1. خانه
  2. مقالات
  3. رهبری
  4. رهبری در مهندسی: چیست و چرا مهم است

رهبری در مهندسی: چیست و چرا مهم است

رهبری در مهندسی

رهبری در مهندسی: چیست و چرا مهم است

5/5 - (7 امتیاز)

رهبری یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی‌ست که مهندسان بایستی آن را بیاموزند

رهبری در مهندسی از جمله مهارت‌هایی‌ست که ارزش آن در سراسر صنایع، از جمله صنعت مهندسی در حال گسترش‌ست. صنعت مهندسی به چند دلیل به رهبران ماهر نیاز دارد. چالش‌های کنونی آن – مانند تغییرات آب و هوایی و کمبود نیروی کار ماهر – نیازمند مجموعه‌ای از مهارت‌های متمرکز بر کسب‌وکارست. و بسیاری از این مهارت‌ها از تحصیلات مهندسی نمی‌تواند آموخته شود.

 

اگر شما یک مهندس حرفه‌ای هستید که می‌خواهید به یک موقعیت شغلی سطح بالاتر جابجا شوید. در این یادداشت، مرور کلی از رهبری برای مهندسان، چرایی اهمیت آن و چگونگی تبدیل شدن به یک رهبر مؤثر آورده شده‌ست.

رهبری در مهندسی چیست؟

طبق اصول رهبری، رهبری «بسیج دیگران است تا بتوانند مجموعه‌ای از وظایف فردی و جمعی را انجام دهند». این توانایی برای خلق چشم‌اندازی دگرگون‌کننده، راهنمایی کارکنان در تحقق آن و توانمندسازی آنها برای غلبه بر موانع برای هر رهبر مهندسی ضروری‌ست. زیرا یک رهبر می‌خواهد الهام‌بخش باشد و به تیم خودش انرژی بخشد.

 

در اصول رهبری گفته می‌شود که وظیفه رهبری فقط مربوط به کاری نیست که شما به صورت شخصی انجام می‌دهید. بلکه در مورد توانایی شما برای ایجاد شرایطی‌ست که جمعی دیگر را قادر به شکوفایی می‌کند.

 

رهبران مؤثر دارای چندین ویژگی هستند که آنها را از سایرین در نقش‌های رهبری متمایز می‌کند. از جمله:

 

  • تعهد به خودسازی؛
  • پرورش مستمر خودآگاهی؛
  • نظم و انضباط و پیگیری؛
  • تعریف مأموریت فردی؛
  • اعتماد و ایمان به تلاش جمعی.

اهمیت رهبری مهندسی

رهبری برای موفقیت یک شرکت حیاتی‌ست. طبق گفته سایت زیپیا [Zippia]، ۶۹ درصد از کارمندان می‌گویند که اگر احساس کنند تلاش‌های آنها توسط رهبری سازمانی قدردانی می‌شود، سخت‌تر کار خواهند کرد. هم‌چنین هفتادونه درصد کسانی که از سمت‌شان کناره‌گیری کردند، می‌گویند که به دلیل فقدان رهبری این کار را انجام داده‌اند.

 

جابجایی کارکنان در هر صنعتی جای نگرانی‌ست. اما مهندسی آن را با سرعت بیشتری نسبت به سایر صنایع تجربه می‌کند. بر اساس داده‌های لینکدین، صنعت فناوری و رسانه با ۱۲.۹ درصد در مقایسه با میانگین ۱۰.۶ درصد، دومین نرخ گردش جابجایی نیروی انسانی را دارد.

 

به همین دلیل، رهبری یکی از مهارت‌های برتر و مهم کسب‌وکارست که کارفرمایان در صنعت مهندسی به دنبال پرورش و توسعه در داوطلبان هستند.

رهبری در مهندسی در برابر مدیریت

قبل از یادگیری نحوه تبدیل شدن به یک رهبر مهندسی، مهم‌ست که تفاوت بین رهبری و مدیریت را تشخیص دهید.

رهبری

یک رهبر مؤثر چشم‌اندازی خلق می‌کند و دیگران را تشویق می‌کند تا آن را دنبال کنند. رهبری متمرکز بر پیروان و شامل توسعه ایده‌هاست. این بیشتر یک کیفیت‌ست تا یک نقش.

