1. خانه
  2. مقالات
  3. رهبری
  4. چرا هوش عاطفی در رهبری مهم است؟

چرا هوش عاطفی در رهبری مهم است؟

هوش عاطفی

چرا هوش عاطفی در رهبری مهم است؟

5/5 - (2 امتیاز)

هوش عاطفی شما را به رهبری مؤثرتر تبدیل می‌کند

هوش عاطفی در رهبری مهم است. مهارت‌های فنی که به موفقیت اولین موقعیت شغلی شما کمک کرد ممکن است شغل بعدی شما را تضمین نکند. اگر می‌خواهید در نقش رهبری باشید، یک عنصر احساسی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. این چیزی است که به شما کمک می‌کند با موفقیت تیم‌ها را هدایت کنید، استرس را مدیریت کنید، بازخورد ارائه دهید و با دیگران همکاری کنید.

 

این مهارت هوش هیجانی نامیده می‌شود و تقریباً ۹۰ درصد از چیزی را تشکیل می‌دهد که افراد با عملکرد بالا را از همتایان با مهارت‌ها و دانش فنی مشابه متمایز می‌کند.

هوش عاطفی چیست؟

هوش عاطفی به عنوان توانایی درک و مدیریت احساسات خود و هم‌چنین شناخت و تأثیرگذاری بر احساسات اطرافیان تعریف می‌شود. این اصطلاح اولین بار در سال ۱۹۹۰ توسط محققین جان مایر و پیتر سالوی ابداع شد، اما بعدها توسط روانشناس دانیل گولمن رایج شد.

 

بیش از یک دهه پیش، گولمن بر اهمیت هوش عاطفی در رهبری تأکید کرد و در مجله بازرگانی هاروارد نوشت: «مؤثرترین رهبران همه از یک جهت بسیار شبیه هم هستند: همه آن‌ها دارای درجه بالایی از چیزی هستند که به عنوان احساس و عاطفه شناخته می‌شود. نه اینکه هوش فکری و مهارت‌های فنی اهمیت ندارد و بی‌ربط هستند. آن‌ها مهم هستند، اما، آن‌ها الزامات سطح ابتدایی برای موقعیت‌های اجرایی هستند.»

 

در طول سال‌ها، هوش عاطفی – هم‌چنین به عنوان ای‌کیو [EQ] شناخته می‌شود – به یک مهارت ضروری تبدیل شده است. تحقیقات ارائه‌دهنده هوش عاطفی نشان می‌دهد که هوش عاطفی قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده عملکرد است. و مدیران منابع انسانی برای استخدام توجه کرده‌اند: ۷۱ درصد از کارفرمایان مورد بررسی توسط کریر بیلدر [CareerBuilder] گفته‌اند که ای‌کیو را به آی‌کیو ترجیح و گزارش می‌دهند که کارمندان با هوش عاطفی بالا احتمالاً تحت فشار آرام می‌مانند، تعارضات را به طور مؤثر حل می‌کنند و با هم‌دلی به همکاران پاسخ می‌دهند.

چهار مؤلفه هوش عاطفی

هوش عاطفی در رهبری معمولاً به چهار شایستگی اصلی تقسیم می‌شود:

 

۱. خودآگاهی

۲. خودمدیریتی

۳. آگاهی اجتماعی

۴. مدیریت روابط

 

به منظور بهبود هوش عاطفی خود، مهم است که بفهمید هر عنصر شامل چه چیزی است. در اینجا نگاهی دقیق‌تر به این چهار دسته می‌اندازیم:

۱. خودآگاهی

خودآگاهی هسته‌ی اصلی همه چیز است. این توانایی شما را در درک نه تنها نقاط قوت و ضعف، بلکه در شناخت احساسات و تأثیر آن‌ها بر عملکرد شما و تیم‌تان توصیف می‌کند.

 

بر اساس تحقیقات روانشناس سازمانی تاشا اوریش، ۹۵ درصد از مردم فکر می‌کنند که خودآگاه هستند، اما تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد آن‌ها واقعاً هستند و این می‌تواند برای کارمندان شما مشکل ایجاد کند. کار با همکارانی که خودآگاه نیستند می‌تواند موفقیت تیم را به نصف کاهش دهد و طبق تحقیقات اوریش منجر به افزایش استرس و کاهش انگیزه شود.

 

برای اینکه بتوانید بهترین‌ها را در دیگران به نمایش بگذارید، ابتدا باید بهترین‌های خود را به نمایش بگذارید، جایی که خودآگاهی وارد عمل می‌شود. یکی از راه‌های آسان برای ارزیابی خودآگاهی، تکمیل بازخورد ۳۶۰ درجه است که در آن عملکرد خود را ارزیابی می‌کنید و سپس آن را با نظرات فرادستان، هم‌دستان، زیردستان و گزارش‌های خودارزیابی مطابقت می‌دهید. از طریق این فرایند، بینش‌هایی در مورد رفتار خود به دست خواهید آورد و متوجه خواهید شد که درک شما از سازمان چگونه است.

