف را در بر می‌گیرد.

۷. مدیریت پرونده

بر مدیریت فرایندهای بدون ساختار و دانش فشرده تمرکز دارد که در آن هر مورد ممکن‌ست مسیر منحصربه‌فردی را دنبال کند. به ویژه در صنایعی مانند مراقبت‌های بهداشتی و حقوقی مفیدست.

۸. م‌ف‌ک ابری

این بسترها که در فضای ابری میزبانی می‌شوند، مقیاس‌پذیری، دسترسی و ویژگی‌های همکاری را ارائه می‌کنند. و به تیم‌ها اجازه می‌دهند تا از راه دور روی فرایندها کار کنند.

۹. م‌ف‌ک موبایل

دسترسی و مدیریت فرایند را از طریق دستگاه‌های تلفن همراه فراهم می‌کند. و به نیروی کار که به طور فزاینده‌ای متحرک هستند، خدمات می‌دهد.

۱۰. م‌ف‌ک اجتماعی

ویژگی‌های همکاری اجتماعی را برای تسهیل ارتباط و همکاری بین شرکت‌کنندگان در فرایند ترکیب می‌کند.

۱۱. مدیریت پرونده تطبیقی (ACM)

مشابه مدیریت پرونده، ای‌سی‌ام بر توانایی انطباق و پاسخ به شرایط در حال تغییر تاکید می‌کند. و انعطاف‌پذیری را برای فرایندهای پیچیده و پویا فراهم می‌کند.

۱۲. سامانه‌های مدیریت قوانین کسب‌وکار (BRMS)

بر مدیریت و خودکارسازی قوانین کسب‌وکار در فرایندها تمرکز می‌کند. و از سازگاری و انطباق اطمینان می‌یابد.

 

هر نوع فناوری م‌ف‌ک مزایای مشخصی را ارائه می دهد و انتخاب به نیازهای خاص سازمان، قابلیت های فنی و سطح مطلوب اتوماسیون بستگی دارد.

عملکرد کسب‌وکارتان را از طریق مدیریت فرایند کسب‌وکار دگرگون کنید

راهکار مدیریت فرایند کسب‌وکار و خودکارسازی گردش کار از طریق پیاده‌سازی الگوی تغییر و دگرگونی نیاز روز کسب‌وکارهاست. هرچه کسب‌وکارها سریع‌تر آن را بپذیرند؛ گذر از نیازها و فرایندهای کسب‌وکار روزانه برای آنها آسان‌تر خواهد بود.

 

الگوی مشاوره مدیریت هارمونی یکی از بسترهای تغییر و دگرگونی‌ست که بخش دوم آن فرایندهاست. این بخش مبتنی بر پیوند فرایند و استراتژی کسب‌وکار برای هماهنگی و یکپارچگی با هدف کارایی و کارآمدی بیشترست. بدون توجه به زمینه کسب‌وکارتان، هارمونی می‌تواند به شما در مدیریت فرایند کسب‌وکار و استراتژی حداقل ۱۰ برابر سریع‌تر کمک کند. هم‌چنین شما می‌توانید با دریافت دوره جعبه‌ابزار فرایند، مربیگری و پشتیبانی و اجرای ابزارها و شیوه‌های معرفی شده شروع کنید. و سهولت در کار با فرایندهای بهبودیافته را تجربه کنید.

 

دوره رهبری کسب‌وکار

امتیاز به این مطلب

5/5 - (4 امتیاز)

مطالب بیشتر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
مدیریت فرایند کسب‌وکار
شما هم می‌توانید تغییر را رهبری کنیدبیشتر بدانید
+