مدیریت

یک مدیر افراد را برای انجام وظایف مکرر راهنمایی می‌کند. مدیریت به جای نوآوری بر فعالیت‌های فعلی تمرکز می‌کند. و افراد را تشویق می‌کند تا به ساختارها و سیستم‌های موجود پای‌بند باشند.

 

مدیریت و رهبری برای موفقیت یک شرکت ضروری‌ست. ویژگی‌ها و شایستگی‌های رهبری، مهارت‌های مدیریتی را افزایش می‌دهد، بنابراین بر توسعه هر دو تمرکز کنید.

چگونه به رهبری در مهندسی تبدیل شویم

آیا نگران این هستید که مهارت‌های رهبری مناسب برای پیشرفت شغلی‌تان را ندارید؟ خبر خوب اینکه رهبری را می‌توان آموخت. تقریباً ۷۰ درصد از ویژگی‌ها و شایستگی‌های رهبری از طریق تجربه و تحصیل به دست می‌آیند. به این معنی که متخصصان مهندسی می‌توانند این مهارت ویژه را توسعه و پرورش دهند. در اینجا چندین راه برای انجام این کار وجود دارد.

مهارت‌های تکمیلی را توسعه دهید

اگر می‌خواهید رزومه‌ای چشمگیر داشته باشید. مهارت‌هایی را توسعه دهید که مکمل نقش‌هایی‌ست که آرزو دارید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید در تصمیم‌گیری‌های سطح بالا در شرکت‌تان مشارکت داشته باشید. برای دستیابی به چنین آرزویی به مهارت‌های سخت و نرم نیاز دارید. موارد زیر مهارت‌هایی‌ست که همه متخصصان مهندسی باید کسب کنند.

مهارت‌های مهندسی

اگر در حال بالا رفتن از نردبان سلسله مراتبی شرکت هستید. ممکن‌ست به دلیل عدم تجربه رهبری در تیم دلسرد شوید. با این حال، شما احتمالاً چندین مهارت لازم برای نقش‌های رهبری را در طول حرفه‌تان ایجاد کرده‌اید. ازجمله:

 

  • حل مسئله: مهندسان دائماً مسائل پیچیده را ساده می‌کنند و راه‌حل‌های مؤثری پیدا می‌کنند.
  • توجه به جزئیات: توجه به جزئیات کوچک می‌تواند بین یک رهبر مؤثر و یک رهبر معمولی تفاوت ایجاد کند. این به رهبران مهندس اجازه می‌دهد تا عملی بودن یک راه‌حل را تعیین کنند. یا یک مشکل بالقوه را شناسایی کنند.
  • فروتنی: بهترین مهندسان می‌خواهند از دیگران بیاموزند. و خودشان را از نظر شخصی و حرفه‌ای بهتر کنند. همین را می‌توان درباره رهبران این حوزه نیز گفت. فروتنی و تمایل به یادگیری می‌تواند همه تفاوت را در رهبری مهندسی ایجاد کند.

 

این مهارت‌ها می‌توانند رزومه شما را برای موقعیت‌های رهبری تقویت کنند. بنابراین اگر آنها را در طول حرفه‌تان توسعه داده‌اید. آنها را در برنامه‌های شغلی برجسته کنید.

مهارت‌های رهبری

در حالی‌که هیچ راه خاصی برای رهبری مؤثر یک تیم وجود ندارد. رهبران موفق دارای ویژگی‌های خاصی هستند که باید برای کسب آنها تلاش کنید. این شامل:

 

  • توانایی نفوذ و تأثیرگذاری بر دیگران؛
  • تعادل شفافیت و حریم خصوصی؛
  • تشویق ریسک‌پذیری و نوآوری؛
  • احساس قوی از اخلاق و درست‌کاری؛
  • اقدام قاطع؛
  • تقارنی از حقایق سخت و خوش‌بینی.

 

حتی اگر تجربه زیادی در زمینه مهندسی ندارید، شروع به ساخت مجموعه مهارت‌های خودتان کنید. طبق بررسی مجله بازرگانی هاروارد، سه مرحله‌ای که می‌توانید در توسعه ویژگی‌های رهبری خودراهبری بردارید عبارتند از:

 

۱. تعیین اینکه کدام شایستگی‌های رهبری را می‌خواهید توسعه دهید و یافتن راه‌هایی برای انجام این کار؛

۲. جست‌وجوی نظرات دیگران و یادگیری از آنها در هنگام مواجهه با چالشی که دارید؛

۳. شناسایی رفتارهایی که باید با استفاده از درک خودتان از یک موقعیت و بازخورد دیگران تغییر دهید یا اصلاح کنید.