۲. خودمدیریتی

خودمدیریتی به توانایی مدیریت احساسات، به ویژه در موقعیت‌های استرس‌زا، و حفظ دیدگاه مثبت علی‌رغم شکست‌ها اشاره دارد. رهبرانی که فاقد خود‌مدیریتی هستند واکنش نشان می‌دهند و کنترل هیجانات خود را دشوارتر می‌کنند.

 

یک واکنش تمایل به خودکار دارد. با این حال، هرچه با هوش عاطفی خود هماهنگ‌تر باشید، می‌توانید انتقال از واکنش به کنش‌گری را آسان‌تر انجام دهید. این مهم است که به یاد داشته باشید مکث کنید، نفس عمیق بکشید، خودتان را جمع و جور کنید و هر کاری که برای مدیریت احساسات‌تان لازم است انجام دهید – پیاده‌روی یا تماس با یک دوست – تا بتوانید به طور مناسب و عمدی به استرس و ناملایمات واکنش نشان دهید.

 

مطالب مرتبط: ۴ نکته برای رشد شبکه حرفه ای شما

۳. آگاهی اجتماعی

در حالی که درک و مدیریت احساسات‌تان مهم است، شما هم‌چنین باید بدانید که چگونه اطراف‌تان را بخوانید. آگاهی اجتماعی توانایی شما در تشخیص احساسات دیگران و پویایی در سازمان شما را توصیف می‌کند.

 

رهبرانی که در آگاهی اجتماعی سرآمد هستند، همدلی را تمرین می‌کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا احساسات و دیدگاه‌های همکاران خود را درک کنند. این مهارت آن‌ها را قادر می‌سازد تا با هم‌دستان خود ارتباط و همکاری مؤثرتری داشته باشند.

 

شرکت توسعه رهبری جهانی دی‌دی‌آی هم‌دلی را به عنوان مهارت رهبری شماره یک رتبه‌بندی می‌کند. و گزارش می‌دهد که رهبرانی که بر همدلی تسلط دارند بیش از ۴۰ درصد در مربیگری، درگیر کردن دیگران و تصمیم‌گیری عملکرد بالاتری دارند. در یک مطالعه جداگانه توسط مرکز رهبری خلاق (pdf)، محققان دریافتند که مدیرانی که نسبت به گزارش‌های مستقیم خود هم‌دلی بیشتری نشان می‌دهند، توسط رئیس‌شان عملکرد بهتری دارند.

 

با برقراری ارتباط با همدلی، می‌توانید بهتر از تیم خود حمایت کنید. و در عین حال عملکرد فردی خود را بهبود بخشید.

۴. مدیریت روابط

مدیریت رابطه به توانایی شما برای تأثیرگذاری، مربیگری و راهنمایی دیگران و حل‌وفصل مؤثر تعارضات اشاره دارد.

 

برخی ترجیح می‌دهند از تعارضات اجتناب کنند. اما مهم است که به‌درستی به مسائلی که پیش می‌آید رسیدگی شود. تحقیقات نشان می‌دهد که هر تعارض بدون رسیدگی می‌تواند حدود هشت ساعت از وقت شرکت را در شایعات و سایر فعالیت‌های غیرمولد تلف کند. و منابع و روحیه را کاهش دهد.

 

اگر می‌خواهید تیم خود را راضی نگه دارید، باید با آن‌ها مکالمات سختی داشته باشید. در یک نظرسنجی اخیر توسط انجمن مدیریت منابع انسانی، ۷۲ درصد از کارمندان «رفتار محترمانه با همه کارمندان در همه سطوح» را به‌عنوان عامل اصلی شغل رتبه‌بندی کردند.

چرا هوش عاطفی در رهبری مهم است

رهبران لحن سازمان خود را تعیین می‌کنند. اگر آن‌ها فاقد هوش عاطفی باشند، می‌تواند پیامدهای گسترده‌تری داشته باشد. و در نتیجه مشارکت کمتر و نرخ بالاتری از جابجایی کارکنان داشته باشند.

 

ممکن است از نظر فنی در شغل خود عالی باشید. اما اگر نتوانید به طور مؤثر با تیم خود ارتباط برقرار کنید یا با دیگران همکاری کنید، این مهارت‌های فنی نادیده گرفته می‌شوند. و دردی از شما دوا نخواهد کرد. با تسلط بر هوش عاطفی، می‌توانید به پیشرفت شغلی و سازمانی خود ادامه دهید.

 

آیا می خواهید مهارت های رهبری خود را تقویت کنید؟ کتاب الکترونیکی رهبری ما را دانلود کنید. و دوره جامع و حرفه‌ای رهبری کسب‌وکار را بررسی کنید. تا کشف کنید که چگونه می‌توانید رهبر مؤثرتری شوید. و ظرفیت‌های بالقوه را در خود و دیگران آزاد کنید.

 

[newsletter_signup_form id=1]

امتیاز به این مطلب

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب بیشتر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
هوش عاطفی
پانزده روز تعطیلات عید چه‌کاره‌ای؟! اطلاعات بیشتر
+