مهارت‌های کسب‌وکار

دانش فنی و تخصص تنها مهارت‌های مورد نیاز برای یک حرفه مهندسی موفق نیستند. بلکه به مهارت‌های تجاری فراتر از رهبری نیز نیاز دارند. از جمله:

 

۱. ارتباطات: برای اینکه رهبران مهندسی از ابتکارات‌شان حمایت کنند. اغلب باید موضوعات پیچیده را برای دیگران در شرکت‌شان ساده کنند.

۲. ملزومات مدیریت: تصمیم‌گیری و اجرای استراتژی مستلزم درک کامل اصول مدیریت‌ست.

۳. حل مسئله: حل خلاقانه مسئله یک مهارت حیاتی در کسب‌وکارست. زیرا بهره‌وری را افزایش می‌دهد و نوآوری را تسهیل می‌کند.

۴. عملیات تجاری: از آنجایی‌که بسیاری از موقعیت‌های مدیریتی نیاز به بودجه‌بندی دارند. درک جنبه‌های مختلف عملیات تجاری، مانند حسابداری مالی، حیاتی‌ست.

۵. پژوهش و تفکر انتقادی: فناوری به طور مداوم در حال پیشرفت‌ست و صنایع را مختل می‌کند. رهبران مهندسی باید نسبت به فرصت‌ها هوشیار باشند و ایده های‌شان را تأیید کنند. رهبری در مهندسی

 

اگر یک مهندس دانش‌آموخته از دانشکده مهندسی از یک موقعیت ابتدایی به مدیر عاملی ارتقاء یابد. با هر ترفیع، از مهارت‌های مهندسی کمتر و مهارت‌های تجاری بیشتر استفاده می‌کند. بنابراین، برنامه‌ای برای کسب دانش اساسی کسب و کار لازم‌ست.

پیشرفت تحصیلی خود را در نظر بگیرید

یکی از راه‌های افزایش قابلیت بازاریابی برای موقعیت‌های رهبری، پیشرفت تحصیلی‌ست. اگرچه لازم نیست، اما می‌تواند به شما کمک کند که از سایر متقاضیانی متمایز شوید که صرفاً مهارت‌های فنی و مهندسی دارند.

 

در حالی‌که بسیاری از برنامه‌های آموزشی می‌توانند تحصیلات فنی و مهندسی شما را تکمیل کنند. اگر می‌خواهید شغل‌تان را ارتقاء دهید، گزینه‌های بیشتری در دسترس هستند. به عنوان مثال، دریافت گواهینامه تغییر، شما را از دانش و مهارت‌های بسیاری بهره‌مند می‌کند. رهبری در مهندسی

 

  • با یادگیری در مورد بازده سرمایه‌گذاری، نرخ سربه‌سر، نرخ بازده داخلی و جریان‌های نقدی تنزیل‌شده و نحوه استفاده از آنها برای بررسی طرح‌های تجاری به مدیریت، بازده اقتصادی را درک کنید.
  • با تأمل و همکاری با سایر افراد شبکه هم‌آفرینی از قدرت یادگیری اجتماعی استفاده کنید.
  • آزمون فرضیه اصلی برای بهبود فرایندها و پیش‌بینی برای تبدیل مزایای نرم به اعداد سخت.

گام های بعدی را در سفر رهبری خود بردارید

خواه شما یک مهندس باشید که امیدوار به یک موقعیت شغلی مدیریت هستید. یا می‌خواهید شرکت خودتان را راه‌اندازی کنید. راه‌های مختلفی برای کسب مهارت‌های مورد نیاز برای موقعیت‌های رهبری وجود دارد. مهارت‌هایی که کارفرمایان تمایل دارند برای آنها ارزش قائل شوند تغییر کرده‌ست. در حالی‌که مهارت‌های فنی می‌تواند به شما کمک کند تا وارد صنایع بسیار تخصصی (مانند مهندسی) شوید، مهارت‌های تجاری می‌توانند حرفه شما را به سطح بالاتری ارتقاء دهند. رهبری در مهندسی

 

دوره برنامه رشد فردی

امتیاز به این مطلب

5/5 - (7 امتیاز)

مطالب بیشتر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
رهبری در مهندسی
پانزده روز تغییر، ۳۶۵ روز رشداطلاعات بیشتر
+